1
123abc: D13 har ett väldigt bra pris, du gör rätt att välja med plånboken. D13 saknar kopieringsskydd till skillnad från D12 men det är även en prisskillnad.
21 svar · 11,8k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: ...och om man vill ha låsbart handtag, till exempel det som 123abc länkade till, så går pinnen att fila av med bågfil.
10 svar · 3,1k läst
·
SnyggtHus
SnyggtHus: Tror det du letar efter är glaslist, eller glasningslist
2 svar · 1,3k läst
·
kikarhus
kikarhus: [citat] Har tittat runt ändel för kört runt på landet och kommer nog köra den mörka. Vill inte ha så stor kontrast. Ska bli spännande !
5 svar · 4,1k läst
·
1
123abc: [citat] Källarfönster räknas sällan som utrymningsväg då de i regel sitter för långt från golvet alltså för högt. Ofta är även källarfönster för små och det ofta inte finns utrymme för tillräckligt stora fönster. Om ni ska sova i källaren bör det finnas andra utrymningsvägar. 8X5 och 8X7 är väldigt stora källarfönster så din källare kanske inte är speciellt mycket
7 svar · 4,8k läst
A
andreasg_89: [citat] Nej betala mer gör jag inte utan att det är fönster jag vill ha.. men frågan är om man kan dra det vidare å få tbx pengarna??
4 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Nja, vid soligt väder hos oss är det flera graders temperaturskillnad i rummen med stora västerfönster när vi kommer från jobbet beroende på om vi har fällt persiennerna på morgonen eller inte.
4 svar · 945 läst
M
MostWanted: Glömde kolla under isoleringen... det är ju betong ca 3-4cm ner (y) Det borde gå att lägga träklossar under då? [bild]
1 svar · 4,1k läst
·
M
mgranbom: I mitt hus från -61 är fönsterkarmarna bärande och takstolsplaceringen är anpassad så att de ligger rakt över en stående del av fönsterkarm. Har inte bytt fönster på bottenvåningen ännu men vet att grannarna haft bekymmer med hur man ska göra då fönstren är "bärande" /M
11 svar · 4,6k läst
·
S
Starlite: Är i tankarna på att börja renovera fönster nu till sommaren. Har läst på en hel del men en sak verkar inte nämnas. Ska jag grundolja falsen där kittet ska sitta? Ska jag ha lös hela rutan för att kunna slipa olja och måla hela falsen? Men tanke på om det ligger röta mellan ruta och träet?
0 svar · 1,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja absolut men det räcker nog ändå. I värsta fall får du väl skarva på distans klossar för karmskruven?
3 svar · 943 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, där har du ju absolut en poäng :) Fast egentligen menar jag att man inte behöver ha glas 0 - 90 cm över golvet för att se på utsikten. Ja, om man inte ligger på golvet förstås :cool:
8 svar · 6,7k läst
·
O
Otsef: Vi ska göra en utbyggnad, några fönster har jag tänkt kan vara fasta. Jag vill också uppnå hög energieffektivitet. Grannen ställer på sin traktor då o då i norrläge (20m) då kan det vara bra med låg ljudvolym, speciellt klockan 05.00 på morgonen... på vintern står den på någon timma först för att värma upp. I norrläge tänkte vi begränsa till ett par mindre fönster runt
0 svar · 3,4k läst
E
EmilÖrn: Tack för din input! "Halv i halv", hur funkar den? Ett till häflten överlappande del, kanske 7-8cm som både limmas och skruvas? Hur djup är en djup fingerskarv? Fräsa är skoj - men det är en ny men vanlig Handöverfräs jag har - kanske inte kan få tillräckligt bra noggrannhet (vinkelrät fräsning) mvh e
2 svar · 2,8k läst
T
Touchofred: Hej, vet inte om denna tråd ligger rätt? Jag håller på och renoverar lite här hemma, och jag sätter nu dit skivpanel i pärlspont på väggarna. Är klar i hallen nu, där det finns två st valv. Jag satt dit skivan och ritade av valvet. Så att panelen är jäms med valvet. Men jag vet inte hur jag ska få till kanterna snyggt. Min ide var att klyva masonit och sätta på insidan av
0 svar · 2,9k läst
G
grisen3: Hej, Jag har läst ett antal trådar angående att köpa prisvärda fönster, importera mm. Hittade inga nyare trådar dock. Helst önskar jag vita, aluminium, 3-glas, alla fasta. Nu är jag inne på att eventuellt köpa alla fönster 12 st, till vår nya stuga hos outline eller bonusfönster. (sparfönster hade just nu så oerhört lång leveranstid) Bonus verkar endast 2-glas, men det kanske
0 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här köpte vi fönster och fönsterdörrar till vårt nybygge 2010: http://holzfensterfabrik.eu/en/wood_aluminium_windows Fast vi köpte träfönster med Dreh/Kipp funktion, vilket väl är lika bra om inte bättre än vridfönster. T.ex. kan man öppna helt om man skulle behöva använda fönstret som utrymningsväg. Mycket bra kvalitet, lågt pris, och ser ut som nya efter åtta år.
1 svar · 2,0k läst
B
bjornen99: Har exakt samma problem! Hur fick du bort låset tillslut? Borrade du helt enkelt sönder skruvarna utifrån? Vänligen, Björn
5 svar · 21,4k läst
·
S
Sjungarn: Hej, vi har tagit in några offerter på fönsterbyte. Vi har fastnat för morups, även om dom är rätt dyra. Vad har ni för erfarenhet av dessa? Sen vill jag förhandla lite om priset. Hur mycket tror ni att det är möjligt och vilken taktik ska jag använda. Tänker att dom har ganska mycket med på mateialet. /Andreas
0 svar · 3,4k läst
1
123abc: Ofta går det att lossa innerdel som foder för annars är det svårt att montera dörren ;) Men det är rätt meningslöst då du inte kan komma åt att montera något på insidan av det yttre fodret, det kräver att hela karmen lossas. Jag lägger ytterligare en röst på trådlöst eller så får du använda en annan tryckknapp och fiska kabel. Oj ser nu att det var en gammal tråd.
8 svar · 4,6k läst
·
1
123abc: Då köper du en vanlig ovalcylinder motsvarande 1207 samt fästbricka 4059 och skruv i lämplig längd samt den snyggare cylinderringen. Såg inte det extra glaset på bilden. EDIT: tittade igen och det är ett extra glas på utsidan, borde sett spröjsen. @Bernieberg tackar :D Vilken oval låscylinder du köper brukar bero på vad för låscylindrar det sitter i övriga huset, det är enklare
17 svar · 3,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: 10-12 cm är vad jag hört/läst, men har inga hårda fakta att knyta det till. Däremot är det viktigt att förhindra/minimera luftrörelse mellan glasen, t ex genom riktiga spröjsar, eller persienner mellan glasen.
4 svar · 4,0k läst
Corneliatt
Corneliatt: Hej! Vi har börjat fundera på att glasa in altanen under vår balkong. Har kikat runt en del men tycker att det mesta blir så väldigt randigt.drömmen hade egentligen varit som på bifogad bild, [bild] men eftersom vi samtidigt vill ha uterummet lite isolerat så blir det ju lite svårt. Tänkte därför höra med er om ni har några tips på prisvärda och nätta skjutpartier alternativt
0 svar · 1,6k läst
·
stanlund2
stanlund2: En annan fråga i samband med fönsterbyte: i ett rum på ca 10m2 och bara en ingång - får ett fönster vara av typ vrid eller är det bara överhängda alt sidofönster som är tillåtna. Av utrymningssynpunkten alltså. Fönstrets dimension är 12x5
0 svar · 1,2k läst
K
Klasklättermus: [citat] är inte lika vanlig som över- och underblack. vet inte om du kan beställa sånt. tips är en plåtslagare.
1 svar · 1,4k läst
F
FRS05: [citat] Det går att avbeställa direktreklam. Testa det så slipper du all sådan skit för all framtid
9 svar · 10,5k läst
P
Pagno: Du bör vara medveten om att karmen kommer att se lite klumpig ut i mitten, dubbla karmar och eventuellt en regel mellan dessa blir svårt att få snyggt, beroende på vilket ytskikt man har. Men bortser man från det estetiska, visst, fungerar utmärkt, istället för ett mycket dyrare, bredare fönster. Mvh P-A
4 svar · 2,5k läst
Fredrik Brännström
Fredrik Brännström: Jag kan informera om att vi nu har en dörr som ser ut som den vi beställde. Tack till diplomatdörr för er support och motsatsen till tack till bygghemma:mad:.
30 svar · 13,0k läst
·
F
Anonymiserad 122206: Det där är fascinerande, när jag öppnade en vägg i somras i samband med ett takbyte, så upptäckte jag att den helglasade dörren och det drygt 3m långa fönstret bar stora delar av taket och hade så gjort sedan minst 1985, enligt stämplingen på glasen. Jag fegade och förstärkte ovanför fönstet innan jag satte igen.
6 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.