Hej, har precis köpt ett hus från 64 som vi har dragit ut allt ur hela huset redan för en total renovering, hade heltäckningsmatta på hela övervåningen samt ett sovrum på entreplan, min fråga är om ni tror detta kan innehålla asbest ?

Redan dragit ut det och hållt på i huset 1 vecka cirka med bara engångsmasker men en vän till mig som sa att det kan innehålla asbest men han var ej säker.

Behöver veta innan jag fortsätter så jag skaffar rätt mask samt rätt dammsugare för att få ut skiten isåfall.

Skulle vara väldigt glad över lite svar :)

Mvh

• Golv med borttagen heltäckningsmatta, synlig yta med rester av lim eller underlag, del av renovering av hus från 1964, risk för asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man kan inte se på en bild om där finns asbest. Asbest består av fibrer som mycket mindre än 1 mm. Enda sättet att veta säkert är att skicka in på analys.

Lim som är svart innehåller ofta asbest.

De goda nyheterna är att asbesten inte gör särskilt mycket skada så länge den får ligga där den ligger. Om du ska lägga något nytt golv över, så lacka först över hela skiten med golvlack, så spärrar du in ev. asbest. Eller så flytspacklar du av samma skäl. Eller vad som nu blir billigast.

ricebridge ricebridge skrev:
De goda nyheterna är att asbesten inte gör särskilt mycket skada så länge den får ligga där den ligger. Om du ska lägga något nytt golv över, så lacka först över hela skiten med golvlack, så spärrar du in ev. asbest. Eller så flytspacklar du av samma skäl. Eller vad som nu blir billigast.
Yes blir att lägga nytt parkett i hela huset så kanske smartare att lägga något över det så det blir jämnt istället för att skrapa bort det innan man lägger nytt parkett på?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan inte se på en bild om där finns asbest. Asbest består av fibrer som mycket mindre än 1 mm. Enda sättet att veta säkert är att skicka in på analys.

Lim som är svart innehåller ofta asbest.
Skicka in prover orkar jag inte med, får behandla det som att det är asbest isåfall bara spelar ingen större roll helt ärligt. Får göra rent ordentligt och använda mask bara isåfall.

Tack för svar

BirgitS
Är inte det lite överdrivet?
Limrester är väl inget som börjar lossna och flyga omkring av sig självt upp genom ett annat material.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Carl Ekström1 Carl Ekström1 skrev:
Yes blir att lägga nytt parkett i hela huset så kanske smartare att lägga något över det så det blir jämnt istället för att skrapa bort det innan man lägger nytt parkett på?
Ja då tycker jag helt klart att du ska flytspackla. Gärna så tjockt som möjligt. Utan att skrapa dän något lim. Låt det bara ligga.

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det lite överdrivet?
Limrester är väl inget som börjar lossna och flyga omkring av sig självt upp genom ett annat material.
Det är det förmodligen ja. Men folk är så oroliga av sig när det gäller asbest, så det kan vara ett billigt pris för att få sova gott om nätterna.

Vet helt ärligt inte ens om det är limmet som ser ut så eller om det var undersidan av mattan bara, det ser inte ut som lim i mina ögon, det är mer som fibrer eller liknande än lim, men jag är inte säker

BirgitS
Under parkett har man foam bl.a. för att ta upp små ojämnheter. Du får kolla om ytan uppfyller kraven på jämnhet i parkettgolvets läggningsinstruktioner eller om du behöver fylla upp sänkor med lumppapp eller masonit alternativt slipa ner höjder.

Vet helt ärligt inte ens om det är limmet som ser ut så eller om det var undersidan av mattan bara, det ser inte ut som lim i mina ögon, det är mer som fibrer eller liknande än lim, men jag är inte säker
Kan det också vara. Ganska vanligt att det blir så.

Kan det också vara. Ganska vanligt att det blir så.
Aa tänker också det, gjort är gjort nu tänker jag, får behandla det som att det är asbest bara tänker jag och göra rent ordentligt efter allt damm

Hmm ska du hantera det som det var asbest dvs. bygga luftsluss, skapa undertryck, köra med luftrenare för att slutligen våttorka mm.
Jag skulle ta ett prov för att se om det behövs hanteras som asbest.

Ps. Det är dammet som är så litet så det inte syns som är farligt. Så torka bort det synliga dammet är inte tillräckligt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hmm ska du hantera det som det var asbest dvs. bygga luftsluss, skapa undertryck, köra med luftrenare för att slutligen våttorka mm.
Jag skulle ta ett prov för att se om det behövs hanteras som asbest.

Ps. Det är dammet som är så litet så det inte syns som är farligt. Så torka bort det synliga dammet är inte tillräckligt.
Allt det där är tanken ja då jag fortfarande håller på att riva lite grejer i huset och mer asbest som ska bort samt väggar så kör en ordentlig sanering i slutet av rivningen innan allt nytt ska upp tänker jag.

Även rivit gammalt kakel i köket som verkar vara kakelfog med asbest i samt lite asbest plattor som råkat gå sönder samt ska bort fler när vi river väggar.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.