11 310 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Nån som vet vad kan använda mot getingar nu när Vespo blir förbjudet?
Myrstacken står kvar. Jag tvivlar på att det går att döda alla myrorna med en rimlig mängd Vespo i en lagom stor myrstack. Dessutom blir det kanske lite väl mycket "collateral damage".Manganbangan skrev:
Jag ringde försäkringsbolagets skadedjursbekämpare eftersom myrstacken hade skickat en expedition som byggde en koloni i snickarboden en höst. Det kom ut en bekämpare som sprejade Vespo på kolonin (som var byggd i skarven mellan innertaket och en vägg). Jag fick Vespoburken och det kvarvarande innehållet och beställde raskt mer. En vecka senare var det full fart på kolonin igen. Jag har för mig att det tog tre bekämpningar innan kolonin var helt utrotad.
Myrorna kom tillbaka i snickarboden våren därpå men då var jag lite mer noggrann så jag fick bort dem efter två bekämpningar.
Jag vill alltså ha ett hyfsat lager med bekämpningsmedel hemma i avskräckande syfte.
Den stora myrstacken vet jag inte riktigt hur jag ska få bort. Den har funnits på tomten sen vi flyttade hit för cirka 14 år sen och har inte stört oss förrän den grundade en koloni i snickarboden.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Ett enkelt i teorin men någon mer fysiskt krävande lösning är att när de går i dvala på höst/vinter-skiftet helt enkelt gräva upp myrstacken och låta stackarna (plats för skratt) frysa ihjäl. Kom ihåg att en myrstack lätt är lika stor under mark som ovan. Sen kan du slå ner järnrör från lite olika håll som leder kylan ner i stackens källare. Har man myror som vandrar mot husen kan man även lägga en barriär med gift i en halvmåne så att de som envisas med oönskade besök går över "dödens linje" mowhahahaP pmd skrev:Myrstacken står kvar. Jag tvivlar på att det går att döda alla myrorna med en rimlig mängd Vespo i en lagom stor myrstack. Dessutom blir det kanske lite väl mycket "collateral damage".
Jag ringde försäkringsbolagets skadedjursbekämpare eftersom myrstacken hade skickat en expedition som byggde en koloni i snickarboden en höst. Det kom ut en bekämpare som sprejade Vespo på kolonin (som var byggd i skarven mellan innertaket och en vägg). Jag fick Vespoburken och det kvarvarande innehållet och beställde raskt mer. En vecka senare var det full fart på kolonin igen. Jag har för mig att det tog tre bekämpningar innan kolonin var helt utrotad.
Myrorna kom tillbaka i snickarboden våren därpå men då var jag lite mer noggrann så jag fick bort dem efter två bekämpningar.
Jag vill alltså ha ett hyfsat lager med bekämpningsmedel hemma i avskräckande syfte.
Den stora myrstacken vet jag inte riktigt hur jag ska få bort. Den har funnits på tomten sen vi flyttade hit för cirka 14 år sen och har inte stört oss förrän den grundade en koloni i snickarboden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden