En geting som flyger vid en takfot där det misstänks finnas ett dolt getingbo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett getingbo under taket. Vi vet var de flyger in/ut men vi kan inte se boet. Getingarna flyger in/ut under takfoten men var exakt boet är vet vi inte. Har försökt lokalisera boet via vinden och från under takfoten men jag lyckas inte se boet.

Hur bekämpar/ tar man bort ett getingbo som man inte kan se?

Det börjar bli sent på året. Återvänder getingarna till samma bo nästa år?

Häng en dammsugarslang vid ingången några timmar.
Ja du måste ju ansluta en dammsugare åxå.
Sen vet jag inte om det är så bra att ansluta slangen till avgasröret på bilen, men jag har hört om folk som gör så för att avsluta det hela.

Enklast är att kolla med ditt försäkringsbolag så kanske det kommer ut en kille gratis, när jag gjorde det frågade jag efteråt om bekämpningsmedel, så då fick jag det av honom.
Det har jag haft nytta av :-)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Inte värt mödan att försöka få bort boet, getingarna dör snart och endast drottningen övervintrar, dock inte i boet. Nej, getingar återanvänder inte till samma plats.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kör också dammsugarmetoden. Några meter 75 mm grått avloppsrör och några vinklar och så och en rulle silvertejp så blir det enkelt att suga med dammsugaren.

dubbelpost

Myrr D och blåsa in med hjälp av ett VP-rör, papperstuss och myrr. Finns flera trådar som beskriver detta, jag tog kål på två bon i somras på detta sätt.

Beskriv gärna ”hur” du blåser in medlet via VP-röret?

R rolfino skrev:
Också använt metoden som TeroM nämner, papperstuss nån cm in i ett VP rör, fyllt på med lite Myrr, placerat mynningen vid getingarnas ingångshål och avfyrat med tryckluft i andra änden.

• Gilla
mattiase och 1 till
  • Laddar…
Myrr via ett elrör är en mycket bra metod. Jag behandlade ett bo stort som en melon med det så sent som i förrgår. Efter några timmar var det helt lugnt.

Ta en bomullstuss eller kanske lite hushållspapper och forma en lös propp i änden av röret. Använd bara så mycket som behövs för att inget Myrrpulver kommer igenom. Tryck ner proppen ca en dm och fyll i några matskedar Myrr ovanpå. Sikta in den laddade röränden mot ingången och blås kraftigt i andra änden på röret så hela laddningen far ut ur röret och in i boet. Klart.

Edit: tvåa på den som vanligt. Men det går utmärkt att blåsa själv behöver inte nödvändigtvis en kompressor. Provskjut gärna först med lite mjöl.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Jag fick tipset att sätta fast röret på en cykelpump så man slipper blåsa själv. Inte testat det men låter vettigt.
/M

R rolfino skrev:
Svaren du fått beskriver bra metoden. Att jag använde kompressor för puffen var för att få in det ordentligt och att jag hade 8 m vp-rör upp till bona som var in i nocken.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack! Jag har ca 6 m upp till nock där det är intensiv trafik nu. Så jag kommer nog använda kompressorn🙂

Notera vinklingen i toppen för att få in det där var trafiken var. Jag kunde inte se bona nerifrån.

En trädgårdsgång med gräs och en vit pinne på marken, omgiven av buskar och byggmaterial längs en fasad.
Skapa konto

Grå fasad på ett hus med utstickande fönsterkarm och hängränna synlig, sedd underifrån mot en blå himmel.
Skapa konto

Hur gjorde du för att få en tät anslutning mellan kompressorslang och rör?
Funkar vilket Myrr som helst? Måste det vara Myrr-D?
Har Myrr ”Flex” hemma. Flaska med Myrr Flex insektsmedel; etikett visar användningsikoner: "Spray", "Vattna", "Strö" och flera myror på stenmönster.
Skapa konto
Etikett på burk av Myrr med varningar och första hjälpen-anvisningar, innehåller Acetamiprid, från Kwizda Agro GmbH.
Skapa konto

Vill minnas att det skall vara Myrr-D, är som fint mjöl.

Bara hålla handen runt blåsmunstycke och vp-röret, det räcker så. Inte mycket motstånd när du blåser. Viktigaste är att du blåser ordentligt direkt för att få ut pulvret ordentligt med en bra puff.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.