19 570 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
Får dörrhandtaget i handen
Kan ju även vara motsatsen till mitt tidigare påstående om för långa skruvar, att dom i själva verket är något förkorta.Husköpare 8 skrev:
Vilketsom, när det är svårt att pricka rätt, speciellt andra skruven. Då trycker du inte handtagen helt mot dörren utan tryck ena mot dörren med skruvmejseln på skruvskallen, sedan närmar du dig med andra handtaget. trycker lite på mejseln och får skruven att vinklas rätt mot andra handtagets mutter som du kan se sålänge den svävar några millimeter i från dörren.. när skruven når mutterhålet, så drar du åt bara lite, så stoppar du i andra skruven, och drar ut det handtag som tidigare var den som inte svävade och kan då kanske sikta skruven även mot den sidans mutter...kan vara frustrerande, men tillslut får du till det, eller så är skruvarna för korta. kolla så båda är lika långa.
Ett sätt att se om skruven är påväg åt rätt håll är att den inte ska åka helt in genom bara trycka på den med fingret. skruven ska stanna 4-5mm utanför handtagbrickan innan du använder mejseln, annars har den hoppat av på utsidan av muttern.
En fråga bara. Hur kan skruvarna helt plötsligt vara för korta om så är fallet? Dörrhandtaget har ju funkat tidigare.Y Yrrol skrev:Kan ju även vara motsatsen till mitt tidigare påstående om för långa skruvar, att dom i själva verket är något förkorta.
Vilketsom, när det är svårt att pricka rätt, speciellt andra skruven. Då trycker du inte handtagen helt mot dörren utan tryck ena mot dörren med skruvmejseln på skruvskallen, sedan närmar du dig med andra handtaget. trycker lite på mejseln och får skruven att vinklas rätt mot andra handtagets mutter som du kan se sålänge den svävar några millimeter i från dörren.. när skruven når mutterhålet, så drar du åt bara lite, så stoppar du i andra skruven, och drar ut det handtag som tidigare var den som inte svävade och kan då kanske sikta skruven även mot den sidans mutter...kan vara frustrerande, men tillslut får du till det, eller så är skruvarna för korta. kolla så båda är lika långa.
Ett sätt att se om skruven är påväg åt rätt håll är att den inte ska åka helt in genom bara trycka på den med fingret. skruven ska stanna 4-5mm utanför handtagbrickan innan du använder mejseln, annars har den hoppat av på utsidan av muttern.
Vilket pilljobb...första muttern går bra att pricka rätt,men andra är svårare.
Tack så mycket Yrrol för all hjälp,det gäller pacman med. Ni erbjuder så fin hjälp till en nybörjare. Men nu räcker det för idag. Måste kunna stänga dörren inatt,så inte myggen invaderar huset fullständigt,så nu är handtaget på plats igen. Får väl försöka skruva ihop det ordentligt i morgon.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
När man skruvar ihop allting på plats är det mycket lätt att missa "muttrarna" på andra sidan. Då tar inte skruvarna och allting ramlar isär när man väl dra i handtaget.Husköpare 8 skrev:
Ingen vänlig skäl hade väl tänkt att du kan förbise sådana basala saker.
I vilda teorier så kan ju faktiskt skruvar gå av också, men då hade den nog märkt att det sitter kvar en bit skruv i en muttern.
Egentligen, om du inte är i ekonomisk kris så är det inte fel med nytt handtag som har lösa muttrar, det blir lättare att pricka rätt då. Plus att jag fortfarande blickar skeptiskt på den som inte har låsbricka.
Om du får för dig att köpa ett nytt handtag imorgon med lösa muttrar.
Så sätter du båda handtagen på plats. skjuter in skruvarna så dom sticker ut på andra sidan.
Räknar hur många blankspår du ser utanför handtaget, tar ut skruvarna och klipper dom antingen så många blanksteg du såg, men troligen ska du knipsa ett extra. Brukar vara en extra. Så dom blir "för korta" men det är för att muttern går ju in en bit i dörren också. För lång skruv = krock = blir inte riktigt åtdraget mot dörren.
Fortsätter du kämpa så kanske en skruvmejsel med magnetisk spets vore underlättande, eller försöka skruva med fingerspetsarna. för in den sakta så rakt du kan, så ska den krocka med mutter och vrid försiktigt så gängan greppar tag. Ah, vet inte hur jag ska beskriva, man får laborera och komma på egna knep.
Ifall du är nybörjare med skruvar generellt, så är det bra att veta att det finns olika typer av kryss-skruvar. Vissa kryss har små streck mellan stjärntopparna, då bör du välja sådan mejsel som har extra taggar mellan sina stjärntoppar. Annars är det lätt att det börjar slinta och dessa handtagskruv är av mjukt material så det vill ganska snart bli en förstörd skalle. Speciellt om du skruvar med maskin.
-dina gamla handtagskruv saknar det extra spåret, köpt du nytt handtag så är det troligen med extraspår.

Egentligen, om du inte är i ekonomisk kris så är det inte fel med nytt handtag som har lösa muttrar, det blir lättare att pricka rätt då. Plus att jag fortfarande blickar skeptiskt på den som inte har låsbricka.
Om du får för dig att köpa ett nytt handtag imorgon med lösa muttrar.
Så sätter du båda handtagen på plats. skjuter in skruvarna så dom sticker ut på andra sidan.
Räknar hur många blankspår du ser utanför handtaget, tar ut skruvarna och klipper dom antingen så många blanksteg du såg, men troligen ska du knipsa ett extra. Brukar vara en extra. Så dom blir "för korta" men det är för att muttern går ju in en bit i dörren också. För lång skruv = krock = blir inte riktigt åtdraget mot dörren.
Fortsätter du kämpa så kanske en skruvmejsel med magnetisk spets vore underlättande, eller försöka skruva med fingerspetsarna. för in den sakta så rakt du kan, så ska den krocka med mutter och vrid försiktigt så gängan greppar tag. Ah, vet inte hur jag ska beskriva, man får laborera och komma på egna knep.
Ifall du är nybörjare med skruvar generellt, så är det bra att veta att det finns olika typer av kryss-skruvar. Vissa kryss har små streck mellan stjärntopparna, då bör du välja sådan mejsel som har extra taggar mellan sina stjärntoppar. Annars är det lätt att det börjar slinta och dessa handtagskruv är av mjukt material så det vill ganska snart bli en förstörd skalle. Speciellt om du skruvar med maskin.
-dina gamla handtagskruv saknar det extra spåret, köpt du nytt handtag så är det troligen med extraspår.
Tittade på bilderna och enligt bilden så ser ser ut som om nippeln på insidans handtag har dåliga gängor om den har några alls, men det kan vara bilden.
Du måste sikta och passa in skruvarna när du monterar handtaget på dörren annars kan du skruva länge.
Fäst endast den ena skruven så den tar gäng sedan tar du den andra skruven på andra sidan och passar in så den tar gäng, ofta är det lättare att styra skruven på plats med fingrar och skruvmejsel.
Alla tips om att dra åt hårt ska du bortse ifrån då dessa skruvar 5/32 eller M4 brister om du drar åt och då sitter den i nippeln och du får köpa nytt trycke.
Om du upplever att en skruv känns för kort så sitter den biten du "saknar" sannolikt i en nippel då dessa skruv brukar brista så, men jag ser inte att det sitter en bit i nippeln på bilden.
Du måste sikta och passa in skruvarna när du monterar handtaget på dörren annars kan du skruva länge.
Fäst endast den ena skruven så den tar gäng sedan tar du den andra skruven på andra sidan och passar in så den tar gäng, ofta är det lättare att styra skruven på plats med fingrar och skruvmejsel.
Alla tips om att dra åt hårt ska du bortse ifrån då dessa skruvar 5/32 eller M4 brister om du drar åt och då sitter den i nippeln och du får köpa nytt trycke.
Om du upplever att en skruv känns för kort så sitter den biten du "saknar" sannolikt i en nippel då dessa skruv brukar brista så, men jag ser inte att det sitter en bit i nippeln på bilden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden