Hej!
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Förra ägaren av huset sade att det troligen är asbest i det och mattan är troligen satt ditt runt 1970 då asbest användes mest. Vad tror ni som kanske kan mer om asbest, ser det ut att vara asbest?😅F fribygg skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 706 inlägg
Åh nej, igen! 🙄
Nej, om din man är en vanligt genomsnittlig människa behöver du inte förlora någon sömn över all läskig asbest han utsatt sig för. Man ska absolut ha respekt för asbest men en sån begränsad exponering är förmodligen mindre farligt än att bo i Stockholms innerstad.
Det finns inget som skrämmer svensken så mycket som asbest, mögel eller närliggande flyktingförläggningar. Nästan alltid är rädslan helt ogrundad.
EDIT: det där ser väl förresten bara ut som någon vinylbeklädd gipsskiva 🙄
Nej, om din man är en vanligt genomsnittlig människa behöver du inte förlora någon sömn över all läskig asbest han utsatt sig för. Man ska absolut ha respekt för asbest men en sån begränsad exponering är förmodligen mindre farligt än att bo i Stockholms innerstad.
Det finns inget som skrämmer svensken så mycket som asbest, mögel eller närliggande flyktingförläggningar. Nästan alltid är rädslan helt ogrundad.
EDIT: det där ser väl förresten bara ut som någon vinylbeklädd gipsskiva 🙄
Besserwisser
· östergötland
· 2 811 inlägg
Möjligen i limmet..
Men den vita skivan ser ut som gips..
Och vi kan ju inte garantera att du inte får cancer.. men det kommer mest troligt inte från asbest i köket
Men den vita skivan ser ut som gips..
Och vi kan ju inte garantera att du inte får cancer.. men det kommer mest troligt inte från asbest i köket
F fribygg skrev:
Ester Häggman skrev:Hej!
Sådär ser golvet ut på vissa ställen.. Vi har skickat provbit på tapet vi var orolig över då vi skulle riva så vi skulle ha behövt ta på samma gång test på mattan. Han som var här då sa att det möjligtvis kan finnas asbest i den. Kanske ja sko behöva ta prov så jag får svar på om det är adbest eller ej
I ditt fall är nog oron att nått kan vara farligt det värsta, om du inte släpper nojan riskerar du att dö i förtid.Ester Häggman skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 706 inlägg
Även om jag inser att du skriver i affekt och f.n. inte är mottaglig så .......Ester Häggman skrev:Sådär ser golvet ut på vissa ställen.. Vi har skickat provbit på tapet vi var orolig över då vi skulle riva så vi skulle ha behövt ta på samma gång test på mattan. Han som var här då sa att det möjligtvis kan finnas asbest i den. Kanske ja sko behöva ta prov så jag får svar på om det är adbest eller ej
Alternativt kan du försöka se lite nyktert på det. Gjort är gjort och jag kan nästan garantera att din karl inte kommer lida några större hälsorisker av några kvm eventuell asbest. Om du trots det vill spendera pengar på prover, väljer att oroa dig så ..... ja varsågod. För att stilla din oro kan du köpa skyddsutrustning för din man att använda. Den kommer sannolikt inte göra någon faktisk skillnad men för dig, visst!