Håller på att röra och dra EKK och förbereder för elektrikern som kommer på fredag nästa vecka för koppla in detta. Som vanligt så svarar ju inte handverkare på telefon på helgen. Vilket är helt förståerligt.

En sak slog mig som jag inte tänkt på. Ska jag dra 3 eller 5 ledare till brytarna? Jag har bara "vanlig" normal 3 ledare hemma. Jag vill ju ha trappkoppling mellan två brytare. 3 ledare "borde" väl funka, men vilka färger använder man då? Det är alltså synlig kabel vi talar om.

Håller på att dra upp ström till kattvinden för att få in fast belysning. Ena brytaren ska sitta på insidan vid ingångsluckan som sitter på gaveln. Den andra brytaren ska sitta vid vindstakluckan i andra änden av kattvinden. Takluckan är inte ditsatt ännu. Men jag förbereder kabeldragningen och brytaren. Vindstakluckan är ett av många projekt som inte hanns med i sommar. Luckan ligger och grinar illa åt mig i garaget. Får se om jag hinner inte det blir för mycket vinter.

d^_^b
Erber

En trappbrytare vill ha tre ledare, men eftersom en av ledarna i en vanlig EKK är gulgrön jord så får man ta 4- eller 5-ledare, eller 3-ledare utan jord.
Så i detta fall är det femledarn som gäller.

Precis, det var just det där med färgerna.

Finns det att köpa EKK 3 eller 5 ledare, utan gulgrön?? Nyhet för mig isåfall, men alltid lär man sig något nytt. Jag har bara inte sett dessa, men då handlar ju jag på Clabbe O och liknande ställen.

=)
E

Ja, men de kallas då EKK 3x1.5 istället för 3g1.5. Jag tror inte att jag har använt en sån kabel någon gång. Skulle inte tro att de finns hemma hos grossist heller (inte Solar i alla fall) utan man är tvungen att beställa.

Sparkoppla med brun som fas, svart som mellantråd och vit som tändtråd.

//Patrik

Redigerat:
Ja, alltid lär man sig något. Stort tack för hjälpen.

Det blir vanlig hederlig 5 ledare. Sedan får hus-elektrikern bestämma exakt hur det ska kopplas. Ville bara fråga så jag inte får så mycket skäll av honom :D.

Dessutom är det trångt och dammigt så in i h-vete där kabeln ska dras och jag vill inte göra om hela bara för att jag dragit med fel kabel.

d^_^b
Erber

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.