Hej,

Skulle vilja ha omgående hjälp då beställning av fönster måste ske idag!

Jag vet inte exakt hur stora vi ska köpa, men det ska ju helst passa med lutningen på taket. Det gäller gavelväggen. Någon som kan hjälpa till? Bifogar ritningar.

Det är dessa fönster vi kommer köpa, 2 st:
https://www.nordiskafonster.se/fonster/pvc/passiv/vinklat-fast-fonster/4x4

Med vänlig hälsning

• Ritning av husfasad med markerad tillbyggnad och olika storlekar på fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med markerade rum och måttangivelser, avsedd för fönsterplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej:

Jag förstår inte riktigt frågan, det finns ju knappt några mått angivna på ritningen.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej:

Jag förstår inte riktigt frågan, det finns ju knappt några mått angivna på ritningen.
Hej,

Vid beställning av fönster måste jag givetvis ange bredd och höjd. Jag har problem att räkna ut hur stora jag har för att få till lutningen bra.

Bredd på tillbyggnad utifrån: 4000
Bredd på tillbyggnad inifrån: 3400
Höjd till taknock cirka: 4000

Jag tycker att det blir snyggast om lutningen på fönstren är samma som takets lutning. Vet du vad du har för taklutning?

Jag tycker att det blir snyggast om lutningen på fönstren är samma som takets lutning. Vet du vad du har för taklutning?
Dessvärre inte. Tänkte att man kunde räkna ut takets lutning på nåt sätt!

Tänker jag rätt om man utgår från höjd till nock 4000 och bredd utvändigt 4000, att det blir 45 graders lutning då?

Eller bör man räkna på de invändiga måtten?

Nej det blir inte rätt.

Om du utgår från nock och bredd, så måste du veta höjden till takfoten. Inte till marken.

Däremot är det ju rätt att du bör utgå från de invändiga måtten när du bestämmer fönstrets bredd.

Nej det blir inte rätt.

Om du utgår från nock och bredd, så måste du veta höjden till takfoten. Inte till marken.

Däremot är det ju rätt att du bör utgå från de invändiga måtten när du bestämmer fönstrets bredd.
Okej! Det ska på långsidan monteras vikparti som är 2100 höga. Takfoten bör väl hamna strax över då antar jag, runt 2200?

Det kan nog vara högre. Bäst att mäta på plats

Sen tycker jag att det ser konstigt ut när det övre fönstrets underkant linjerar med överkant på övriga fönster. Tycker det bör vara ett avstånd så man skulle kunna få in extra fönster under.

Gissar att det är 34 grader

Jag har skrivit ut din ritning och mätt på den. När jag räknar på den får jag taklutning 34.5°

Fönstret ser ut att vara 3170 brett (sammanlagt, jag vet inte om du ska ha ett fönster med vertikal spröjs eller två ihopmonterade).

I så fall bör fönstret vara 1091 högt.

Ok.
Om mötet är överens om att lutningen är 34°, vilket ju låter vettigt, så ska ju fönstrets höjd vara Bredd * 0,675. (alternativt halva bredden * 0,675, om det är ett spetsigt fönster)

Jag har skrivit ut din ritning och mätt på den. När jag räknar på den får jag taklutning 34.5°

Fönstret ser ut att vara 3170 brett (sammanlagt, jag vet inte om du ska ha ett fönster med vertikal spröjs eller två ihopmonterade).

I så fall bör fönstret vara 1091 högt.
Sjukt stort tack för ditt engagemang!

Tanken är att vi ska ha två stycken med vertikal spröjs som du säger!

De behöver alltså inte täcka hela väggens bredd utan får gärna vara lite mindre men passa rent lutningsmässigt.

Vid två fönster, vad ska jag köra för höjd och bredd på dem vardera?

TACK

Borde bli billigare att beställa ett stort med mittavdelare?

Jag hade gjort fönstren 1500 breda och 1012 höga. Ger lutning = 34,02°

Två sådana fönster alltså, ett lutande åt höger och ett åt vänster.

Alternativt ett toppigt fönster 3000 brett och 1012 högt med vertikal spröjs.

• Gilla
Robin2161
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Borde bli billigare att beställa ett stort med mittavdelare?
De har ju 50% rabatt just nu men hittar inget stort. Svårt att se att någon annan leverantör kan slå det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.