2 464 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Köpt beg möbel - mögelkontaminerad
Ättika i skålar inuti möbeln (och tid) är en bra metod mot lukt.undine skrev:
Vi går in i blöta säsongen nu på sensommaren och hösten med hög luftfuktighet.
Har du inte någon avfuktare eller uppvärmning i garaget så finns ju risken att det bildas nya prickar på möbeln.
Men det går ju inte att säga kategoriskt utan att veta vilket klimat du har i ditt garage.
Men om möbeln behöver stå där länge för att bli av med lukten så kan du ställa ditt en torrboll som hjälper till att hålla luftfuktigheten i shack.
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Se det som lärpengar, nästa gång kommer du att kontrollera mer noga vad du köper.undine skrev:
Hej!
Jag åkte idag och köpte ett gammalt underbart hörnskåp. Jag tittade lite lätt på det på plats. Det var lite tilltufsat och säljaren sa att det behöver lite kärlek. Vilket jag såg. Det var en hel del smuts och damm på det. Vilket är helt ok. Betalade 200 spänn och packade in det i bilen.
Kommer hem till lägenheten och ställer ut det på balkongen. Börjar tvätta det och märker ju mer jag synar det och får bort damm, ju mer fuktskada upptäcker jag. Dels luktar det rejält unket, vilket inte märktes när jag hämtade upp det för säljaren burit ut det utomhus. Men det var tydligt med svartmögel i hörnen när jag fick bort dammet.
Jag har först tvättat hela skåpet med grönsåpa, sedan penslat Boracol i två omgångar, sedan sprayat Mögel -fri och slutligen sprayat ättika på det. Jag har även satt in en ozonmaskin i det, stängt luckor och kört några timmar. Jag har tillgång till bastu och tänkte köra skåpet där en timme i morgon och se om den kan torka ut. Sedan får den väl stå i garaget några veckor.
Jag är dock ändå rädd att använda det och ens ta in det i min lägenhet. Det luktar verkligen innestängd sommarstuga. Jag tänkte ha det i köket och ha torrvaror i men det tänker jag ju inte nu. Kontamineras inte maten, även av dött mögel?
Jag hade heller inte väntat mig detta arbete. Ja jag kan kasta den eller sälja den vidare och det får jag väl göra som absolut sista utväg.
Jag kan tycka att säljaren kört ful stil. Å andra sidan, han sålde den väl as is, även om han inte sa det uttryckligen. När jag själv säljer saker jag inte orkar kolla igenom skicket på skriver jag det - man köper den as is. I detta fallet utgick jag ifrån att han hade koll. Den ÄR ett renoveringsobjekt vilket inte alls framgick. Jag orkar inte försöka häva köpet och köra tillbaka till köparen med det. Men jag hade gärna fått tillbaka åtminstone halva pengen.
Så:
1. När blir den safe att ta in? Blir det ens någonsin safe?
2. Kan jag göra något mer för att döda möglet? Borde det inte vara dött nu?
3. Kan jag göra något mot säljaren? Kräva peng tillbaka?
Ursäkta långt och kanske ostrukturerat inlägg - är jäkligt besviken och ledsen. Skåpet är magiskt och jag vill helst inte göra mig av med det. Men vill inte dö i astma-andnöd eller nåt heller.
200,00 indikerar ju inte på att möbeln är i toppskick.
Du har fått bra råd från andra medlemmar hur du kan få bort mögel och lukt. Lycka till!
All right, tack. Ja det är det jag är lite rädd för - att det bildas nytt mögel om den inte får möjlighet att torka ut riktigt. Jag har löst det så med andra äldre möbler (ställa i garaget några veckor) men de har varit i något bättre skick.Unikt namn skrev:
Ättika i skålar inuti möbeln (och tid) är en bra metod mot lukt.
Vi går in i blöta säsongen nu på sensommaren och hösten med hög luftfuktighet.
Har du inte någon avfuktare eller uppvärmning i garaget så finns ju risken att det bildas nya prickar på möbeln.
Men det går ju inte att säga kategoriskt utan att veta vilket klimat du har i ditt garage.
Men om möbeln behöver stå där länge för att bli av med lukten så kan du ställa ditt en torrboll som hjälper till att hålla luftfuktigheten i shack.
Jag testar mig fram. Kollar om jag behöver peta in en torrboll.
Garaget känns som en dålig idé. Hellre att du baxar in den i bastun tillsammans med framförallt en avfuktare, och periodvis en ozongenerator. Men läs på ordentligt om ozongeneratorer innan om hur länge, hur stark, och vad ozonet gör, hur du skyddar dig, husdjur och andra personer i hemmet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Alltså är det inte bara så att möbeln stått nära en vägg och det varit dåligt ventilerat. Dvs det är ett ytligt angrepp då väggen och möbeln varit kallare än övriga rummet och det blivit kondens där under lång tid. Ställer du nu denna i ett torrt utrymme kommer möglet dö och du kan torka av den och gå vidare i livet. Svartmögel är giftigt ja men du ska ju inte äta skåpet. Undvik att förvara mat direkt på angripna ytor så är det väl inte mer med den saken tänker jag.
Tack för input och tips. Så kan det vara, absolut. Jag ville fråga här för att få mer input och olika synsätt på saken.T TypRätt skrev:Alltså är det inte bara så att möbeln stått nära en vägg och det varit dåligt ventilerat. Dvs det är ett ytligt angrepp då väggen och möbeln varit kallare än övriga rummet och det blivit kondens där under lång tid. Ställer du nu denna i ett torrt utrymme kommer möglet dö och du kan torka av den och gå vidare i livet. Svartmögel är giftigt ja men du ska ju inte äta skåpet. Undvik att förvara mat direkt på angripna ytor så är det väl inte mer med den saken tänker jag.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag tycker att du ska skippa bastun. Kan bli för snabba svängningar i temperatur/luftfuktighet för en gammal trämöbel. Onödigt att riskera sprickor.
För lite ytmögel som du inte ens såg från början har du redan gjort det som behövs gånger 3. Så länge det står i inomhusklimat och inte blir fuktigt så kommer inget mer att hända med det.
Lukten beror mer på att det stått i unket, oventilerat utrymme. Räkna med att det kommer att ta tid, men det är inget problem på något annat vis än att det inte är trevligt för den som känner lukten.
För lite ytmögel som du inte ens såg från början har du redan gjort det som behövs gånger 3. Så länge det står i inomhusklimat och inte blir fuktigt så kommer inget mer att hända med det.
Lukten beror mer på att det stått i unket, oventilerat utrymme. Räkna med att det kommer att ta tid, men det är inget problem på något annat vis än att det inte är trevligt för den som känner lukten.
Obs! Jag menar inte att bastun ska vara igång. Och du vill avfukta rätt sakta så att träet inte slår sig allt för mycket.S Svante Svenson skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Mögel finns ju mer eller mindre hela tiden i luften.
Och vid rätt fuktighet så bryter det ut.
Så det är väl inte konstigt om det stått fuktigt.
Har du det torrt så är möglet stoppat.
Grattis med en gammal fin möbel
Och vid rätt fuktighet så bryter det ut.
Så det är väl inte konstigt om det stått fuktigt.
Har du det torrt så är möglet stoppat.
Grattis med en gammal fin möbel
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Om det är massivt trä behöver du ju inte stanna vid att tvätta utan kan slipa bort hela ytskiktet om du vill; då framgår också om det bara är ytligt eller om träet är skadat även på djupet (i så fall borde det gå att byta ut skadade delar). (Använd andningsskydd vid slipning och sprid inte dammet inne i bostaden).
Är det däremot någon typ av spånskiva eller masonit som är angripen skulle jag bara direkt avlägsna och kasta den delen.
Är det däremot någon typ av spånskiva eller masonit som är angripen skulle jag bara direkt avlägsna och kasta den delen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden