Tjenare.
Vad är detta för material i vår källare som kom fram? Är det blåbetong? Har hört lite olika..😁
Vad är detta för material i vår källare som kom fram? Är det blåbetong? Har hört lite olika..😁
tommib skrev:
Blå lättbetong ja. Om den är gjord från alunskiffer är vanskligare att säga. All blåbetong är inte strålande.
Varför undrar du?T
tack för alla svartommib skrev:
Vill veta om det är blåbetong så jag kan utmäta radon
Radonmätning är bra att göra oavsett byggmaterial. När du vet vad du har kan du ta ställning till om och vad du ska göra åt det. Vid blåbetong som avger radon är lösningen typiskt ventilation. Det är inte så dumt ändå med bra ventilation (FTX).
Helt rätt, jag skrev lite fel. Jag gjorde en mätning i vintras och fick 140+\-10 i källaren och 40+\-20 i sovrummet där uppe, tänkte att jag frågar om materialet för om det inte är blåbetong så kunde det vara markradon, men troligtvis byggmaterialet dåtommib skrev:
Kan fortfarande vara markradon. Hur mycket väggen strålar tar man reda på med en gammamätare. Det kan man säkert hyra en.
Oavsett vilket så spelar det ingen roll. 140 bq/kbm och år skulle jag inte gjort ett skit åt.
Oavsett vilket så spelar det ingen roll. 140 bq/kbm och år skulle jag inte gjort ett skit åt.
Själv är jag nöjd när min mätare visar under 400 i våra sovrum och mindre än 800 där jag sitter vid datorn hela dagen. Jag röker inte kan jag ju tillägga. Men visst skulle jag mot allt jag tror på åka på lungcancer får väl någon skratta över min grav men sover gott och är nojig över annat än just radon.
Klicka här för att svara