Handtaget på min ytterdörr har krånglat till och från,länge nu,och nu är det riktigt illa. Både idag och igår,får jag hela handtaget i handen,när jag går in och ut i huset. Eftersom jag har ett pågående projekt på huset,så går jag in och ut rätt ofta varje dag. Blir lätt frustrerande att få hela dörrhandtaget i handen när man har annat att hålla på med.
Jag har skruvat och skruvat tillbaka skruvarna,men allt lossnar igen en kort stund efteråt.
Måste jag köpa nytt handtag eller går det att göra något åt detta permanent? Och isåfall vad behöver göras?
Vad tror ni?
Jag har skruvat och skruvat tillbaka skruvarna,men allt lossnar igen en kort stund efteråt.
Måste jag köpa nytt handtag eller går det att göra något åt detta permanent? Och isåfall vad behöver göras?
Vad tror ni?
På bilen syns att skruven inte sitter fast.
Skruvarna ska inte släppa på kort tid så frågan är varför dom lossnar.
Antingen är skruvarna väldigt korta så att dom lossnar vid belastning eller så är gängorna dåliga på skruvarna eller i nipplarna.
De trycket på bilden har fasta nipplar och går inte att byta samt klena skruvar 5/32 eller m4.
Jag rekommenderar att du köper ett nytt trycke, nya trycker brukar komma med m5 skruv som är hållbarare.
Skruvarna ska inte släppa på kort tid så frågan är varför dom lossnar.
Antingen är skruvarna väldigt korta så att dom lossnar vid belastning eller så är gängorna dåliga på skruvarna eller i nipplarna.
De trycket på bilden har fasta nipplar och går inte att byta samt klena skruvar 5/32 eller m4.
Jag rekommenderar att du köper ett nytt trycke, nya trycker brukar komma med m5 skruv som är hållbarare.
Ok,återigen en ordgenomgång vore bra. Antar att trycke betyder handaget men vad är nipplar? Ska nämna att jag är oerfaren på området, och inte dryg när jag frågar1 123abc skrev:På bilen syns att skruven inte sitter fast.
Skruvarna ska inte släppa på kort tid så frågan är varför dom lossnar.
Antingen är skruvarna väldigt korta så att dom lossnar vid belastning eller så är gängorna dåliga på skruvarna eller i nipplarna.
De trycket på bilden har fasta nipplar och går inte att byta samt klena skruvar 5/32 eller m4.
Jag rekommenderar att du köper ett nytt trycke, nya trycker brukar komma med m5 skruv som är hållbarare.
En massa som man sätter på skruvar för att de inte skall ralla upp.
http://www.loctite.se/gaenglasning-6656.htm
http://www.loctite.se/gaenglasning-6656.htm
Nipplar är de "muttrar" som skruvarna skruvas fast i.Husköpare 8 skrev:
Titta även i nipplarna så det inte sitter en avbruten bit av skruven i nippeln, det är rätt vanligt med dom klenare skruvarna.
Loctite som nämndes borde avse gängklister/gänglåsning, gängklister kan hindra en skruv från att gänga ur sig själv men så som du beskriver låter det snarare som defekta gängor.
Jag hade kollat om skruvskallen ser sliten ut. Om inte, så hade jag lagt på gänglåsningen Loctite 243 och skruvat ihop det. Ifall skruvskallen är sliten så hade jag kollat tjockleken på skruvarna, och köpt nya. För även på dom lägga till Loctite 243.
243 är vanlig medelstark låsare som du kan lossa igen sen med handkraft.
Men den förhindrar att det skruvas isär av sig själv.
Kostar runt 100kr för en liten flaska.

243 är vanlig medelstark låsare som du kan lossa igen sen med handkraft.
Men den förhindrar att det skruvas isär av sig själv.
Kostar runt 100kr för en liten flaska.
Gängorna på skruvarna är ju kvar. Har ingen aning om vart felet sitter.. Säg vilka bilder jag ska lägga upp för att ni ska se vad som är fel,tackpacman42 skrev:
Nu ser vi inte gängorna I toppen av skruven. Det är bara dessa som går in in nippeln ("muttern"). Om dessa ser OK ut så räcker det nog med loctite (eller billigare alternativ, finns på närmaste järnaffär/bygghandel).


