Hej hej,

Har precis köpt hus och har en altandörr som kärvar lite.

Har någon möjlighet att kolla på bildennoch hjälpa till hur jag justerad denna dörr i höjd/sidled.

Tack tack på förhand.

• Altandörrs gångjärn i närbild, söker hjälp med justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tinkerton och 1 till
  • Laddar…
På gångjärnet ser du ett litet inkast och där ska en justerbricka stoppas in när dörren lyfts lite.
Jag rekommenderar att ni är 2 personer som hjälps åt då det är lätt hänt att att man lyfter dörren för högt så den lossnar från gångjärnet.
https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...entredorr/gangjarn/justerbricka-249-85-x-1mm/
I sidled så är det rikta gångjärnen som gäller.
Innan du gör något så kontrollera att karmen sitter rätt för sitter lite fel så kan en justering av karmen vara allt som behövs.

• Gilla
Pejtan
  • Laddar…
Fulkemisten
Alternativt så finns det en justerskruv i gångjärnen. Bara att se om det går att skruva av "hatten" högst upp och ned med insexnyckel i så fall.

• Gilla
Pejtan och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
På gångjärnet ser du ett litet inkast och där ska en justerbricka stoppas in när dörren lyfts lite.
Jag rekommenderar att ni är 2 personer som hjälps åt då det är lätt hänt att att man lyfter dörren för högt så den lossnar från gångjärnet.
[länk]
I sidled så är det rikta gångjärnen som gäller.
Innan du gör något så kontrollera att karmen sitter rätt för sitter lite fel så kan en justering av karmen vara allt som behövs.
Tack för svaret. Jag bifogar även en bild på ungefär hur dörren är nu. Den ”hasar” i i nedre framkant som enligt bild så blir det en mer helhet av problemet

• Illustration av en grön dörr som hasar i nedre framkant markerat med en gul cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Gör dörren sådär så är det nog att justera karmen som gäller. Troligen lutar gångjärnsidan in mot dörrhålet och andra sidan ut från dörrhålet. Testa att vrida på karmskruvarna och se vad som händer. Du behöver en särskild karmnyckel. Lycka till.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Gör dörren sådär så är det nog att justera karmen som gäller. Troligen lutar gångjärnsidan in mot dörrhålet och andra sidan ut från dörrhålet. Testa att vrida på karmskruvarna och se vad som händer. Du behöver en särskild karmnyckel. Lycka till.
Supertack för tips! Testar och återkommer. Får åka och köpa en karmnyckel

Fulkemisten
Tänk på att du måste använda den ände av nyckeln som vrider bara hylsan. Vrider du motsols så åker karmen från dig (mot väggen) och tvärtom. Den kan vara lite bökig att pilla i om hylsa och skruv inte står i korrekt position med varandra, fast det är bara om du behöver justera hela skruven.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.