Halloj!

Vår släkt har en sommarstuga där det finns en kamin anslutet till ett gammalt metallrör som går på utsidan av huset.

Röret har nu rostat och läcker vatten in i huset. Jag var inne på att riva det men insåg att risken är stor för asbest. Jag tänker att de brandsäkra skivorna och ”ullen” som syns i närbilden är högst misstänkta. Så frågan är om jag kan riva detta på något säkert sätt (tänker då att jag kanske kan såga bort röret på utsidan och insidan utan att röra asbesten? Samtidigt kanske vibrationerna är nog för att släppa loss fibrer?)

• Närbild av rostigt metallrör med fäste och isolerande material runtom, potentiellt asbesthaltiga brandsäkra skivor och ull, del av kamininstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags kamin med anslutet rostigt metallrör inomhus, omgiven av träpanel och vit brandsäker skiva. Blommor står bredvid kaminen.
    Skapa konto
  • Rostigt metallrör med blå tejp, anslutet till en vägg av sprucken brandsäker skiva på ett trähus; potentiell asbestfara vid renovering.
    Skapa konto
Tror knappast det där innehåller nå asbest och särskilt gammalt är det nog inte heller. Klamman ser ut att vara en avgasklammer till en lastbil.

Magnus E K
Skivorna på väggen bakom kaminen är med 99,99% sannolikhet eternit (=asbest+cement). Men det ser ut som att de går att skruva bort utan att ha sönder (bär ut och slå in i dubbla lager byggplast). Kan inte uttala mig i detalj om resten men hög risk absolut.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.