• Ytterdörr med vredcylinder utan nyckelhål och kromad dörrhandtag.
  • Ytterdörr med en installerad vredcylinder och säkerhetsetikett, utan nyckelhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Poängen med att inte ha vred på insidan är att tjuven ska få svårare att ta sig ut med ditt bohag. Alltså svårare att klättre ut genom ett fönster än att knalla takt ut ur ytterdörren.

Låset med både vred och nyckel har funktionen att man kan sätta vredet ur funktion när man är bortrest.

Det kan finnas krav på dessa sk bortasäkra lås i hemförsäkringen. Men inte nödvändigtvis, det beror på det individuella villkoren.

Obs att man alltid ska ha lätt att öppna när man själv är hemma för utrymning!!

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att det är något med hemförsäkringen som är det viktiga i det här fallet.
Att man ska kunna låsa så att det inte går att öppna inifrån.

Det enda jag tänkte på är om denna magnetiska vredcylinder var något vanligt som används?
Ifall den fungerar felfritt. Den känns inte alls lika stabil som ett standard vred.

Gäller detta magnetiska vredcylinder:
https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...behor-for-rund-cylinder/Vredcylinder-13-rund/

Någon som har erfarenhet?

Tack för svar. :):)(y)

Bästa svaret

Onödigt vetande, egentligen är det inte magnetiska vredcylindrar i den mening att de drar emot varandra utan de är repellerande.
Vredcylinder 13 och 03 fungerar väldigt bra och är något du bör använda om du har ett låshus där du låser ett helt varv då vanligt vred kan orsaka problem på dom låshusen.
Med en vredcylinder 13 så får du även ett riktigt förband om den kombineras med en rund utside låscylinder vilket du inte får med ett vanligt vred.
Då den använder repellerande magneter så finns inga fjädrar eller liknande som kan gå sönder. Vredcylindern består av ett cylinderhus med en magnet, en cylinderkärna med en magnet i, en stoppring och medbringare samt en vredknopp med en skruv.
Det är en väldigt bra produkt och jag har aldrig upplevt att någon gått sönder av normal användning utan det jag upplevt är att på några har vredknoppen lossnat med tiden och har behövts skruvas fast igen med en insektsnyckel, antagligen p.g.a att den som monterat vredknoppen inte dragit åt den ordentligt.
Vredknoppen är lite mindre än ett vanligt vred men då det inte ska gå trögt så är det inga problem så länge ni inte lider av reumatism eller annat som försvagar händerna.

Om det räcker med en vredcylinder istället för låscylinder på insidan beror på flera faktorer t.ex om du bor i lägenhet eller villa, har du brevinkast i dörren, vilken våning du bor på (avstånd från backen), om du har några krav på godkänd låsning (skyddsklass) från ditt försäkringsbolag osv.

• Gilla
lindbergjosef och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Onödigt vetande, egentligen är det inte magnetiska vredcylindrar i den mening att de drar emot varandra utan de är repellerande.
Vredcylinder 13 och 03 fungerar väldigt bra och är något du bör använda om du har ett låshus där du låser ett helt varv då vanligt vred kan orsaka problem på dom låshusen.
Med en vredcylinder 13 så får du även ett riktigt förband om den kombineras med en rund utside låscylinder vilket du inte får med ett vanligt vred.
Då den använder repellerande magneter så finns inga fjädrar eller liknande som kan gå sönder. Vredcylindern består av ett cylinderhus med en magnet, en cylinderkärna med en magnet i, en stoppring och medbringare samt en vredknopp med en skruv.
Det är en väldigt bra produkt och jag har aldrig upplevt att någon gått sönder av normal användning utan det jag upplevt är att på några har vredknoppen lossnat med tiden och har behövts skruvas fast igen med en insektsnyckel, antagligen p.g.a att den som monterat vredknoppen inte dragit åt den ordentligt.
Vredknoppen är lite mindre än ett vanligt vred men då det inte ska gå trögt så är det inga problem så länge ni inte lider av reumatism eller annat som försvagar händerna.

Om det räcker med en vredcylinder istället för låscylinder på insidan beror på flera faktorer t.ex om du bor i lägenhet eller villa, har du brevinkast i dörren, vilken våning du bor på (avstånd från backen), om du har några krav på godkänd låsning (skyddsklass) från ditt försäkringsbolag osv.
Oj, jag tror att jag alldeles nyss läste det bästa inlägget på Byggahus.se.

Tack för ett så informationsrikt svar. :ok::strong:

• Gilla
lindbergjosef
  • Laddar…
Jag är personligen väldigt förtjust i ASSAs vredcylindrar 13 och 03 och har haft dom hemma själv.
Inga andra fabrikat är lika bra som ASSA då de är de enda som har repellerande vredcylindrar.
Det enda är att släpper du vredknoppen så återgår den till ursprungsläget så du får vänja dig vid att vrida precis över ett halvt varv, men det är även det som gör den så bra att den alltid sitter i rätt position så inga funktionsstörningar kan uppstå.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.