Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
klaskarlsson: [citat] Poängen är ? Jag tror inte "folk" vädrar, inte dom som bor i lägenheten/huset iaf - dom vill väl veta hur det ligger till, annars skulle man väl inte göra en mätning ? Och visst kan dosor ha ett visst felvärde, men är det bra dosor skall det vara på marginalen. Köper man radondosor på Temu får man nog skylla sig själv...
Satsuki: Jag rekommenderar ALLA att använda ordentlig halvmask varje gång man exponeras för damm. Oavsett bad det är för typ av damm, gips, mögel eller trädamm är inte heller bra för lungorna…
Intet: Man vänjer sig väldigt fort vid en lukt. Något jag själv blir varse om varje morgon. Har klådan också släppt, är ju allt frid och fröjd.
TeroM: Vill minnas att det skall vara Myrr-D, är som fint mjöl. Bara hålla handen runt blåsmunstycke och vp-röret, det räcker så. Inte mycket motstånd när du blåser. Viktigaste är att du blåser ordentligt direkt för att få ut pulvret ordentligt med en bra puff.
Sofia888: Någon hade sönder den och det låg en bit på marken med, upp städat nu, men funderar på På om det kan finnas asbestfibrer i trapphuset ett tag framöver.
Sallowpath: [citat] Nu fungerar det. Räckte att höja upp avfuktaren 50cm från golvet så att det blev lite mer "naturligt fall" på slangen av dess egen tyngd. Tydligen är det väldigt känsligt första biten på slangen, minsta lilla motstånd så rinner det bakåt ner i behållaren istället.
Träpanel123: Dammlus/boklus, kör neudorff effekt nere vid golvet. Avfuktare? Troligtvis fukt som dessa gillar.
BirgitS: 2. Försumbar jämfört med radonet. 3. Går ju inte att svara på om ventilationen i ett visst sovrum har blivit bättre eller sämre. Du får mäta under kommande vinter. 4. Under 200? Under 100 är mycket bra.
Magnus E K: Om det är massivt trä behöver du ju inte stanna vid att tvätta utan kan slipa bort hela ytskiktet om du vill; då framgår också om det bara är ytligt eller om träet är skadat även på djupet (i så fall borde det gå att byta ut skadade delar). (Använd andningsskydd vid slipning och sprid inte dammet inne i bostaden). Är det däremot någon typ av spånskiva eller masonit som är
andreascarlsson: Hur gick det sen? Lever du fortfarande eller har du utvecklat några lungsjukdomar? Ska själv ta bort eternit nu, så man undrar ju…. 🤪
Tomas1979: [citat] Hej Ja jag tycker också det. Vill bara vara säker på vad det är. Tack 🙏 för svar
Guybrush666: Jag har en radonbrunn , på vintern har jag okej värden men både denna och förra sommaren ser jag rejäl ökning under sommaren. Från snitt på 100-150 till 400-600. Det är väl åt andra hållet det brukar vara med högre värden på vinter än sommar. Jag misstänker att det kanske inte är tillräckligt tätt så fläkten drar luft från fel håll? Jag har täckt brunnen med helt vanlig
TypRätt: Själv är jag nöjd när min mätare visar under 400 i våra sovrum och mindre än 800 där jag sitter vid datorn hela dagen. Jag röker inte kan jag ju tillägga. Men visst skulle jag mot allt jag tror på åka på lungcancer får väl någon skratta över min grav men sover gott och är nojig över annat än just radon.
Magnus E K: Skivorna på väggen bakom kaminen är med 99,99% sannolikhet eternit (=asbest+cement). Men det ser ut som att de går att skruva bort utan att ha sönder (bär ut och slå in i dubbla lager byggplast). Kan inte uttala mig i detalj om resten men hög risk absolut.
MultiMan: Jag brukar stoppa använda fällor i en hink med allrent (typ Ajax) eller natriumhypoklorit (typ Klorin). Det senare dödar garanterat allt levande i fällorna.
cpalm: [citat] Poängen med bete att de skall ha gott om tid på sig att bjuda sina kompisar på godsakerna innan de stryker med, så att man blir av med hela boet. Den effekten skiner dock alltsom oftast med sin frånvaro med dagens preparat. Observera att Myr Effekt finns i två varianter med helt olika aktiva substanser - plåtdosorna (spinosad) och övriga produkter (loxiran). [citat] Vet inte
4774: [citat] Jäklar vad den skulle få jobba här 😄. Skulle dö i fetma rätt fort med alla olika typer av myror, svartmyror, röda myror, genomskinliga myror, vita myror, vanliga pissmyror och en variant av vanlig pissmyra men som är betydligt större och som jag aldrig sett någon annanstans. Det är inte häst myror iaf.
JohanLun: Jag har tagit ut golvmattor som såg ut så där, mina var limmade på masonit som var spikat på trägolvet. Jag tog en kniv och skar precis i masonitskarvarna, sen tog jag ut masonitskivorna med mattan limmad på hela. Iom att det inte dammade alls så har jag antagit att det var ett ganska säkert sätt att få bort mattorna på, så jag testade inte för asbest. Däremot stängde jag till
BirgitS: Det ser inte alls ut som blåaktig mörkgrått, vilket är den färg som blåbetong har.
Claes Sörmland: Sätt ut musfällor, kostar ju inget med en handfull. Beta med jordnötssmör eller nötcreme. Råttor rör sig gärna nu på sommaren och upptäcker nya boplatser om man nu ska skrämmas lite.
Fredrik Bernelf: Vi är spekulanter på ett 1800-tals hus i Blekinge där delar av stommen ser ut som på bild. Troligen har huset stått tomt och kallt ganska länge och har ett gammalt läckage från tak. Bör man dra öronen åt sig eller bara byta ut det som är värst skadat? Vad kan det vara som ätit? // Fredrik
pingis: Jag har sett en liten hög med fint "sågspån" vid den södra fasaden av min gäststuga. Är det någon som vet vem som gör sånt här spån och hur jag ska hämnas?
Intet: [citat] Och det kan du fullständigt skita i.
Manganbangan: [citat] Ett enkelt i teorin men någon mer fysiskt krävande lösning är att när de går i dvala på höst/vinter-skiftet helt enkelt gräva upp myrstacken och låta stackarna (plats för skratt) frysa ihjäl. Kom ihåg att en myrstack lätt är lika stor under mark som ovan. Sen kan du slå ner järnrör från lite olika håll som leder kylan ner i stackens källare. Har man myror som vandrar
Bästerortarn: Det råkar inte vara så att du är lite semester-påstruken och det du trodde var en råtta i själva verket var en ekorre?
portland: Förr var kromgult = blykromat ett vanligt gult pigment.