Jag undrar, är på min släktgård som står tom på vintern- det första jag reagerade över när jag klev in var för mig en mögellukt och den känns hela tiden, varit i huset bara 3 timmar å jag tycker det bränns i näsan. När jag påtalade det så säger dom andra att det bara är lukt för att huset är instängt och står tomt på vintern. Jag hade köpt det- om vi precis hade låst upp huset och ingen varit där- MEN, släktingar har bott här nu i en månad, å då borde väl instängd unken lukt vara borta. Samt den stickande känslan i näsan.
Hur farligt är det för mig och min son att vistas i huset i 8 nätter?
Jag ser ingen uppenbar fuktfläck, färg har lossat från taket vid spisen, tapeter har sprickor och bubblig- men huset är 200 år gammalt så det behöver inte vara nå. Såg fuktfläckar på luckan upp till vinden- om det kan vara nå. Men främst är det stickande näsan- å så fort jag klev ut från huset kände jag inte av näsan

Det är nog inte farligt i sig men är du överkänslig mot mögel lär det vara obehagligt, precis som katthår inte är farligt för den som är allergisk (känner ingen som får andnöd eller akuta besvär) blir man ju fortfarande omtöcknad med rinnande näsa och osv, och det är ju ingen trivsam upplevelse.

Inte farligt alls. Varken för dig eller vem som helst. Så gamla hus är gjorda för att kallställas. Att de luktar är inte det minsta konstigt för det tar låååång tid innan den försvinner.

Intet Intet skrev:
Inte farligt alls. Varken för dig eller vem som helst. Så gamla hus är gjorda för att kallställas. Att de luktar är inte det minsta konstigt för det tar låååång tid innan den försvinner.
Tack! Så den unkna lukten tar lång tid att försvinna? Men symtomen med brännande näsa?

Bör minska i samma takt. Växte upp med sommarstuga som var ouppvärmd hela vintern, så minns mycket väl den instängda lukten men fick inget obehag av det alls.

Intet Intet skrev:
Bör minska i samma takt. Växte upp med sommarstuga som var ouppvärmd hela vintern, så minns mycket väl den instängda lukten men fick inget obehag av det alls.
Jag känner inte lukten längre men tänker att jag blivit van? För huset har bara stått tomt 2 dagar sen vi tog över. Innan dess fullt bebott i 4 veckor men kallställt dessförinnan i 10 månader

Man vänjer sig väldigt fort vid en lukt. Något jag själv blir varse om varje morgon.
Har klådan också släppt, är ju allt frid och fröjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.