S
swirve: Njä fel och fel, känns bara som halva tröskeln hänger i luften. Men med en liten plåt där blir det nog bra. Ville mest kolla att jag inte gjort nåt helfel. Kändes så himla lätt att montera in fönster + dörr, så blev osäker om jag gjorde rätt
3 svar · 4,2k läst
·
M
milimani: Nu har jag en fråga! Håller på att måla om husets gamla mörkbrunsvarta fönster inuti till vita för att få en ljusare känsla inne och göra om lite. Med rätt små rum och 80-tals-takhöjd är ju allt som kan ge en upplevelse av rymd bra :-). Läste dock här i en tråd att man absolut inte ska få färg på gummilisten mellan fönstret. Är det alltså en big no-no? Varför? Jag funderar
0 svar · 1,0k läst
hscn
hscn: Brukar se ut på detta vis när det bildats vit korrosion under lacken (som spricker med tiden). Otillräcklig rengöring före lackering? Olämplig aluminiumlegering i spröjsen? Tycker att det bör vara garantiärende.
4 svar · 2,1k läst
·
S
Slb2018: [citat] Tyckte jag också, underbart. Blev bra skraj när jag började pilla bort tapeten, håller på att fräschar upp lite nämligen. Blev orolig över att det skulle vara värre.
14 svar · 1,5k läst
·
H
Häggens: [citat] Menar du att jag kan hålla i det lätt lossade handtaget och slita? Tack för tipsen och modellnamn!
2 svar · 4,6k läst
·
1
123abc: [citat] Jag rekommenderar att du lämnar bilen i sverige och hyr en bil i polen. Okna Cennik i Kębłowo ligger nära Gdynia. http://oknacennik.pl/ Sedan får du höra dig runt om fraktbolag som kör till sverige om inte fabriken kan hjälpa till på plats.
8 svar · 1,0k läst
C
Cicaro: [citat] Att det är många år sen de målades behöver inte kräva skrapa trärent enligt mig om man inte vill, från mig är frågan istället om de borde målats om för många år sen? Färg som sitter som ordentligt kan vara kvar även om den är gammal. Är det däremot flagat och borde ha målats för ett par år sen så är det däremot större anledning att skrapa rent och se till att
4 svar · 5,9k läst
H
Hybridnyckel: Hej, tack för svar. Haft lite datorfri semester här, därav tystnaden. Japp, syllpapp var ordet jag sökte, eller grundisoleringspapp som det står på rullen men jag antar att ingen säger så. Bra, då kan jag olja i alla fall. Nu undrar jag väl bara om det är överflödigt att måla om jag oljar ordentligt, eftersom utseendet inte spelar roll i källaren. Eller bör det göras ändå för
2 svar · 2,6k läst
A
AndersS: [citat] De fönstren är nog redan utbytte, 2010
15 svar · 7,1k läst
J
Joel Roman: Hej, Ja det är alltid svårt när dörren sitter i ett utsatt läge utan något skydd ifrån sol, regn eller vind. Swedoor har även dörrar med en träfiberstomme (ADVANCE-LINE BARENTS motsvarighet till P100) som håller emot väder bättre än cellplatsdörrar. Dock så är det något högre pris på dessa då det är high-brand dörrarna. P100 exempelvis är Swedoors lite mer budget-dörrar
3 svar · 10,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är ju lite smidigare att slippa gå runt dörren. Ditt alternativ 2 känns bättre med avseende på eventuell hatthylla också.
1 svar · 4,7k läst
·
1
123abc: Smörja spanjoletten lite då och då är bra och normalt underhåll. Att smörja dörrbromsen är fel och inget du ska göra så håll koll på var du smörjer.
7 svar · 2,1k läst
·
M
Micke_xyz: Tack för svar! Vi lutar åt hantverksofferten. Blir samma takfönster som med den 30% dyrare offerten.
4 svar · 3,4k läst
Jullanshus
Jullanshus: [citat] Självkostnadspris betydde avsevärda kostnader för oss och dessutom skulle vi bekosta transporter och vara utan dörrar till huset en lång tid. Vi tyckte att vi betalat dyrt för dörrar som var felkonstruerade och hade helt enkelt inte råd att lägga ut så mycket som de begärde. Supertråkigt, återstår ARN men jag vet inte vilken chans vi har att få rätt.
18 svar · 3,5k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Jag tror det fungerar som du tänkt. Det finns särskilda skruv för karmhylsorna. Här är ett exempel: https://www.leifarvidsson.se/adjufix-skruv-trt650-50-mm-t25
13 svar · 22,3k läst
A
annaisan: Tillägg: jag vill inte ha MDF, och inte sådana färdiga man köper men en skena som man fäster smygen på.
3 svar · 3,2k läst
·
hsd
hsd: Bra tips (y)
12 svar · 4,4k läst
·
Carro_D
Carro_D: Eller skruva fast gångjärnen på väggen och hänga upp bågen
2 svar · 1,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det är ju meningen att den vänstra delen ska hakas fast i karmen på något vis, kanske en hake som trycks upp/ner? Hur ser karmen ut, är det något hål i den för en låssprint? Sedan låser den högra i den vänstra med vredet. Det nedre fönstret ser ut att ha en spanjolett som låser båda fönstren, den ska då kroka i på samma sätt som en container. Kolla om du kan få titta hos
3 svar · 5,4k läst
·
Peter2400
Peter2400: Dekorplast tror jag på, då kan du välja hur bred remsa du vill ha, brukar inte vara några problem att få bort. https://www.bauhaus.se/designfolie-sjalvhaftande-silkesmatt-svart-45x20mm.html
2 svar · 1,4k läst
·
H
Holmspel: Hur lyckas man repa fönster? Grus i duken/skrapan? Dom har väl förhoppningsvis en ansvarsförsäkring men med tanke på fönstrens ålder vet jag inte hur man gör. Kontakta glasmästare och rådfråga dom men företaget måste anmäla skadan hos sitt bolag också. Har företaget tagit på sig skadorna?
1 svar · 2,0k läst
D
Daniel 109: Det var nog en bra lösning.
3 svar · 1,0k läst
M
Marbu: Hej! håller på att kolla på vart ja ska beställa 3 st PVC fönster. skulle vilja ha fönstren i RAL 9010 (närmast 0502-Y?) istället för RAL 9016 som verkar vara vanligast. Har egentligen bara hittat Menta fönster som har RAL 9010 på sina PVC fönster, men jag blir fundersam över om de verkligen stämmer? är de inte samma pvc plast som alla andra fönster som har spec RAL 9016?
0 svar · 1,7k läst
M
MoggeS: Ja när det gäller tätheten på just Hajom-partiet så tror jag att de står sig bra.
5 svar · 2,5k läst
E
etompau: Jag har dessa motorer på lamellgardiner (finns en forumtråd om dessa motorer). Innan montage så testade jag dom på vanliga persienner och det är på gränsen att motorn orkade dra upp en vanlig persienn. Min uppfattning är att dom fungerar bättre på rullgardiner med kullänk.
2 svar · 3,2k läst
L
Location: Hur gick det här sen? Ska göra motsvarande jobb om någon vecka och är nyfiken på erfarenheter.
4 svar · 8,6k läst
·
svartöra
svartöra: Jag har ett sådant kodhandtag på en Elit fönsterdörr (enkeldörr, standard alu, från 2013 eller så). Två saker är lite speciella. Dels får man se upp när man öppnar dörren för handtaget kan ta i karmen om det står i t ex 45 graders vinkel. Det blir ju inte värre än en repa i karmen men kan vara förargligt. Det andra är att dörren är lite tjock så varianten av kodlås med
2 svar · 3,4k läst
R
RoBo: [citat] Vad menas ? Gångjärn ?
8 svar · 11,8k läst
·
A
AndersS: Jag har handtag på båda dörrarna som ser lika ut förutom att gångdörren har uttag för låscylinder. Jag handlade handtag och låscylinder i samma bygghandel som dörrarna beställdes ifrån så de plockade samman fönster/dörrar och tillbehör som jag behövde.
3 svar · 2,7k läst
Maggi_68
Maggi_68: [citat] Ja, det var det jag har försökt att göra men det var inte så många som dök upp på sökningen. Har tyvärr inga kontakter heller. Kanske skall jag kolla på en Flens FB-grupp och höra om nån känner nån...
2 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.