S
Surgubbe: Jag limmade upp gipsskivor på blåbetongen med bruk. På en vägg målade jag blåbetong först med spärrfärg. På den andra limmade jag direkt. Jag kan inte avgöra vilken som är tätast. Men målad gipsvägg upplevs som tät nog. Men det väljer man själv med tanke på fukt och då vidare. Jag kommer fortsätta använda samma metod på 10m vägg till.
2 svar · 809 läst
Pjosk75
Pjosk75: Råttfälla är valet du har, antingen mekaniskt med bygel eller någon av de elektriska som finns. Finns väl burar för råttgift lägga också så minskar risken att andra djur äter av giftet. Sen är frågan var du bor och om råttan sågs utomhus eller inomhus? Är det i en tätort så räkna med att det finns många råttor i omgivningen som du aldrig ser.
4 svar · 983 läst
Centano
Centano: Precis, tejpprov tas om man vill se om det förekommer sedimenterat asbest på ytor. Vill du veta om det finns asbest i material får du skicka in en bit på analys.
2 svar · 1,0k läst
Anders243
Anders243: Norska Artoraklet (se nedan) säger att det med nästan perfekt matchning är Långrörsbladlöss. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aphis_sambuci Testa gärna själv här: https://orakel.artsdatabanken.no/
1 svar · 414 läst
·
BirgitS
BirgitS: Sorgmyggor drar sig mot ljuset. När vi får sådana i en blomkruka så hittar man dem framför allt gåendes på fönstret ovanför.
2 svar · 455 läst
·
BirgitS
BirgitS: Sorgmygga? https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmygga
1 svar · 319 läst
·
C
Cocomango: [citat] Detta är ny info för mig, tar med mig det! Fick en insikt sent igår, huset är nytt och jag har inte riktigt koll på vad som går vart. Det är ventilationskanaler intill skorstenen som är gjorda av eternit … Alltså inte själva skorstenen. Bild på skorstenen är med. [citat] Ja, precis. Detta är ett faktum även hos mig. Sorry för tanke tabben från mig sida. Tack för
7 svar · 1,1k läst
·
returen
returen: [citat] ja absolut täta varenda springa
1 svar · 321 läst
tommib
tommib: Det korrekta svaret är det som zarkov givit, dvs man skickar på analys. Med det sagt så ser det ut som internit, vilket är en skiva som består av bl.a. asbest.
2 svar · 583 läst
·
L
Lovisa9719: Hej! Håller på att renovera hus från -50. Stomme är ciporex, betongplatta källare. På halva källargolvet låg där överst en plastmatta, sedan en film av något slag, papp, plastskydd, tjärpapp och sist på betongen tjära. Tjärpappen är ingrodd i tjäran och går inte att få bort på alla ställen. Mögel har uppstått där man lagt dessa lager (såklart..) och vår källare luktar
0 svar · 479 läst
S
Schampo&balsam: Fan😔
2 svar · 800 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Återigen, NEJ, eternitkanalen har INTE legat i över ett år, se citerad text nedan, Återigen, det är INTE lös asbest utan asbestfibrerna är bundna till betongen, å det släpper inte asbestfibrer varje dygn (inte ens varje månad). Det är betydligt fler asbestfibrer i luften normalt än vad som släpps från eternitkanalen årligen. [citat]
153 svar · 27,9k läst
N
Nicklas92: Hmmm… nu när du säger det.. kan faktiskt ha varit så här också.. hittar du något så skriv!
23 svar · 1,7k läst
H
Håbbe01: [citat] Tror ej detta är bra idé. Troligtvis stora skillnader i luftflöde och det skulle innebära åtminstone ej injustering om ens möjligt och räcker ftx till då. Har du roterande ftx växlare så återgår en del av radon till tilluften som blir smittad. Motströmsväxalre har ej detta problem.
1 svar · 519 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Korrigerade med årtalet för det svenska asbestförbudet.
13 svar · 2,3k läst
·
F
FluxVortex: [citat] Googlade att det kan finnas asbest i gamla fogmassor dock… Har nyss varit och dammsugit upp en del av det, innan tanken slog mig och jag blev nojig.
3 svar · 744 läst
·
P
Pillpipp: Hej, Vi fick bra hjälp via försäkringsbolaget (verkar dock inte vara alla hemförsäkringar som täcker just husbock). Skadedjursexperten som kom ut sa att man tydligt kan höra angreppet med ett stetoskop om det pågår (vårt hade avstannat för länge sedan). I splintved eller tunna plank kan man till och med, tydligen, hitta bocklarven med stetoskop och hugga in en kniv just där den är
1 svar · 926 läst
·
P
PaulaBE: [citat] Ingen blåbetong vad vi vet eller kunnat identifiera och högre värden i källare än sovrum/vardagsrum talar för markradon. Men ja, det är ju sommar nu och tanken är väl att göra ordentlig mätning (det som gjorts är snabb i samband med försäljning/köp) i höst/vinter och ev (ut)nyttja nån sån där gratis utredning av radonkällor då innan vi väljer vad/hur vi går vidare.
12 svar · 1,2k läst
G
g.kraft: [citat] När husen byggdes fanns en oljepanna som satte fart på luften ut ut skorstenen. När den byts ut blir huset dåligt ventilerat. Vi har samma och märkte stor skillnad med ny köksfläkt som alltid står på lägsta effekt. Den låter inget då motorn är extern. Men ftx finns i planerna.
16 svar · 2,7k läst
·
K
Karlvajsing: [citat] Precis, misstänker samma. Avsaknad av svartlim och inga mattor i flerskikt vilket jag läst till mig att det ofta var i asbest i, avlopp och brunn är även i plast vilket skvallrar om senare årtal, stog AB sjöbo plast på brunnens sil..
13 svar · 857 läst
·
yonna
yonna: Ser ganska lik på bilder när man surfar. Det är lätt hänt att få in mal i huset. Det är dess barn som skadar textilierna och de går bara på ull. Vädra och inspektera plaggen i omgivningen där ni funnit krypen. Ömtåliga textilier kan med fördel läggas 7-10 dagar i frysen.
1 svar · 815 läst
·
A
Abies koreana: Klorfenol har en stark kemisk lukt https://www.optihus.se/klorfenol-kloranisol
5 svar · 837 läst
Tomtom79
Tomtom79: Kan rekommendera aluminiumfolie runt kroppen, minst 4 lager och absolut minst runt huvudet tills problemet är löst. Det kan vara riktigt allvarligt det här och leda till både stress, ångest och förlorat socialt umgänge. Alltså, inte problemet med elektriska fält då utan el-fobin.
7 svar · 513 läst
Luc Reiner
Luc Reiner: [citat] Ja om du lägger ut medlet på svåråtkomliga ställen som högst upp och längst in i hyllor eller längst in under diskbänk, bakom ugn etc.
12 svar · 8,2k läst
·
B
Bubblaren: Har det stått en panna vid murstocken är det troligare att du har asbestskiva i taket
6 svar · 5,1k läst
·
O
O: [citat] Det finns flera liknande arter så det är svårt att avgöra exakt med bara en dålig bild som info... Det kan vara en Philonthus politus men lika gärna en annan art av Philonthus...
7 svar · 1,2k läst
·
A
Antropocen: [citat] Jag har varit i kontakt med en entreprenör som säger att han kan lägga på ett lager lera runt brunnen. Jag har tänkt att han kn komma ut och kolla hur det ser ut här. Annars finns ju möjligheten att installera en UV renare. Dessa lär ha en flödesbegränsning så att vattnet hinner bli renat.
16 svar · 2,0k läst
Demmpa
Demmpa: Precis under färgen är det putsbruk, innanför putsen skulle det kunna vara blåbetong. Borrhålen ser väldigt släta ut å det blir det i bl.a. blåbetong. Knacka bort lite puts mellan rören å ta en närbild.
5 svar · 663 läst
·
D
droopy: [citat] Det vanligaste matt limmet med asbest var nog "svartlim" hittar man ett svart lim under mattan kan det vara ide' att kolla upp det. Även gamla linolium mattor kunde ha asbest i sig likaså vissa golvplattor som då ofta även limmades med svartlim. Bilderna visar inget jag skulle oroamig över. Ser nyare ut än 70-tal
6 svar · 1,2k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Du får helt enkelt lägga puppan i en burk med lite fuktig jord och se vad som kryper upp om några veckor.
6 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.