Jag har kollat runt i olika butiker och hittar inga kopplingsdosor från ELKO. Det står att man kan byta stutsar till 20mm och använda dom som kopplingsdosor, men dom är ju ändå bara 74mm. Om man som jag bara använder 16mm slang, kan jag ändå använda en sådan som kopplingsdosa, eller måste jag köpa en "noname" gul dosa för dubbelgips i vilken jag kopplar vidare till apparatdosorna?

Jag har kopplat ihop allt med WAGOklämmor och det får plats i en ELKO dosa, men ska gipsa i helgen och tänkte fråga om jag måste byta dosa. Det blir ju svårt efter gipsningen.

Tack för hjälp!

Har du fått ihop det redan så är det ju inga problem. Kan dock bli ett elände om det ska kompletteras med mer kopplingar (trångt) i framtiden.

Med Eljos VP-2 så är kopplingsdosorna och apparaatdosorna lika stora, bara studsarna som skiljer dem åt.
Förmodligen samma sak med Elko.

//Patrik

Nog har ELKO K-dosor. Typ 1420200, 1420318, 1420319.

Konstigt att Eljo's K-dosor har samma mått som en A-dosa. Då är det väl ingen K-dosa?

ybu skrev:
Nog har ELKO K-dosor. Typ 1420200, 1420318, 1420319.

Konstigt att Eljo's K-dosor har samma mått som en A-dosa. Då är det väl ingen K-dosa?
Jo, det är det. Men det har sina för- och nackdelar.
Jag har för mig att jag läst att k-dosan ska vara lite djupare, men jag vet inte ja. Jag har inte märkt det.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.