K Kanelbullen123 skrev:
Har sparat mardrömmen som en påminnelse.
Tycker fortfarande din ser väldigt långsmal ut.

Testa jourhavande biolog, med en skarpare bild så kommer du få bättre svar.
Tack för bilden !

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Ser ut som en lus.
Hmm, någon specifik lus?

Grannens Häck
K Korven175 skrev:
Hmm, någon specifik lus?
Huvudlus, sån man får i håret.

BirgitS
K Kanelbullen123 skrev:
Har sparat mardrömmen som en påminnelse.
Tycker fortfarande din ser väldigt långsmal ut.

Testa jourhavande biolog, med en skarpare bild så kommer du få bättre svar.
Tror du inte att tjockleken kan bero på om lusen just har ätit eller är hungrig?

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Huvudlus, sån man får i håret.
Vi har kollat varandras hår inte hittat några ägg/lus. Dock har vi 2 katter hemma(inne katter). Kan det komma från de?

K Korven175 skrev:
Tack för bilden !
Ingen fara.
Om du misstänker vägglus så är det faktiskt möjligt att bara ha ”en” även om det är ovanligt.

Vi hade just en enda, som jag hittade när den bet mig i soffan.

Började sanera själv direkt, innan Anticimex hann komma.

Det är viktigt att inte flytta något till andra rum, och att föröka sitt vanliga mönster, alltså sova på samma ställe, kolla på tv på samma ställe etc.

Vi körde steamer av hela soffan för vi hade hittat den, varje söm varje kudde, i och under.
Därefter strödde jag kiselgur runt alla ben på soffan, och längs golvlister.

När Anticimex kom var dom rätt snabba att hitta ett spår, en liten prick avfyring på trät i soffan, vilket man testade genom att fukta fingret och dra på det. Då blir det som ett streck, precis som bläck.

Därefter blev det hel sanering av hela vardagsrum och sovrum, även om inget spår hittades i sängen.

Kiselgur sprutades ut överallt i soffan, och längs väggar. Hela huset var som en dimma.
Hade också satt ut fällor vid varje ben på sängen.

Inte en endaste lus till hittades.
Så efter 2 månader fick man städa bort allt.

BirgitS BirgitS skrev:
Tror du inte att tjockleken kan bero på om lusen just har ätit eller är hungrig?
Min lus är helt platt, dödade den när den skulle äta av mig. Men dom brukar vara bredare om baken. Sedan rund eller spetsig beroende på kön.

Kan som sagt inte vara bomb-säker. Men rådfrågade både jourhavande biolog, Anticimex och många googlingar när vi själva fick en gäst

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Grannens Häck
K Korven175 skrev:
Vi har kollat varandras hår inte hittat några ägg/lus. Dock har vi 2 katter hemma(inne katter). Kan det komma från de?
Låter osannolikt men jag är ingen expert.

• Gilla
Korven175
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Ingen fara.
Om du misstänker vägglus så är det faktiskt möjligt att bara ha ”en” även om det är ovanligt.

Vi hade just en enda, som jag hittade när den bet mig i soffan.

Började sanera själv direkt, innan Anticimex hann komma.

Det är viktigt att inte flytta något till andra rum, och att föröka sitt vanliga mönster, alltså sova på samma ställe, kolla på tv på samma ställe etc.

Vi körde steamer av hela soffan för vi hade hittat den, varje söm varje kudde, i och under.
Därefter strödde jag kiselgur runt alla ben på soffan, och längs golvlister.

När Anticimex kom var dom rätt snabba att hitta ett spår, en liten prick avfyring på trät i soffan, vilket man testade genom att fukta fingret och dra på det. Då blir det som ett streck, precis som bläck.

Därefter blev det hel sanering av hela vardagsrum och sovrum, även om inget spår hittades i sängen.

Kiselgur sprutades ut överallt i soffan, och längs väggar. Hela huset var som en dimma.
Hade också satt ut fällor vid varje ben på sängen.

Inte en endaste lus till hittades.
Så efter 2 månader fick man städa bort allt.
Jag tackar så hemskt mycket för att du berättar vad ni gick igenom! Jag ska ringa Anticimex på måndag morgon och försöka få de att komma snarast.

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Vi upptäckte även dessa bett/sår på frugans nacke då de började klias.

• Närbild av utslag eller bett på en persons nacke, klädd i en rosa och blå tröja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.