Hej, jag sitter i styrelsen för en brf där vi inom kort kommer få en lägenhet såld via Kronofogden. Det finns en stor risk att nuvarande innehavare inte flyttar frivilligt, och framförallt att inte alla nycklar hen har kommer lämnas över till den nya köparen.

Då vi har haft en del problem med denna medlem, bör låset på lägenheten bytas om vi inte mot förmodan kan lokalisera alla nycklarna.

Detta ställer dock till problem då det finns ett antal andra dörrar som öppnas av nyckeln. Kan man ställa om eller byta ut cylindern i ytterdörren för att utesluta en specifik lägenhetsnyckel, men behålla tillgången för alla andra?

Avslutningsvis undanber jag mig svar som går ut på att vi ska ha nyckelbrickor i ett digitalt system. Det är precis en sådan lösning jag vill undvika, primärt, men inte enbart, av kostnadsskäl.

Där jag bor har vi haft liknande situationer. En låsfirma hanterar våra nycklar, och de har gett bra stöd i dessa fall. Om ni inte redan har kontakt med en låsfirma så är detta kanske ett bra tillfälle att skaffa det. De har nog erfarenhet av många tänkbara situationer.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Cheesen
Det beror helt på hur erat nyckelsystem ser ut. Det jag köpt in till vårt hus kan det men det är tyvärr inte så för alla system.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vad är det för låssystem? Hur stort är låssystemet?
Gör det så mycket om denna lägenhets sep kommer in i port eller allmänna utrymmen?
Att göra en ny låscylinder till en lägenhet som passar i allmänna utrymmen är oftast inga bekymmer, det finns ett begränsat antal i alla låssystem.
Att ta bort en lägenhets sep nyckel från allmänna är svårare och det generella svaret är nej det går inte.
Det kan vara möjligt men det kräver då att fler lägenheter byts ut samt att man förbrukar väldiga resurser av de framtida möjligheter för förändringar och nya lägenhets sep, i värsta fall får ni nästan inga kvar och ni har dramatiskt förkortat låssystemets livslängd.
Allt är matematiskt och alla låssystem som inte är elektriska har dessa begränsningar (elektriska har andra begränsningar elektromekaniska är mycket bättre men även dom har vissa begränsningar).
I ett låssystem så reserveras ett antal procent för framtida utökningar och därutöver är det inte möjligt med nya utökningar eller förändringar, det går att begära att ett större procentantal reserveras vid beställning av nytt låssystem.
Detta är orsaken att många BRF installerar passersystem och porttelefon på portar och allmänna utrymmen.
Det finns en annan lösning som vissa BRF använder och det är en separat nyckel för port eller port och allmänna utrymmen som delas ut till samtliga som behöver komma in i dessa utrymmen, men även detta kräver en omläggning av alla allmänna låscylindrar eller nya.

Porttelefon och passersystem för allmänna utrymmen är den lösning jag personligen gillar bäst men det är ingen billig lösning.

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Det mest sannolika är att medlemmen aldrig nyttjar nyckeln. Vill han ta sig in allmänna utrymmen så gör han det med eller utan nyckel.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vissa nyckelsystem går att flexa om så att man inte behöver byta ut cylindrarna. Man vrider bara om en omflexad nyckel så ändrar sig cylindern så att äldre nycklar inte fungerar. Gissningsvis har ni inte ett sådant och då är det bara att byta ut cylindern till all gemensamhetsutrymmen som gäller.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vissa nyckelsystem går att flexa om så att man inte behöver byta ut cylindrarna. Man vrider bara om en omflexad nyckel så ändrar sig cylindern så att äldre nycklar inte fungerar. Gissningsvis har ni inte ett sådant och då är det bara att byta ut cylindern till all gemensamhetsutrymmen som gäller.
Det fungerar att flexa bort lägenhetsnycklar i lägenhetscylindern men inte i allmänna utrymmen.
Flex system är jätte bra och kan t.ex även ta bort huvudnyckel samt huvudnyckel+fastighetsskötare ur allmänna låscylindrar men inte sep delningar (lägenhetsnycklar).

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tack för svaren! Vi väntar redan på mer information från vår låsleverantör.

H hempularen skrev:
Det mest sannolika är att medlemmen aldrig nyttjar nyckeln. Vill han ta sig in allmänna utrymmen så gör han det med eller utan nyckel.
Det är lite så jag tänker också. Speciellt som vi ju har portkod oavsett. Jag kommer nog argumentera för att vänta och se.

Cheesen
1 123abc skrev:
Det fungerar att flexa bort lägenhetsnycklar i lägenhetscylindern men inte i allmänna utrymmen.
Flex system är jätte bra och kan t.ex även ta bort huvudnyckel samt huvudnyckel+fastighetsskötare ur allmänna låscylindrar men inte sep delningar (lägenhetsnycklar).
I vårt system kan man flexa bostadscylindern 3 ggr och förrådscylinder två ggr... Det beror helt på storlek och uppbyggnad.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
I vårt system kan man flexa bostadscylindern 3 ggr och förrådscylinder två ggr... Det beror helt på storlek och uppbyggnad.
Det är helt normalt men du kan inte flexa bort din nyckel från allmänna låscylindrar t.ex entré, källardörr, tvättstuga, cykelrum, soprum mm, det är dom allmänna som ts vill ta bort nyckeln ur.
Du kan inte flexa lägenhetscylindern 3 gånger utan endast 2 gånger däremot så ger det 3 uppsättningar med nycklar (första flex0, andra flex1, tredje flex2).
De vanligaste flex systemen på marknaden är GeGe och Evva med flex i 2st kanaler.
Flex system är jätte bra men hjälper inte mot TS problem.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.