Hej!
Jag köpte ett skjutparti, (6m långt,2fasta delar och 2 dörrar. Alu utsida, trä insida)
Allt monterades av fackman(inte mig), allt fungerade enligt snickaren.
Jag kommer dit och provar öppna och stänga. kraaash, listen där uppe spricker. Snickaren kommer ut och mäter sitt jobb, allting är monterat rätt menar snickaren.
Jag reklamerar partiet till den lokala byggmarknaden varav partiet beställdes för nära 100 000kr.
Tillverkaren (en av Sveriges största) skickar ut en servicegubbe att titta på skadan.
Denne gör bedömningen att hela karmen bör bytas. Trots detta så vill tillverkaren byta karmöverstycket(hela övre karmen 6m lång, detta innebär att hela partiet måste glasas ur, lyftas ut, såga av karmöverstycket, dit med nya, in med partiet igen och glasen).Jag frågar även om varför detta hänt? Men ingen kan svara på varför det hänt, Jag påtalar att det vore bättre med en nykarm med tanke på skaderisk samt att det finns risk att samma sak kan hända igen då ingen vet orsaken men tvingas ge med mig.
Det dröjer 4v innan servicekillen ringer, han vill boka en tid för att byta ut en del av karmöverstycket(!), han hade inte fått hela karmöverstycket utan bara en del som tillverkaren vill de ska byta.
jag ringer handläggaren hos tillverkaren och påtalar att bara är delar av karmen har de fått delar till att bytas. Får beskedet att "hela karmöverstycket ska bytas och inget trams".
Ytterligare 4v går innan servicekillen ringer, han har nu fått hela karmöverstycket och vill byta det en vecka framåt.
Min far åker dit och öppnar för dem kl 7, jag kommer dit kl 14 och ser att de har partiet på plats. Glad som man är säger man :
oh va ni jobbat på bra, jag trodde det skulle ta längre tid.
Svaret blev att de inte bytt hela utan bara den delen de hade fått först(men de hade hela stycket med sig, men jag såg inte något 6m stycke på bilen).
Jag påtalar att detta inte var enligt överenskommelse och att jag skulle ta det med tillverkaren. Servicegubben säger att han omöjligen kan byta karmöverstycket utan att skada resten av karmen.
Hela partiet sprutmålades på fabriken, nu har jag en del av den övrekarmen som är slarvigt rollad, det ser nästan ut som det är en annan kulör. 3 små repor på dörrarna uppkom också.
Detta på talades till bygghandeln och mejl skickades till tillverkaren från säljaren.
Svaret blev oerhört chockerande:
Tillverkaren och servicekillen var överens om att detta var den bästa lösningen.
Det antyds även att jag själv skulle framkallat skadan på skjutpartiet själv.
Där var även en stor spricka mellan överstycket och resten av karmen men "denna kunde ömöjligen de orsakat" trots jag har bilder från 12h innan de kom och skulle byta karmöverstycket.
Vad har jag för möjligheter här? Får de ens hålla på såhär? Jag vill absolut inte betala 100k för detta. Helst av allt vill jag ha en ny karm då denna är förstörd.
798 läst · 3 svar
798 läst
3 svar
Tvivelaktig reperation. 6m skjutparti
-
-
8 jun 2018 18:20 #2
Eftersom du inte fått något svar här är min rekommendation att du hör med kommunens konsumentvägledare som kan konsumentköplagen och -tjänstlagen och bör veta om det kan vara någon idé att anmäla det till ARN. Inom 6 månader är det normalt säljaren som ska bevisa att skadan beror på konsumenten.
- Laddar…
-
8 jun 2018 18:33 #3
Skjutpartiet har inhandlats som privatperson. Men jag har aldrig varit med om att en tillverkare "åtgärdar" felet och sedan hävdar att det är kunden som åstadkom skadan och därför är det okej att deras reperation är fel färg och dåligt utförd -
8 jun 2018 18:42 #4
Jag håller med dig, ett mycket konstigt beteende.
Apropå dåligt utförande så finns det besiktningsmän som kan kolla om ett arbete är utfört fackmannamässigt och uppfyller branschregler.