7 506 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Använda FK eller Kabel beroende på installation?!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Åh, om jag hade fått en krona för varje gång jag glott på utanpåliggande installationer (och fått höra det ena och det andra för att man gör det)... :wow:Fnularn skrev:
Hehe Och jag har även en speciell fetisch för snygga böjar. En snygg böj är vad som skiljer agnarna från vetet bland elektriker lite.
//Patrik
Klammningen skulle jag nog säga är det som tydligast skiljer agnar från vetet....
Sen tycker jag det är enormt fult med klammad kabel. Gör knappt sådant nu för tiden. Använder i stort sett endast kabellister. Det är minst fult av utanpåliggande.
Sen finns det säkerhetslister som är godkända att dra FK i. Det är smidigt när man behöver många ledare.
Sen skall man egentligen inte säga si och så om elmaterial längre. Det är upp till varje tillverkare att specificera vad deras produkt får användas till och var den får användas. Följer man bara det, så är allt grönt. (give or take)
Sen tycker jag det är enormt fult med klammad kabel. Gör knappt sådant nu för tiden. Använder i stort sett endast kabellister. Det är minst fult av utanpåliggande.
Sen finns det säkerhetslister som är godkända att dra FK i. Det är smidigt när man behöver många ledare.
Sen skall man egentligen inte säga si och så om elmaterial längre. Det är upp till varje tillverkare att specificera vad deras produkt får användas till och var den får användas. Följer man bara det, så är allt grönt. (give or take)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
:O Testa klamra med Letti eller JR-klammer i metall. Det är najs som få!sundrik skrev:
Vit kabel och JR-klammer är förvånadsvärt snyggt!
//Patrik
Jag tror inte det finns något mer tillfredställande för en elektriker än när man lyckats med en kabelinstallation, helst många kablar med div böjar. Kanske snyggt dragna trådar ihopstripade och utfördelade i en stor central kan komma i närheten.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Extra nöjd även när man har gjort väligt bra planering innan kabeldragningen.
(Fast det ingår kanske i "lyckats med en kabelinstallation").
//Patrik
//Patrik
Kabellister är fula när man inte kan jobba med det.
Vem använder lim eller silkon med kabellister? Var det dummaste jag hört på länge.
Vanligen använder folk kabellister för att slippa klamma. Och den slutar ofta en bit ifrån hörn, uttag, brytare osv. Det är otroligt fult.
Sen har du som försöker klippa och få locket böjt i hörn eller som ändar på listerna. Extremt fult, coh locket brukar ramla bort efter ett tag.
Eller så gör man allt rätt och skaffar riktiga klippverktyg. Köper T-skarvar, L-hörn, innerhörn, ytterhörn och ändar. Dom installationerna syns inte.
Men tyvärr är det bara ett fåtal elektriker som gör ett snyggt jobb med lister. Dessvärre är det också så att grossisterna har dåligt utbud av storlekar på lister och inte tala på utbudet av alla hörn.... suck.
Vem använder lim eller silkon med kabellister? Var det dummaste jag hört på länge.
Vanligen använder folk kabellister för att slippa klamma. Och den slutar ofta en bit ifrån hörn, uttag, brytare osv. Det är otroligt fult.
Sen har du som försöker klippa och få locket böjt i hörn eller som ändar på listerna. Extremt fult, coh locket brukar ramla bort efter ett tag.
Eller så gör man allt rätt och skaffar riktiga klippverktyg. Köper T-skarvar, L-hörn, innerhörn, ytterhörn och ändar. Dom installationerna syns inte.
Men tyvärr är det bara ett fåtal elektriker som gör ett snyggt jobb med lister. Dessvärre är det också så att grossisterna har dåligt utbud av storlekar på lister och inte tala på utbudet av alla hörn.... suck.
Jag vet inte vad elektrikern heter, inte ens vilket företag, men nån slags lim/silikon var det på en installation i lägenheten jag bor i...
T-skarvar och L-hörn låter som en riktigt bra idé.
En fulgrej till jag sett (i samma lägenhet) var att klippa ur hål i doslocket istället för att använda ett såntdär doslock med ränna...
T-skarvar och L-hörn låter som en riktigt bra idé.
En fulgrej till jag sett (i samma lägenhet) var att klippa ur hål i doslocket istället för att använda ett såntdär doslock med ränna...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det finns två "typer" av lister. Självklistrande och de med skruvhål. (Det går i.o.f. även att skruva fast självklistrande lister, men.. )
Jag använder lister så sällan så jag kan inte påstå att jag är världsbäst på att göra det snyggt.
//Patrik
Jag använder lister så sällan så jag kan inte påstå att jag är världsbäst på att göra det snyggt.
//Patrik
det var ganska snävt.... Det finns massa olika sorter av lister. Det finns två varianter av fastsättning av lister. Det enda som blir bra och håller, eller självhäftande.
Jag kör mest med OBO eller thormans. OBOs är ganska raka i hörnen medans thorsmans har väldigt rundade hörn. Tycker bäst om Thorsmans säkerhetslister som man kan dra FK löst i.
Jag kör mest med OBO eller thormans. OBOs är ganska raka i hörnen medans thorsmans har väldigt rundade hörn. Tycker bäst om Thorsmans säkerhetslister som man kan dra FK löst i.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tycker plasten i OBO är i klenaste laget. Men antar att den är billigare?
Klicka här för att svara