1 044 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Björkar vid hus
Sida 1 av 2
Hej,
Jag håller på att leta hus och har hittat ett hus vi verkligen gillar och ett bra läge och i budget!
Nu övertänker jag på ALLT. Men jag har lite pollen allergi, och björkar är största boven. Men har aldrig bott bredvid massor med björkar förut så inte säker hur det skulle påverka mig. Men hade ett precis utanför mitt lägenhetsfönster en gång i tiden och det var kliande ögon dagligen under pollen perioden. Men annars om jag är ute och går påverkar det mig minimalt om björkar är i närheten.
Det finns runt 12 stora björkar på husets/grannens tomt som är stam-till-hus runt 10-15m bort till närmsta träd, men de står ganska tätt efter det. Gräsmattan på sommarbilderna var lite avgulnat också vid björkstammarna. Det är även ett STORT björk hygge runt 15 m ifrån huset som sträcker sig många många meter!! Så halva huset är omringat av björkar som vi kanske (troligtvis) inte får röra.
Jag är inte bara orolig för allergier men också för löv och frön ifrån björkarna som när de fäller gör både hus och gräsmatta till en skräpkorg. Det är egentligen värst för vill helst inte hålla på och städa dagligen när de börja slöppa frön och löv.
Huset har även källare, kan björkrötter hjälpa eller stjälpa en källare?
Någon som har en erfarenhet av att bo nära björkar? Speciellt som allergiker?
Jag håller på att leta hus och har hittat ett hus vi verkligen gillar och ett bra läge och i budget!
Nu övertänker jag på ALLT. Men jag har lite pollen allergi, och björkar är största boven. Men har aldrig bott bredvid massor med björkar förut så inte säker hur det skulle påverka mig. Men hade ett precis utanför mitt lägenhetsfönster en gång i tiden och det var kliande ögon dagligen under pollen perioden. Men annars om jag är ute och går påverkar det mig minimalt om björkar är i närheten.
Det finns runt 12 stora björkar på husets/grannens tomt som är stam-till-hus runt 10-15m bort till närmsta träd, men de står ganska tätt efter det. Gräsmattan på sommarbilderna var lite avgulnat också vid björkstammarna. Det är även ett STORT björk hygge runt 15 m ifrån huset som sträcker sig många många meter!! Så halva huset är omringat av björkar som vi kanske (troligtvis) inte får röra.
Jag är inte bara orolig för allergier men också för löv och frön ifrån björkarna som när de fäller gör både hus och gräsmatta till en skräpkorg. Det är egentligen värst för vill helst inte hålla på och städa dagligen när de börja slöppa frön och löv.
Först och lite OT: Det låter som att du inte är rätt medicinerad för din allergi.
Men sedan tror jag inte att det här låter som rätt läge för er. Eftersom du upplever björkar som besvärande, både fysikt och förmodligen därmed även psykiskt, tror jag att du kommer att uppleva onödig stress av att bo invid björkar som du inte har rådighet över.
Men sedan tror jag inte att det här låter som rätt läge för er. Eftersom du upplever björkar som besvärande, både fysikt och förmodligen därmed även psykiskt, tror jag att du kommer att uppleva onödig stress av att bo invid björkar som du inte har rådighet över.
Nej, det är sant för jag tar ingen medicin! 😅 Bara ögondroppar vid behov.Jiji skrev:
Först och lite OT: Det låter som att du inte är rätt medicinerad för din allergi.
Ja, det är ju det som oroar mig. Men jag oroar mig mest för att björkarna ska störa mig eller kosta mig onödiga pengar.
Problemt är också att vi gärna vill bo ute på vicshan och då kommer man inte ritkigt ifrån björkar. Dock tyckte jag kanske att detta hus hade lite överdrivet mycket björk i närheten.
Då vi är petiga med läget (och huset) och det är väldigt lite bostäder som kommer ut i området vi kollar per år så måste jag ändå se över alternativet att kanske acceptera björkarna som grannar. På så vis även fast detta kanske inte blir huset i slutändan så kommer det säkert ett till hus med björkar som grannar och då är det bra att ha all information
Det blåser nästan alltid. Inte alltid särskilt mycket. Men luften rör sig. Pollen är extremt lättrörliga och sprids i luften. Väldigt länga sträckor. Så man drabbas av pollen även om det inte finns någon björk i närheten. Skillnaden är inte så stor att jag skulle bry mig.
På samma sätt som pollen kan blåsa till din tomt kan pollen oxo blåsa bort. Och vinden växlar i riktning och styrka hela tiden. Ibland blåser vinden in pollen på tomten, ibland blåser den bort pollen.
Hur man reagerar på pollen som allergiker är väldigt individuellt. Jag kan inte rekommendera vad som passar dig baserat på vad andra upplever.
På samma sätt som pollen kan blåsa till din tomt kan pollen oxo blåsa bort. Och vinden växlar i riktning och styrka hela tiden. Ibland blåser vinden in pollen på tomten, ibland blåser den bort pollen.
Hur man reagerar på pollen som allergiker är väldigt individuellt. Jag kan inte rekommendera vad som passar dig baserat på vad andra upplever.
Okej tack, ja nej det förstår jag att alla är vi olika! Men alltid bra att höra sig förO skrev:
Det blåser nästan alltid. Inte alltid särskilt mycket. Men luften rör sig. Pollen är extremt lättrörliga och sprids i luften. Väldigt länga sträckor. Så man drabbas av pollen även om det inte finns någon björk i närheten. Skillnaden är inte så stor att jag skulle bry mig.
Själv blev jag gräs/pollen allergiker vid +50 år, tog kontakt med en kompis som varit i den sitsen många år, lärde mig mycket.
Varför äter du inte antihistamin?
Jag ser två alternativ: 1. var orolig för pollen.
2. Lär dig hur du ska medicinera.
Lycka till😀.
Varför äter du inte antihistamin?
Jag ser två alternativ: 1. var orolig för pollen.
2. Lär dig hur du ska medicinera.
Lycka till😀.
Då skulle jag gissa att det inte är något problem med allergi. På grund av att du klarar dig utan medicin. Men det är en ren gissning och den kan vara fel.L Ljusa skrev:
Har man besvär av allergi brukar man ju söka vård och oftast då använda mediciner som är anpassade till person och åkomma. Det är ingen gissning utan det är det normala för allergiker.
Har man inte utrett allergier går det inte att veta om det finns någon björkallergi. Så steg ett skulle jag säga är att låta vården utreda om du har någon allergi och i så fall mot vad. Innan dess tycker jag det är helt meningslöst att undvika björkar.
Naturligtvis finns det ingen anledning att koppla in vården om man inga besvär har. Har man björkallergi märker man det om man säger så!
Jadu, jag tror min kropp kan klara sig själv 😂 "What doesn't kill you make you stronger". Men kanske får börja nu till våren dåK Kling 1 skrev:
tack!
Inget ovanligt. Allergier kan komma i alla åldrar. Och de kan oxo försvinna.K Kling 1 skrev:
Om ingen läkare ordinerat/rekommenderat medicinering skulle jag säga att man gör bäst i att avvakta.K Kling 1 skrev:
Eller hellre gör en allergiutredning och konstatera att du inte har någon pollenallergi.K Kling 1 skrev:
- Slipp vara orolig
- Slipp medicinera
Det finns en poäng i det.L Ljusa skrev:
Visst kan man medicinera med t.ex. antihistaminer. Men då dämpar man bara symtomen utan att veta vad som orsakar dem. Det finns andra typer av medicineringar. Vissa allergier kan "botas".L Ljusa skrev:
Att som okunnig amatör självmedicinera vet jag ingen läkare som rekommenderar. Har man en kropp som "kan klara sig själv" är det nog ett betydligt bättre alternativ att lita på den.
Idag finns utmärkta tester som kan identifiera exakt vad som orsakar en allergi. När man vet orsaken vet man vad man skall undvika/undanröja för att slippa besvär. Samt man vet exakt hur man kan behandla och medicinera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag märkte inte att jag var allergisk för ekpollen innan jag flyttade till ett hus med en stor ek precis utanför tomtgränsen. Då blev det tydligt att det blev värre när den eken började blomma och det inte bara var frågan om fortsatta halter av björkpollen i luften. Så visst spelar det roll vad det är för träd i närheten.L Ljusa skrev:Hej,
Självklart gjorde jag en utredning hos läkare, det var det min kompis lärde mig.O skrev:
Det finns en poäng i det.
Visst kan man medicinera med t.ex. antihistaminer. Men då dämpar man bara symtomen utan att veta vad som orsakar dem. Det finns andra typer av medicineringar. Vissa allergier kan "botas".
Att som okunnig amatör självmedicinera vet jag ingen läkare som rekommenderar. Har man en kropp som "kan klara sig själv" är det nog ett betydligt bättre alternativ att lita på den.
Idag finns utmärkta tester som kan identifiera exakt vad som orsakar en allergi. När man vet orsaken vet man vad man skall undvika/undanröja för att slippa besvär. Samt man vet exakt hur man kan behandla och medicinera.
Att självmedicinera har jag aldrig uppmanat någon till att göra.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Kan också rekommendera att faktiskt ta en läkarkontakt om allergin.... Fick en ökande gräspollenallergi från typ jag va typ 30 o framåt, funkar dåligt när man bor på landet. Hittade sen att det går att vaccinera i form av hyposensibilisering. När jag väl kom till allergi-läkaren blev han nästan arg att jag inte hade piller+nässpray+ögondroppar och kortison att ta till de värsta dagarna. Att kombinera olika typer av läkemedel funkade mycket bättre än bara tex antihistamin. O nu har jag snart sensibiliserat i två år och nu funkar det utan läkemedel! Läkaren sa även att allergi tenderar att öka med ålder och obehandlad tenderar fler typer av allergi utvecklas.
Så låt inte allergi hindra dig från att bo ute på vischan, gör nåt åt den istället!
Så låt inte allergi hindra dig från att bo ute på vischan, gör nåt åt den istället!
O skrev:
Inget ovanligt. Allergier kan komma i alla åldrar. Och de kan oxo försvinna.
Om ingen läkare ordinerat/rekommenderat medicinering skulle jag säga att man gör bäst i att avvakta.
Eller hellre gör en allergiutredning och konstatera att du inte har någon pollenallergi.
- Slipp vara orolig
- Slipp medicinera
Jo det såklart.O skrev:
Det finns en poäng i det.
Visst kan man medicinera med t.ex. antihistaminer. Men då dämpar man bara symtomen utan att veta vad som orsakar dem. Det finns andra typer av medicineringar. Vissa allergier kan "botas".
Men då gäller det att komma till en läkare också och få det provat. Och inte alltid lätt när man jobbar alla vardagar. Om det hade varit svåra besvär så hade man nog varit mer noga att försöka få svar, men då det är milda blir det mer en eftertanke.
Sedan tycker jag absolut man kan självmedicinera det tycker ju vården man ska göra idag innan man uppsöker läkare. Beroende på symptom såklart. Men mildare allergier kan man ju alltid prova antihistamin först, skadar ju inte ett litet tag.
Sedan att få rätt medicin för rätt sjukdom är såklart bäst.
Men är ingen prioritering för mig precis nu.
Gjorde en allergiutredning när jag var barn, men då sattes inget in. Ingen medicineriner eller annat. Och jag har liknande symptom nu som jag alltid haft. Fast är faktiskt lite bättre nu, då jag var väldigt känslig mot gräs och hö vilket jag knappt reagerar på nu. Men såklart utvecklas behandlingar hela tiden och kommer så småningom påbörja en undersökning, men är inte på prioriteringen just nu. Men kommer absolut göra i framtiden, speciellt om träden blir mina grannar 😂S swirve skrev:Kan också rekommendera att faktiskt ta en läkarkontakt om allergin.... Fick en ökande gräspollenallergi från typ jag va typ 30 o framåt, funkar dåligt när man bor på landet. Hittade sen att det går att vaccinera i form av hyposensibilisering. När jag väl kom till allergi-läkaren blev han nästan arg att jag inte hade piller+nässpray+ögondroppar och kortison att ta till de värsta dagarna. Att kombinera olika typer av läkemedel funkade mycket bättre än bara tex antihistamin. O nu har jag snart sensibiliserat i två år och nu funkar det utan läkemedel! Läkaren sa även att allergi tenderar att öka med ålder och obehandlad tenderar fler typer av allergi utvecklas.