N Nordsjö skrev:
Tänkte här dela med mig av några bilder på min avfuktare som visar hur du ansluter en slang till avfuktaren för att slippa tömma vattentanken. Jag har en Woods MRD20.

Vid hålet där slangen förs in så finns en svart pip med en liten lucka, piggen på luckan sitter längst ner. För piggen mot slangen, då öppnas luckan och slanganslutningen syns. Montera därefter slangen på slanganslutningen, lättast är att lägga avfuktaren på långsidan så ser du ordentligt och det underlättar.

Vattenbehållaren har ett lock, denna kan tas av och det ska du göra i och med att du nu har anslutit slangen istället. Om locket sitter på vattenbehållaren kan du inte sätta tillbaka den ordentligt, det tar stopp sista biten. Alltså du ska ta bort locket på vattenbehållaren, spara locket på bra plats där du kan hitta den igen.

Nu måste du montera dit vattenbehållaren, kom ihåg att den monteras nu utan locket! Du ska nu montera vattenbehållaren genom att vinkla den lite uppåt i bakre kant med handen för att få den att utan hinder passera slangen och dess anslutning, tryck till lite lätt så hamnar den på plats utan att du behöver tvinga den något. Monterar du inte vattenbehållaren kommer avfuktaren inte starta. Kan vara lite trix men det ska fungera utmärkt om du läst ovan instruktion.

Lycka till. (y):cool:
Hej,

Detta var till stor hjälp!

En fråga bara: Behöver man inte täppa till hålet där vattnet normalt rinner ut i behållaren?

Hej Tommy, nej det behövs inte eftersom du sätter slangen på just det ställe där vattnet kommer ut från avfuktaren. Där du sätter slangen har en liten "tapp" och där sitter även ett litet fjädrande lock som petas åt sidan för att montera slangen. När du öppnar det fjädrande locket och trär på slangen på "tappen" så kan vattnet bara ta sig den vägen och ut i slangen, ingen risk för övrigt läckage alltså. (y):D

De flesta i tråden verkar ha Woods. Jag har en Eeese Luna som beter sig på exakt samma sätt, har hunnit tänka många mörka tankar om danska ingenjörer som dricker tuborg på jobbet men detta är ett universellt fenomen alltså?

Bra tråd ändå, efter att ha läst om era Woodsutmaningar måste det vara lutningen på själva avfuktaren det hänger på för jag har verkligen noll andra parametrar att vrida på i Luna. Det finns bara en tapp för 14mm innediameter att sätta dit en slang på, thats it. Inte ett ord i manualen om att något skall ändras i övrigt för att vattnet skall hitta till tappen, och när jag tittar på konstruktionen så måste det vara genom tappen som vattnet kommer även när det rinner ned i behållaren. Nu har jag en vanlig trädgårdslang påkopplad, men svårt att se att orginaltillbehörsslangen som finns att köpa skulle ha nån magisk funktion?

S Sallowpath skrev:
De flesta i tråden verkar ha Woods. Jag har en Eeese Luna som beter sig på exakt samma sätt, har hunnit tänka många mörka tankar om danska ingenjörer som dricker tuborg på jobbet men detta är ett universellt fenomen alltså?

Bra tråd ändå, efter att ha läst om era Woodsutmaningar måste det vara lutningen på själva avfuktaren det hänger på för jag har verkligen noll andra parametrar att vrida på i Luna. Det finns bara en tapp för 14mm innediameter att sätta dit en slang på, thats it. Inte ett ord i manualen om att något skall ändras i övrigt för att vattnet skall hitta till tappen, och när jag tittar på konstruktionen så måste det vara genom tappen som vattnet kommer även när det rinner ned i behållaren. Nu har jag en vanlig trädgårdslang påkopplad, men svårt att se att orginaltillbehörsslangen som finns att köpa skulle ha nån magisk funktion?
Nu fungerar det. Räckte att höja upp avfuktaren 50cm från golvet så att det blev lite mer "naturligt fall" på slangen av dess egen tyngd. Tydligen är det väldigt känsligt första biten på slangen, minsta lilla motstånd så rinner det bakåt ner i behållaren istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.