Hej,
Ska byta fönster i södra takkupan. Fönstret som sitter där idag är inramat i plåt, vilket jag inte har någon erfarenhet av. Jag kan trä in det nya fönstret utan att påverka de horisontella skarvaran som finns där idag, däremot tror jag de vertikala anliggande bitarna behöver anpassas. Nuvarande fönster är spårat som plåten är invikt i.
Jag har tjuvkikat lite på grannarnas fönsterbyte och där har hantverkarna skarvat med lappad plåt med någon form av tätningsmassa under och skruv, se bild:
Närbild på skarvning av plåt invid ett fönster med skruvar och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inga estetiska ambitioner utan är mest nyfiken på vilket material jag ska skaffa för denna till synes enkla lösning.
Plåt - från närmsta byggvaruhus antar jag
Tätningsgucka- ingen aning..
Skruv, nån typ av plåskruv som tätar hålet?

Andra tips?
Ifall det påverkar är det ett PVC-fönster som ska in.

Att bara kappa med över skarvarna menar du? Låter ju fint i så fall.

A AronD skrev:
Att bara kappa med över skarvarna menar du? Låter ju fint i så fall.
Lappa menar jag givetvis.

Nästan ett år senare vill jag bumpa den här tråden då fönsterbytet inte blev av förra säsongen.
Jag söker alltså material, plåt skruv och "tätningsgegga" för att sätta upp en vertikal tätningsbit över kanten till ett fönster.
Någon med tips?

A AronD skrev:
Nästan ett år senare vill jag bumpa den här tråden då fönsterbytet inte blev av förra säsongen.
Jag söker alltså material, plåt skruv och "tätningsgegga" för att sätta upp en vertikal tätningsbit över kanten till ett fönster.
Någon med tips?
Butylband tycker jag är trevligare än gegga, om det sitter skyddat bakom en plåt så håller det sig flexibelt över lång tid.
Biter bra på nästan allt.
https://www.isover.se/products/isover-butylband
Det står inomhus här, det tror jag inte stämmer
https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Butylband/5522155/artikel-detaljer.html

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Butylband tycker jag är trevligare än gegga,
Tack! Och sen tror jag mig kommit fram till att fästa med självborrande skruv med EPDM-packning. Låter rimligt?

A AronD skrev:
Tack! Och sen tror jag mig kommit fram till att fästa med självborrande skruv med EPDM-packning. Låter rimligt?
Det låter rimligt.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.