Jag ska byta kabel på min tvättmaskin, problemet är bara att det är lögn i h-e att släppa på dragavlastningen i genomföringen. Jag har aldrig sett denna variant förut och hur jag än vänder, vrider eller trycker så hjälper det inte. Jag blir snart sugen på att bara vålda sönder den och ersätta med någon skruvvariant.

Tips? Vänstra bilden är från utsidan, högre från insidan.

• 20101007162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101007163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan dragavlastning släpper man inte på. Man klämmer ihop på lämpligt ställe så att man kan dra ut både kabel och dragavlastning ur hålet. Sedan är det enkelt.

/Hasse

Tack för det! Jag får prova det ikväll...

Prova att "klämma upp" den mindre rörliga (nedre) delen från insidan och trycka ut hela avlastningen med kabel i. Avlastningen avlastar genom att den klämmer om kabeln på grund av att hålet är "lagom" stort för att klämma om avlastningen.

Undrar om detta är begripligt... :S

De kan vara rent hopplösa att få bort, slutar ibland med en massakrerad dragavlastning tyvärr, så det smidigaste brukar vara att införskaffa en ny först, och klippa sönder den gamla direkt.

Tack som sjutton! :)
Tänk vad mycket lättare saker går om man vet hur det ska gå till, jag var nära att ge upp där igår kväll...

Klämde åt från insidan och då ramlade den ut till slut. Givetvis slant jag med polygripen samtidigt så den ramlade ner i maskinen men det gick fint att fiska upp den igen.

Allt gott till slut!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.