Fönster & Dörrar
Dan_Johansson: Eftersom du ändå måste sätta gips i dörrhålet och väggen är ganska liten, så hade jag nog satt nytt gips på hela väggen .. Räcker det inte med det så går det ju alltid att regla upp med tunnare reglar (typ 45x45 så det blir rakt .. Blir murstocken varm?
Microkatten: Knepigt uttryck. Från Wikipedia: ”Ett öppningsbart fönster kallas enluftsfönster, två enluftsfönster som möts i mitten utan karm kallas tvåluftsfönster med mötesbågar, möts de mot en mittpost så kallas konstruktionen för tvåluftsfönster med möteskarm” För mig är en mittpost fast. Jag gissar att uttrycket ”rörlig mittpost” motsvarar ”tvåluftsfönster med
Snickartanten: [citat] Det var en bra idé med att göra salning på insidan
Niq: Du har ju inget att förlora på att försöka. Se till att göra så rent och torrt som möjligt i skadan. Fukt och smuts gör så att reparationen synns mera. Om du putsar med något medel så spruta på trasan och torka sedan av glaset. När du sedan ska putsa bort överflödig torkad lagningsmassa så ska du ha ett rakblad att skrapa med och det ska hållas 90 grader mot glaset. Då får du
Nawks: Hej, Kontaktade en byggfirma som ska ge ett estimat på fönster, så tråd stängd. Tusen tack iallafall för visat intresse Mvh Pär
janwide: OK. Tackar för engagemanget och synpunkterna.
amazon64: Nja har varit inne på det till en början men eftersom typ hela huset blir kallt o det blir värre ju mer det blåser ute lutar det nog mer åt otäta fönster.
Immobil: [citat] Visst går det att få loss den. Spänn fast sprinten i ett skruvstäd. Sedan lägger du en skiftnyckel mot handtagets insida och knackar på skiftnyckeln med en hammare.
zsimpey: [citat] men så bra för dig. förklarade varför man drar in fönstrena. förutom utvändig slitage då.
miis: [citat] Klokt sagt! Just nu sitter jag i en nyinflyttad lägenhet med orginaldörr från 60-talet. Således kommer jag antagligen bli nöjd med vilketsom. Grannarna verkar rätt så tysta men det är hör hela tiden är vind-sus. Det är tryckskillnad ute och inne så när någon granne öppnar dörren (och även vi) så blir det sån drag att det hörs det vindsus från trapphuset. Vet inte vad
Jarlingar: Skrapa bort det med en spackelspade eller kniv. Montera sedan tätningslist istället.
Sylvestris: Jag fann en polsk firma för våra glas att det fantastiska priset 25 000 kr. Det inkluderade 4 glasdörrar. Men jag tappade bort adressen...tyvärr..
Joel Roman: Hejsan, Just västkusten har ju ett ganska utsatt klimat och jag vet att mycket byggmaterial tar stryk av klimatet. Vi på Swedoor tycker att det absolut viktigaste är att man sköter underhållet på dörren för att skydda den emot just salt & regn i sidled. Rengöring: Använd vanliga rengöringsmedel, dock inte alkaliska. Vid mögelangrepp används rengöringsmedel som tar bort mögelsporer.
skutten11: Troligtvis är du hänvisad till någon återförsäljare , många företag har det så ., dom slipper att ha en massa reklam och bekymmer med ev.fel och brister då , sök på Elissi-markiser så hittar du återförsäljare
Karim Mohammadi: [citat] Juste, självklart. Det har varit prat om 9/21 och 10/21 dörrar så jag tror att de fem öppningar som finns är mellan 90-100cm. Karim
GabiL: [citat] De kan tyvärr bara leverera den längsta fönsterbänken med en skarv, och det vill jag absolut inte ha.
Freddedan: Så där har vi på våra relativt nybygga takfönster. Fast vår duk är helt svart och smälter in bra i taket.
EPG: [citat] Allts egentligen så nöjer jag mig att den yttre delen är av karmen är tillverkat i metall, är allt i metall så finns det ju ingen köldbrygga som håller kylan ute. [citat] Jag ska kolla med dom, tack för tipset!
Pietra: Jag vill måla om en fabriksmålad dörr med riktig oljefärg. Hur gör jag för att få ett bra resultat?
danne_i_huset: just för tillfället är projektet skjutet på framtiden, men jag återkommer.
Rabbithole: https://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5422 Står ljudreducerande men inga siffror tyvärr :(
Björn Melander: Ja, men en ljuddörr ser inte ut som en vanlig smäckdörr då den har dubbelfals.
dan-lind: Kolla Hörmanns sortiment av ytterdörrar. Tror de har allt du frågar efter.
useless: Jag har sett reklam för akrylskivor man sätter mellan bågarna. Det verkar ju både enkelt och billigt. Är det någon som har testat det?
123abc: Om ytterdörren alltid är stängd och låst med lämplig och fungerande låsning så stoppas obehöriga redan från att komma in i fastigheten. Entréer har vanligtvis ett fallås (självlåsande t.ex assa 560) samt en dörrstängare så dörren alltid dras igen och är låst (åtminstone när det inte finns snö i vägen) . Är de få så kan det fungera med andra lösningar men vi människor
hempularen: Har redigerat bort bilder med nyckelinfo. /moderator
123abc: Kort tid så är det ingen fara men annars bör dörren stå som den hade suttit monterad. Jag hade en dörr ståendes i kallförråd i 1,5 år lätt lutad mot väggen och den var helt som den skulle. Hade 2st andra i 2år i kallförråd även de var som de skulle så det är ingen fara bara de står rätt.
Thyro89: Lyfter tråden igen, ingen som har ett bra svar, står inför liknande situation