Fönster & Dörrar
AndersS: Jag har handtag på båda dörrarna som ser lika ut förutom att gångdörren har uttag för låscylinder. Jag handlade handtag och låscylinder i samma bygghandel som dörrarna beställdes ifrån så de plockade samman fönster/dörrar och tillbehör som jag behövde.
Maggi_68: [citat] Ja, det var det jag har försökt att göra men det var inte så många som dök upp på sökningen. Har tyvärr inga kontakter heller. Kanske skall jag kolla på en Flens FB-grupp och höra om nån känner nån...
123abc: Då var det bara dörrbladet som stretade emot lite. Bra att du fick upp det.
123abc: Det finns lite trådar om detta men den jag minns är denna. https://www.byggahus.se/forum/threads/har-man-inte-rad-sa-far-man-fejka-lite.277354/
hscn: Ser på bättre skärm att den översta mycket riktigt är kalksten. Förändrar inte behandlingsförslaget. Kalksten är lättare att slipa och polera än marmor.
Wairam: Hej, köpte nyligen en koloni där dörren är helt felplacerad så ett av mina projekt är att stänga igen den dörren och de två små fönster som sitter på stugan idag och sätta in en pardörr i glas. Stugan är på ca 9 kvm och tanken är då att det enda ljusinsläppet ska komma från pardörrarna. Nu är mitt problem att jag varken vill eller kan lägga ut ex antal tusenlappar på att
Stickan56: [citat] @ Annyy Om du skall ha låset på insidan så är detta den enklaste lösningen. Stickan
123abc: Det jag rekommenderar är att kan köpa en Hoppe 350KL blind och sätta på utsidan. Fler alternativ: Vinga 7314 + täckbricka 7323 http://mpc.spear.production.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=45136 Trioving VI3315 https://static-mpc-trioving-oneshop-production.assaabloy.com/fileexplorer//Fetchfile.aspx?id=59360&ft=.jpg Roca Fönsterhandtag 301 + BP01
123abc: [citat] Det är helt normalt men du kan inte flexa bort din nyckel från allmänna låscylindrar t.ex entré, källardörr, tvättstuga, cykelrum, soprum mm, det är dom allmänna som ts vill ta bort nyckeln ur. Du kan inte flexa lägenhetscylindern 3 gånger utan endast 2 gånger däremot så ger det 3 uppsättningar med nycklar (första flex0, andra flex1, tredje flex2). De vanligaste flex
123abc: Tittade på bilderna och enligt bilden så ser ser ut som om nippeln på insidans handtag har dåliga gängor om den har några alls, men det kan vara bilden. Du måste sikta och passa in skruvarna när du monterar handtaget på dörren annars kan du skruva länge. Fäst endast den ena skruven så den tar gäng sedan tar du den andra skruven på andra sidan och passar in så den tar gäng, ofta
epw: Ja det är min uppfattning också. Problemet dock att jag bor i en relativt liten stad och möjligheten att känna och klämma på dessa partier är begränsade.
Daniel 109: Spackel är annars väldig lätt att avlägsna på en målad yta.
Carro_D: Jag hade också röstat på linoljefärg! Tacksamt att kunna fräscha på den med linolja och balsamterpentin istället för att behöva köpa in mer färg och detaljmåla allt efter bara några år. :)
123abc: [citat] Vad roligt att höra att du lyckades. Att klippa medbringaren flera gånger är fullt normalt.
123abc: Jag är personligen väldigt förtjust i ASSAs vredcylindrar 13 och 03 och har haft dom hemma själv. Inga andra fabrikat är lika bra som ASSA då de är de enda som har repellerande vredcylindrar. Det enda är att släpper du vredknoppen så återgår den till ursprungsläget så du får vänja dig vid att vrida precis över ett halvt varv, men det är även det som gör den så bra att den
Stickan56: Karmar, lister, socklar, snickerier målas med Snickerifärg halvblank 40 skaldelar Taklister målas med med samma färg som taket med en helmatt färg. Stickan
123abc: Vad är problemet, gillar du inte Skidrow :D Eftersom du frågar vad jag hade gjort så kommer mitt förslag. Jag hade bytt karm sedan reglat ovanför isolerat och satt gips så de kommer i samma höjd som befintlig vägg så det ser ut som samma vägg när allt är spacklat och målat. Kolla under alla befintliga foder så det inte ligger kablar under som det kan göra ibland på denna typen.
BirgitS: Jag håller med dig, ett mycket konstigt beteende. Apropå dåligt utförande så finns det besiktningsmän som kan kolla om ett arbete är utfört fackmannamässigt och uppfyller branschregler.
123abc: Det lättaste sättet att justera detta är att lossa karmen i framkant och skruva dit den igen efter dörrbladets lutning. Låt karmens främre sidostycke följa dörren, det behöver inta vara dörren som skevar det kan lik väl vara väggen som inte är helt lodrät. Om de gamla skruvhålen ligger nära så kan du slå i en träplugg i hålet eller borra ett nytt fästhål och sätt nytt
michael öhrström: Vill varna för detta företag som säljer pvc fönster. Han räknar lågt för att sälja fönster samt hyr in ue som som inte får betalt för utfört arbetet. Jag har har jobbat ca 80 timmar åt Roody persson o inte fått betalt från ett jobb som jag gjorde åt han i nov förra året.. michael.ohrstrom idsättratorps bygg
Fulkemisten: Tänk på att du måste använda den ände av nyckeln som vrider bara hylsan. Vrider du motsols så åker karmen från dig (mot väggen) och tvärtom. Den kan vara lite bökig att pilla i om hylsa och skruv inte står i korrekt position med varandra, fast det är bara om du behöver justera hela skruven.
123abc: Kan du inte lägga upp en bild där dörr, karm och springor runt hela dörren syns? Om de inte finns några springor på gångjärnssidan så kan du endast justera isär vilket inte stämmer med ditt beskrivna bekymmer. Trä behöver inte vara utsatt för direkt vatten för att påverkas och ev. jäsa utan det räcker med luftfuktighet.
Rabbithole: Finns ju billiga 3 glas men det är u värdet som är intressant. Under 1,1 är ett bra riktvärde