Jag har en 30 år gammal ytterdörr där mellanrummet mellan dörr och karm av någon anledning blivit obefintligt.
Det finns ju inget att justera med, så jag gissar att gångjärnen behöver utsättas för lite våld.
Det finns ju något som heter gångjärnsknäckare, är en sådan något att ha eller bör man göra på något annat sätt? (Jag tänker t.ex. på om det finns risk för att den drar ur skruvarna istället för att rikta gångjärnet.)

Fulkemisten
Jag skulle börja med att fundera varför. Har dörren eller karmen svällt eller rört sig? Fukt eller sättningar? Har några andra saker gjorts med huset som kan förklara förändringen?

Om dörren och karmen inte har någon springa runt om så finns inget att justera med en gångjärnsriktare.
Om det är så så får du justera karminfästningen om det sker via justerskruvar eller kilar beror på hur karmen är monterad.

Jag var visst lite otydlig där, det är bara på gångjärnssidan det saknas marginal.
Det bör ju vara karm eller dörr som svällt lite av någon anledning, men dörren är relativt skyddad och har inte varit utsatt för något onormalt. Möjligen med undantag för ett par veckor i vintras när ventilationen krånglade och luftfuktigheten inne blev lite väl hög.

Så frågan kvarstår, hur justerar man gångjärnen bäst?

Kan du inte lägga upp en bild där dörr, karm och springor runt hela dörren syns?
Om de inte finns några springor på gångjärnssidan så kan du endast justera isär vilket inte stämmer med ditt beskrivna bekymmer.
Trä behöver inte vara utsatt för direkt vatten för att påverkas och ev. jäsa utan det räcker med luftfuktighet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.