29 352 läst ·
61 svar
29k läst
61 svar
Min man tagit bort asbest, livrädd
Vad gäller de på sjuttiotalet så populära Novilonmattorna med kakelmönster var de asbestfria långt innan förbudet trädde i kraft.
Här ett produktblad tryckt i mars 1976 där det framgår att baksidan är av glasfiber för att möjliggöra läggning direkt på betonggolv.
Jag kan inte säga hur det var tidigare men från 1976 är det i alla fall ingen fara.
Här ett produktblad tryckt i mars 1976 där det framgår att baksidan är av glasfiber för att möjliggöra läggning direkt på betonggolv.
Jag kan inte säga hur det var tidigare men från 1976 är det i alla fall ingen fara.
Jag har tagit ut golvmattor som såg ut så där, mina var limmade på masonit som var spikat på trägolvet. Jag tog en kniv och skar precis i masonitskarvarna, sen tog jag ut masonitskivorna med mattan limmad på hela. Iom att det inte dammade alls så har jag antagit att det var ett ganska säkert sätt att få bort mattorna på, så jag testade inte för asbest. Däremot stängde jag till resten av huset och städade noga. Vi har ett par "klickgolv" som väl ska bort nån gång. Det skulle inte förvåna mig om de bara lagt dem ovanpå en plastmatta.
Om man river så det dammar, då ska man nog vara väldigt försiktig. Om man redan rivit så tror jag inte man ska oroa sig så mycket, det hjälper ju knappast. Däremot kan man ju städa ordentligt, speciellt om man just rivit och sen hittat denna tråden...
Om man river så det dammar, då ska man nog vara väldigt försiktig. Om man redan rivit så tror jag inte man ska oroa sig så mycket, det hjälper ju knappast. Däremot kan man ju städa ordentligt, speciellt om man just rivit och sen hittat denna tråden...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden