Fönster & Dörrar
Anonymiserad 168520: [citat] P märkning är ett godkännande/intyg att produkten i fråga har gått igenom och klarar ett RISE test. Det är inget krav att ha gått igenom dessa tester för att sälja produkten i Sverige. För dörrar: - Kontrollera tätningslisten så den är rätt monterad och det inte läcker in luft. - kontrollera så att karmen är korrekt monterad - nästa risk är att dörrbladet kan slå
123abc: [citat] Detta är något jag aldrig testat men det kan fungera om den greppar så slaget kommer rätt, om någon testar så är jag intresserad av resultatet.
norrbottenssnickaren: [citat] Det är en vanlig eurocylinder till dessa låshus. Detta finns att beställa hos alla låssmeder. Beslag kan vara värre typ trycken, vred osv. Samt när grejerna rasar är det oftast kört.
Alti: Fasadpersienner, jalusier och vertikalmarkiser skuggar bort ljuset men ser ut att kunna bygga upp och stänga in värmestrålningen i den låda som bildas mellan skyddet och fönstret. Jag inbillar mig att ett solvärmeskydd framför fönstret bör ge luften fritt tillträde mellan skyddet och fönstret, för att ventilera bort värmen. Kanske kupol- eller korgmarkiser?
KnockOnWood: Fönstertypen kallas flaggfönster. Jag gjorde en snabb googling på detta ord, och genom att titta på bilder hittade jag denna sajt: https://www.ekstrands.com/fonster/utatgaende-fonster/vridfonster [bild] Googla själv på https://www.google.com/search?q=flaggfönster :)
Mattias1457: [citat] Tack Staffan! Jag trodde det behövde bli helt hårt. Så det är därför jag väntat. Men okej, då målar jag direkt. Tack. Mvh/Mattias
123abc: Ett bättre montage kanske är lämpligt om montaget orsakar fel. Om du inte kan öppna kan det bero på olika saker ett är att slutblecket tar i kolven ovanifrån och trycker ned kolven och då tar det tvärstopp. Om något liknande inträffat så kan det vara sättningar och då måste orsaken hittas. Om det funnits en äldre lösning som bytts ut kanske den gamla var bärande men det är inte
Great: Misstänkte att kanske inte går o ändra, får bli en ny kista på jula imorrn, tack
123abc: Då brukar man behöva byta även karm men i ett badrum så kan det vara besvärligt beroende på hur det ser ut. Går det inte att ordna till den befintliga dörren? Det är ofta möjligt att byta endast dörrblad men då är det en special beställning och det är inte billigt.
Maggi_68: Hej Har ett fönster där färgen släpper precis under dropplisten bara på ena sidan (se bild). Går det att montera bort en sån dropplist tillfälligt så att jag kan komma åt därunder? Om det nu är så att det är så att det läcker in där, kan jag sedan sätta dit någon form av utefog för att täta(dvs ovanför dropplisten)? Tack på förhand.
TottoGBG: [citat] Hör med grannarna eller annat lokalt folk. Bra virke och en kunnig hantverkare betalar sig i längden. Här på Gotland vet jag flera, men det hjälper inte dig.
BirgitS: Bara ventiler på ett våningsplan fungerar bara om det blåser ordentligt så att det blir tvärdrag, dvs. som när man öppnar fönster. För alla andra dagar behövs det utsug på det våningsplanet, i badrum, klädkammare eller möjligen i hall/allrum. Dessutom behöver ventilationen på det nedre planet fungera så att utsuget på det övre planet inte drar upp luften från nedre planet i
123abc: Först så måste du lossa envägsskruvarna som håller fast låscylindern. Det enklaste är att sedan ersätta med vred Fix 4428 och nya vredskruv. Om du vill ha ett annat utseende så går det även att byta handtaget till ett där handtaget och vredet sitter ihop t.ex Hoppe 350KL vred då du har handtag även på utsidan så bör även detta bytas så det blir enhetligt. Edit: kontrollera
Mikael87: Tack för alla svar! Då har jag lite bättre koll iaf. Men om man nu sätter 45 reglar i golva tak o sen imellan så att säga. Då kan det ju omöjligt gå att sätta in en skjutdörr där i? Konstruktionen för skjutdörrar som jag ser är ju bra mycket bredare? :/
ptk: Tack för svaret, uppskattas! Jag ska ta en bild när fönstret kommer för framtida referens :)
hscn: Möjligt att även de minimala varianter jag tänkte mig kan kallas takkupa [bild]
Stefan1972: Så där ser det ändå ut i oerhört många hus så det är nog bättre att skaffa sig en uppfattning om behovet av en bättre lösning. Utsatt läge? regnar mycket? Om inte så skulle jag nog bara snygga till det lite grann.
Åsa Lund: Om du inte ska tillföra kulör på träet och ändå vill ha allt i samma kulör när du är klar så måste du slipa ända tills du har enhetlig färg på hela dörren. Alltså slipa massor nertill för att få det samma kulör som upptill. Sedan kan du olja eller lacka, vilket du vill. Olja kräver mer återkommande underhåll än lackat.
topmount: Oljehärdad masonit klarar sig fint tror också på att fylla upp med frigolit.
123abc: Det har inte samma urtag som ett slutbleck för evolution kolvarna har en annan höjd. Du kan byta slutblecket mot en 1487-1 utan några bekymmer. "Keep 1207A" är ett slutbleck som finns liknande i många namn t.ex Habo 65950. [bild] [bild] Jag brukar köpa dom av en annan tillverkare och då är dom väldigt billiga, de jag köper har bredd 40mm eller 45mm och inte 39mm som Habos, ditt borde
mexitegel: Om du inte redan kollat så är blocket ett bra tips, har funnit sådana fönster där ett par gånger i rätt storlek för nästan inga pengar alls.
mexitegel: Japp, inget ont utan att det för något gott med sig. Ett sista tips är att du kikar in denna filmen, kittningen börjar vid 0:24: [MEDIA=youtube]OT95KjKdSbM[/MEDIA]
hsd: Den dörren passar ju inte på en kolonilott, jag kan ta den till min glasveranda istället...;) Skämt åsido så ser mina innedörrar till verandan ut men jag tror dessa var ytterdörrar före verandans tillkomst
123abc: Meningen med att spänna justerskruvarna mot varandra är att låsa tappen så den sitter still, testa dra åt lite hårdare.
justusandersson: 100x100 alternativt limskruvade 45x95 räcker säkert. De klarar säkert storleksordningen 40 kN med 2,5 m längd. Det är ingen dum idé att damma av kunskaperna i hållf. Inget går upp mot ett eget projekt för att höja motivationen.
swirve: Njä fel och fel, känns bara som halva tröskeln hänger i luften. Men med en liten plåt där blir det nog bra. Ville mest kolla att jag inte gjort nåt helfel. Kändes så himla lätt att montera in fönster + dörr, så blev osäker om jag gjorde rätt
milimani: Nu har jag en fråga! Håller på att måla om husets gamla mörkbrunsvarta fönster inuti till vita för att få en ljusare känsla inne och göra om lite. Med rätt små rum och 80-tals-takhöjd är ju allt som kan ge en upplevelse av rymd bra :-). Läste dock här i en tråd att man absolut inte ska få färg på gummilisten mellan fönstret. Är det alltså en big no-no? Varför? Jag funderar