Har rör i garderoben som går alldeles intill där jag lägger mina handdukar, kan dessa innehålla asbest? Det är ett slutet utrymme som jag öppnar dagligen och har gjort under flera års tid, finns det risk för exponering?
Asbest som rörisolering användes oftast bara i böjar/förgreningar.
På raksträckor användes ofta någon typ av glasfiber.
Om det är Asbest så sprids det minimalt med fibrer om man inte rör det.
För att veta säkert så måste du skicka in provbit.
För att minska risken för spridning av isolerdamm så går det att måla dels pappen/väven samt isoleringen.
På raksträckor användes ofta någon typ av glasfiber.
Om det är Asbest så sprids det minimalt med fibrer om man inte rör det.
För att veta säkert så måste du skicka in provbit.
För att minska risken för spridning av isolerdamm så går det att måla dels pappen/väven samt isoleringen.
Jag förstår att det kan verka obehagligt men det är inte krav på att demontera och sanera asbest bara för att det finns. Hade jag varit hyresvärd hade jag låtit det sitta kvar tills den dagen jag byter rören. Jag har det likadant hemma nämligen.
Förstår att det inte är någon fara så länge det är inkapslat men nu är ju änden öppen och även gasbindan som är ordentligt sliten kan vad jag förstått vara asbest impregnerad. Hade det bara varit i något förrådsutrymme där jag sällan är så hade det varit en sak men nu är det ju i garderoben där jag förvarar både sängkläder och handdukar alldeles intillC Chokladmonster skrev:
Det ser ut som att någon ryckt bort asbestmassan från själva böjen redan men i bild två, överst, ser man rester av det. Lite matt ljusbrunt. Jag skulle spraya flera omgångar med sprayfärg för att binda det, eftersom det är helt exponerat. Se till att våttorka hela garderoben sen för det är oundvikligt att det lossnar fiber i hanteringen av den här formen av asbest.
Jag har precis samma fråga om ett rör i en garderob på övervåningen. Hoppas det är ok att ta den här också.
Är det någon här som kan se om denna isolering innehåller asbest? Är lite orolig att ha kläder här.
/Nyinflyttad i 50-talshus
Är det någon här som kan se om denna isolering innehåller asbest? Är lite orolig att ha kläder här.
/Nyinflyttad i 50-talshus
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ser ut som vanlig stenull.
Det är glasull av en ovanligt sticksig gammal sort. I böjen är inget bortrivet som någon trodde utan rörmokaren har helt enkelt struntat i att isolera där. Troligen för att han inte ville pilla med att blanda asbestpulvtet för det lilla.S serenity skrev:
Så, simma lungt och be hyresvärden att skicka upp vicevärden med en burk färg och en pensel så slipper du riskera att få klipulver i handdukarna😁.
Vilket förvisso inte varit ett problem hittills.
Klicka här för att svara