4 485 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Motor som inte går som den ska (vedkap)
Har lånat en vedkap som jag kört en del med, men nu så beter den sig som att en fas gått och gömt sig...
Ibland så har man fått lov att trilskas lite med brytaren för att få den att hålla kontaktorn.
Men nu så är det som att en fas är borta, men den håller kontaktorn. Så man slår av direkt när man hör att den inte kommer att varva upp.
Jag ohm-mätte mellan faserna på kabeln till motorn och fick ca 7 ohm mellan samtliga kablar.
Öppnade dosan vid motorn och där såg det lite annorlunda ut, tyckte jag...
(har tyvärr ingen kabel till telefonen med mig så det blir ingen bild
)
K och U1 -> FAS.
V1 -> FAS.
W1 -> FAS.
V (troligtvis, märkningen dålig) -> NOLLA.
K -> EJ KOPPLAD.
JORD -> JORD
Märkskylt på motorn.
TIP: KD 61,5-2-2,2-9
3x380 Y+N
5,0 A
2200 W
0,85 cosfi
Hur mäter jag upp motorn? Om en lindning är kass eller så?
Ibland så har man fått lov att trilskas lite med brytaren för att få den att hålla kontaktorn.
Men nu så är det som att en fas är borta, men den håller kontaktorn. Så man slår av direkt när man hör att den inte kommer att varva upp.
Jag ohm-mätte mellan faserna på kabeln till motorn och fick ca 7 ohm mellan samtliga kablar.
Öppnade dosan vid motorn och där såg det lite annorlunda ut, tyckte jag...
(har tyvärr ingen kabel till telefonen med mig så det blir ingen bild
K och U1 -> FAS.
V1 -> FAS.
W1 -> FAS.
V (troligtvis, märkningen dålig) -> NOLLA.
K -> EJ KOPPLAD.
JORD -> JORD
Märkskylt på motorn.
TIP: KD 61,5-2-2,2-9
3x380 Y+N
5,0 A
2200 W
0,85 cosfi
Hur mäter jag upp motorn? Om en lindning är kass eller så?
Är det något liknande den här:
http://www.nimaab.se/se/art/cirkelsagsmotor-3-fas-2800rpm.php
Vi har haft några på jobbet i diverse kapar, men de brukar inte hålla speciellt länge och det brukar vara broms på dessa motorer som kan krångla ibland. Kan även vara problem med själva startapparaten som har nollspänningsutlösning och inte släpper igenom faserna ordentligt (IMHO så är dessa prylar tyvärr rena skräpet).
Motorlindningar mäter man bäst med en induktansmätare specialgjord för motorer, men din mätning tyder ju på att den inte är helknas iaf.
Lite bilder skulle underlätta helt klart.
http://www.nimaab.se/se/art/cirkelsagsmotor-3-fas-2800rpm.php
Vi har haft några på jobbet i diverse kapar, men de brukar inte hålla speciellt länge och det brukar vara broms på dessa motorer som kan krångla ibland. Kan även vara problem med själva startapparaten som har nollspänningsutlösning och inte släpper igenom faserna ordentligt (IMHO så är dessa prylar tyvärr rena skräpet).
Motorlindningar mäter man bäst med en induktansmätare specialgjord för motorer, men din mätning tyder ju på att den inte är helknas iaf.
Lite bilder skulle underlätta helt klart.
Japp, den ser ut som på bilden.
Det är en mekanisk manuell broms på kapen.
Jag kopplade förbi startapparaten, kopplade ihop kablarna rakt av bara, men den betedde sig lika då också
Edit:
Jag kollat matningen att det kommer fram tre faser
JFB löser inte.
Det är en mekanisk manuell broms på kapen.
Jag kopplade förbi startapparaten, kopplade ihop kablarna rakt av bara, men den betedde sig lika då också
Edit:
Jag kollat matningen att det kommer fram tre faser
JFB löser inte.
Redigerat:
Låter tyvärr som ett motorhaveri av något slag då
Attans...
Konstigt att ohm-mätningen var ok, fast man måste kanske lossa kabeln till själva lindningarna?
Hur funkar det med inkopplingen då, det var ju med nolla, det brukar det väl inte vara på 3-fas motorer?
Och den där kabeln som inte gick någonstans?
Ska försöka få med en bild. Kör på mobilen nu.
http://www.facebook.com/album.php?aid=23006&id=1451258676&l=ce23abd5d6
Sådärja, ligger sist i albumet.
Gick inte att kopiera länken från fb-sidan, skittelefon...
Edit:
Man skulle ju kunna megga den, men då är vi där igen, hur
Konstigt att ohm-mätningen var ok, fast man måste kanske lossa kabeln till själva lindningarna?
Hur funkar det med inkopplingen då, det var ju med nolla, det brukar det väl inte vara på 3-fas motorer?
Och den där kabeln som inte gick någonstans?
Ska försöka få med en bild. Kör på mobilen nu.
http://www.facebook.com/album.php?aid=23006&id=1451258676&l=ce23abd5d6
Sådärja, ligger sist i albumet.
Gick inte att kopiera länken från fb-sidan, skittelefon...
Edit:
Man skulle ju kunna megga den, men då är vi där igen, hur
Redigerat:
Vanlig resistansmätning säger egentligen inte så mycket om lindningarna mer än kortslutning, avbrott & stora avvikelser, för det krävs induktansmätaren. Är inte hundra, men jag tror nollanslutningen går till mittpunkten i y-kopplingen för att få ut virtuell nolla till startapparaten och är det nåt knas i lindningen blir det ju inte rätt spänning.
Problemet löst, det var inget fel på motorn.
Det var klingan som hade lossnat, och satt och slang lite olika :blushing:
Blev lite fundersam när den rätt som det var ökade lite i varv, och började skallra...
Tack för hjälpen i.a.f.
Det var klingan som hade lossnat, och satt och slang lite olika :blushing:
Blev lite fundersam när den rätt som det var ökade lite i varv, och började skallra...
Tack för hjälpen i.a.f.
Klicka här för att svara