Hej,
Skulle vilja ha omgående hjälp då beställning av fönster måste ske idag!
Jag vet inte exakt hur stora vi ska köpa, men det ska ju helst passa med lutningen på taket. Det gäller gavelväggen. Någon som kan hjälpa till? Bifogar ritningar.
Det är dessa fönster vi kommer köpa, 2 st:
https://www.nordiskafonster.se/fonster/pvc/passiv/vinklat-fast-fonster/4x4
Med vänlig hälsning
Skulle vilja ha omgående hjälp då beställning av fönster måste ske idag!
Jag vet inte exakt hur stora vi ska köpa, men det ska ju helst passa med lutningen på taket. Det gäller gavelväggen. Någon som kan hjälpa till? Bifogar ritningar.
Det är dessa fönster vi kommer köpa, 2 st:
https://www.nordiskafonster.se/fonster/pvc/passiv/vinklat-fast-fonster/4x4
Med vänlig hälsning
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Hej:
Jag förstår inte riktigt frågan, det finns ju knappt några mått angivna på ritningen.
Jag förstår inte riktigt frågan, det finns ju knappt några mått angivna på ritningen.
Hej,Stefan Bengtsson skrev:
Vid beställning av fönster måste jag givetvis ange bredd och höjd. Jag har problem att räkna ut hur stora jag har för att få till lutningen bra.
Bredd på tillbyggnad utifrån: 4000
Bredd på tillbyggnad inifrån: 3400
Höjd till taknock cirka: 4000
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag tycker att det blir snyggast om lutningen på fönstren är samma som takets lutning. Vet du vad du har för taklutning?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Nej det blir inte rätt.
Om du utgår från nock och bredd, så måste du veta höjden till takfoten. Inte till marken.
Däremot är det ju rätt att du bör utgå från de invändiga måtten när du bestämmer fönstrets bredd.
Om du utgår från nock och bredd, så måste du veta höjden till takfoten. Inte till marken.
Däremot är det ju rätt att du bör utgå från de invändiga måtten när du bestämmer fönstrets bredd.
Okej! Det ska på långsidan monteras vikparti som är 2100 höga. Takfoten bör väl hamna strax över då antar jag, runt 2200?Stefan Bengtsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det kan nog vara högre. Bäst att mäta på plats
Sen tycker jag att det ser konstigt ut när det övre fönstrets underkant linjerar med överkant på övriga fönster. Tycker det bör vara ett avstånd så man skulle kunna få in extra fönster under.
Gissar att det är 34 grader
Sen tycker jag att det ser konstigt ut när det övre fönstrets underkant linjerar med överkant på övriga fönster. Tycker det bör vara ett avstånd så man skulle kunna få in extra fönster under.
Gissar att det är 34 grader
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag har skrivit ut din ritning och mätt på den. När jag räknar på den får jag taklutning 34.5°
Fönstret ser ut att vara 3170 brett (sammanlagt, jag vet inte om du ska ha ett fönster med vertikal spröjs eller två ihopmonterade).
I så fall bör fönstret vara 1091 högt.
Fönstret ser ut att vara 3170 brett (sammanlagt, jag vet inte om du ska ha ett fönster med vertikal spröjs eller två ihopmonterade).
I så fall bör fönstret vara 1091 högt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Ok.
Om mötet är överens om att lutningen är 34°, vilket ju låter vettigt, så ska ju fönstrets höjd vara Bredd * 0,675. (alternativt halva bredden * 0,675, om det är ett spetsigt fönster)
Om mötet är överens om att lutningen är 34°, vilket ju låter vettigt, så ska ju fönstrets höjd vara Bredd * 0,675. (alternativt halva bredden * 0,675, om det är ett spetsigt fönster)
Sjukt stort tack för ditt engagemang!Stefan Bengtsson skrev:
Tanken är att vi ska ha två stycken med vertikal spröjs som du säger!
De behöver alltså inte täcka hela väggens bredd utan får gärna vara lite mindre men passa rent lutningsmässigt.
Vid två fönster, vad ska jag köra för höjd och bredd på dem vardera?
TACK
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Borde bli billigare att beställa ett stort med mittavdelare?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag hade gjort fönstren 1500 breda och 1012 höga. Ger lutning = 34,02°
Två sådana fönster alltså, ett lutande åt höger och ett åt vänster.
Alternativt ett toppigt fönster 3000 brett och 1012 högt med vertikal spröjs.
Två sådana fönster alltså, ett lutande åt höger och ett åt vänster.
Alternativt ett toppigt fönster 3000 brett och 1012 högt med vertikal spröjs.