Hej, jag undrar om detta är asbest? Först hittade jag en punkt på en raksträcka. Och sen hittade jag detta. Höll på att pilla med en kniv tills jag kom åt det.
Okej tack för info, något att tänka på nu när det är där och pillats och dammat lite ner på källargolvet ? Tog en slangvinda och sprutade lite vatten överallt med öppen stråle. Samt plasthandskar och tog all isolering och la de i en påse och skickade ut de
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vill man skydda sig så är det ingen dum idé att använda halvmask med ffp3-filter om man rotar med dylikt. Annars bra idé att blöta ner och torka upp.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag är ingen expert, vet dock att många äldre rörinstallationer i källare har just asbest som isoleringsmaterial ofta med någon typ av väv runt. Vi har haft sådant i vår källare i ett hus byggt tidigt 70-tal, där misstänkte jag asbest men kan ev varit stenull bara. Inte analyserat detta.
Hade inte nojat ihjäl mig över någon enstaka ev exponering, det var en del problem förr när folk utsatte sig för detta yrkesmässigt under många år.
Hade inte nojat ihjäl mig över någon enstaka ev exponering, det var en del problem förr när folk utsatte sig för detta yrkesmässigt under många år.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 113 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 113 inlägg
På raksträckorna är det stenull i färdiga längder, gasbinda och gips. Men det fanns ingen färdig isolering för krökar på den tiden så då användes ett asbestpulver. Det är alltså hög sannolikhet att det är asbest i pulvret i din rörkrök.
Det är ingen fara med en enstaka exponering men använd andningsskydd i fortsättningen och var noga med städningen.
Det är ingen fara med en enstaka exponering men använd andningsskydd i fortsättningen och var noga med städningen.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Som sagt en enstaka begränsad exponering är i praktiken ofarlig. I teorin kan man tänka sig att om precis hela jordens befolkning utsätts för en enstaka exponering som den här. Då skulle kanske, eventuellt en få cancer pga. exponeringen.
De som drabbats med hög sannolikhet har arbetat helt utan skydd i åratal i miljöer där luften varit dimmig av asbestfiber. Arbeten som att i eternitfabrik såga och fräsa eternitskivor helt utan skyddutrustning.
De som drabbats med hög sannolikhet har arbetat helt utan skydd i åratal i miljöer där luften varit dimmig av asbestfiber. Arbeten som att i eternitfabrik såga och fräsa eternitskivor helt utan skyddutrustning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden