P
prosvetz: [citat] Företag man kan skicka in prover till för analys
8 svar · 591 läst
·
Charlieflower
Charlieflower: I matkällaren har vi en fin platsbyggd förvaringslösning där vi nu ser skalbaggar och utgångshål av strimmig trägnagare på vissa av benen som står emot betonggolvet. Källaren är nydränerad och torr men har nog tidigare varit ganska fuktig. Tror ni att man skulle våga ta bort bara de angripna benen och ersätta med metall eller måste/bör vi riva ut hela inredningen? (Hoppas mot
0 svar · 365 läst
Borken1
Borken1: Radonova verkar släppt någon ny som liknar ecocube. Kanske funkar bättre med homey? https://radonova.se/produkter/aranet?gad_source=1&gad_campaignid=836578246&gbraid=0AAAAADit6jCo6s2B3IiiL5xwFL1s-S72J&gclid=Cj0KCQjwoP_FBhDFARIsANPG24OeTyKpa_EXeclaVpaaZ1vZgdxC18uzxc5WYfYljV-Vug6pJ8ShVnsaAoc3EALw_wcB
3 svar · 5,6k läst
BirgitS
BirgitS: Gissar på damm/boklöss, alltså stövsländor, som är något helt annat än vägglöss. Se här: https://www.anticimex.se/damm-och-bokloss/
5 svar · 768 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det låter som strimmig trägnagare, ibland kallad trämask. Den trivs i trä som är lite fuktigt, så där kanske du har något att jobba på? Bästa sättet att få kål på den är att se till att träet är så torrt som möjligt, men det sägs även att terpentin ska vara bra att stryka på angripet trä för att döda larverna. Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det,
1 svar · 475 läst
S
STB: [citat] Jag tror inte det eftersom det är låg koncentration. Några droppar i flera deciliter vatten. Jag har bara gjort i ladan och det mesta kommer på getingbona. Träplankorna där är inte av den sorten som man ser missfärgningar på...
14 svar · 3,3k läst
·
S0MMER
S0MMER: Tvestjärt kan höras en del när de biter på saker.
4 svar · 1,0k läst
·
H
hovapettson: [citat] Jontha, jag råkade se denna debatt. Men hur ska du egentligen göra? Hur undviker man detta? Låt oss totalförbjuda all användning och tillverkning av denna kemikalie. Bra. Men de övriga 50 000 som vi inte vet allt om då? Du har rätt och fel och slåss mot väderkvarnar. Vi kommer inte runt problemet, vi får i oss och på oss massor med otrevliga substanser. Och till slut dör vi.
46 svar · 2,9k läst
F
f10l: [citat] Ja, inga problem med det, det som oroade mig mest var att det kunde handla om skadedjur som angriper träkonstruktioner men det verkar inte vara så.
9 svar · 803 läst
·
zarkov
zarkov: No, we can't tell you, it is not possible without an advanced microscope. Use a professional analysis service like Evema or ALS Scandinavia.
1 svar · 511 läst
·
A
anderslofwall: [citat] Dumt att ta bort också om man inte nödvändigtvis måste då det är har viss isolerande effekt och är hygroskopiskt.
8 svar · 979 läst
·
useless
useless: Någon sorts öronvivel? https://artfakta.se/taxa/1003502/information
1 svar · 572 läst
·
Kapsyl
Kapsyl: År det rätt sorts plast så linda in det i trasor och dränk det i starkt te och låt det ligga i några dagar. färgskiftningarna blir naturtrogna.
16 svar · 5,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag antar att det är ett källargolv med plastmatta så då kan inte golvet ventilera bort fukt som då går upp i väggarna.
7 svar · 846 läst
·
S
Sofia E: Ta ett prov och skicka in på analys! Det kostar några hundralappar och då vet du säkert om det är asbest eller inte, och om du behöver oroa dig eller inte.
12 svar · 790 läst
·
E
eriklasse: Det är lite bedrägliga bilder. De två sista bilderna visar färgen på isoleringen (brun). Det vita som syns på övriga bilder är putsdamm.
10 svar · 781 läst
·
Karrock
Karrock: Det var främst i mattlim och kakelfix, utöver de mest kända armerade cementskivorna, som det kunde vara asbest. Och om det här golvet var limmat en gång så lär det inte ha gått att få bort i ett stycke. Jag skulle säga att riskerna är minimala. Det är ju aldrig fel att vara försiktig med handskar, glasögon och mask/munskydd om man upplever att det dammar och är knepiga material.
3 svar · 431 läst
·
J
jonaserik: Bara gå till apoteket och köpa en lite bredare gasbinda, linda om så det blir tätt och pensla på tapetklister, flisorna som finns, kommer att tryckas in. Sen bara måla.
11 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: De är spikade med spik liknande ankarspik (våra var det iaf). Det är inte direkt svårt att ta ner skivorna, det svåra är att komma åt spikskallen utan att knäcka eternitskivorna. Bakom varje skarv så är det en 2-3 cm smal & 1-3 mm tjock remsa av något material, är ca tio år sedan jag rev ner skivorna.
9 svar · 1,0k läst
·
N
NästanLikaBra: Tjena. Har ett badrum från -74 som nu ska få sig en helrenovering. Sitter plastmatta på golvet och någon typ av våtrumsmatta på väggen i själva duschdelen, i övrigt tapeter. Ska riva ut allt! Bort med skivor från väggen och riva ut golvspånskivor (hus med källare) ner till bjälklaget. Har börjat riva bort skivor från väggarna och kom på att -Just fan, dammar jag runt asbest i
0 svar · 506 läst
·
sverker ericsson
sverker ericsson: 24 aug 2025. Ett vitt pulver i farfars burkar med etikett: KNOCKER (ev K NOCKER). Vet någon vad det är. Letar efter krita och vitt pigment. - SE
8 svar · 11,1k läst
·
B
BaKör: Eller kan/ska man specificera filtret på något sätt efter användning?
1 svar · 465 läst
·
Manganbangan
Manganbangan: Är det ett takläckage brukar det röra sig om Timmertikka. Växer i regel bara ytligt och tämligen ofarliga. Pågår läckaget en längre tid kan du istället få rötsvampar som förstör träet.
5 svar · 820 läst
·
Satsuki
Satsuki: Det kan väl alltid vara bra att veta om man planerat att dra upp det. Glöm inte att använda ordentligt andningsskydd vid allt arbete som dammar, inte bara asbest.
1 svar · 969 läst
·
L
LeSnow: [citat] Tusen tack!!🙏🏼
12 svar · 1,8k läst
·
K
Klicka: Tack för era svar. Det känns lite lugnare. Hittade även en anna tråd här om något liknande. Särskilt svaret från Brantemark https://www.byggahus.se/forum/threads/orolig-foer-exponering-av-asbest-mm.269027/post-2407739
5 svar · 1,0k läst
SnickerBo
SnickerBo: [citat] [citat] Det låter jättejobbigt. Om du verkligen inte vill flytta (vilket jag tror är enklast) har jag ett annat svårare alternativ men som faktiskt kan fungera. Har ni stött i en möbel exakt där mobilen brukar ligga — och upplevt att mobilen vibrerar starkt och tydligt i fickan fast den inte ens är där. Det går att träna kroppen att uppfatta saker mer eller mindre. Signalen
26 svar · 2,7k läst
PFO
PFO: https://www.destra-shop.de/Insekten/Ameisengift/Ameisenstreumittel/Detia--Ameisen-EX-5kg.html
6 svar · 751 läst
·
rasmusandersson4
rasmusandersson4: [citat] Vi håller på att lägga nytt golv över plastmattan, så löste de sig på de viset 😅
6 svar · 1,2k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Poängen är ? Jag tror inte "folk" vädrar, inte dom som bor i lägenheten/huset iaf - dom vill väl veta hur det ligger till, annars skulle man väl inte göra en mätning ? Och visst kan dosor ha ett visst felvärde, men är det bra dosor skall det vara på marginalen. Köper man radondosor på Temu får man nog skylla sig själv...
6 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.