4 443 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Förlängningskabel till julbelysning
Hej,
Jag skall säta upp lite julbelysning i ett träd i trädgården. Vi har inga uttag på utsidan huset så därför har jag tänkt att koppla in eb förlängninskabel som går från ett eluttag inne i huset och ut genom en ventil och vidare ut till trädet (hängandes i luften från taknocken). Vad för kabel skall jag använda? Finns det något annat jag behöver fundera på? Risker med att göra så? Jag har JFB i huset men är det extra säkert att koppla till ytterligare en JFB direkt i uttaget?
Att dra ut ny el till utsidan huset är inte aktuellt i nuläget då jag i vår skall bygga altan och friggebod.
Tack på förhand!
Jag skall säta upp lite julbelysning i ett träd i trädgården. Vi har inga uttag på utsidan huset så därför har jag tänkt att koppla in eb förlängninskabel som går från ett eluttag inne i huset och ut genom en ventil och vidare ut till trädet (hängandes i luften från taknocken). Vad för kabel skall jag använda? Finns det något annat jag behöver fundera på? Risker med att göra så? Jag har JFB i huset men är det extra säkert att koppla till ytterligare en JFB direkt i uttaget?
Att dra ut ny el till utsidan huset är inte aktuellt i nuläget då jag i vår skall bygga altan och friggebod.
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
För temporärt bruk är det nog ok. Använd en kraftig gummikabel typ H07RN-F som säljs överallt nu för tiden. Se till att den inte skaver mot några vassa kanter. Dölj skarvkontakter i en plastpåse eller hink så att vatten inte rinner rak in. Det bör räcka med att skarvuttaget hänger nedåt.
Max längd på frihängande gummikabel går säkert att räkna ut... Om en havsörn slår sig till ro mitt på kabeln så finns det vissa risker.
Känns det osäkert kan du spänna upp ett rep som kabeln buntas ihop med.
En extra portabel JFB i uttaget är en fördel - det är stor risk att fukt kommer att lösa JFBn, och då finns det stor chans att det är den portabla som löser före den fasta i huset.
Max längd på frihängande gummikabel går säkert att räkna ut... Om en havsörn slår sig till ro mitt på kabeln så finns det vissa risker.
En extra portabel JFB i uttaget är en fördel - det är stor risk att fukt kommer att lösa JFBn, och då finns det stor chans att det är den portabla som löser före den fasta i huset.
Mitt största problem med utebelsningen i granen har inte varit skarvsladden, utan kvaliten på själva belysningen. Vid slask och fuktig väderlek verkar inte lampor och kontakter stå emot fukten utan det blir kortis. Har haft två uppsättningar 230 V belysningar från Markslöjd. S och CE-märkta mm avsedda för utomhusbruk. Tipset med separat JFB är att rekommendera. Se till att så långt det är möjligt skydda kontakter från väta. Vulktejp kan vara en idé. Även i plastpåsar blir det fukt och kondens.
Produkter som diskuteras: "Vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Säger emot tipset med plastpåse och tape då kondens lätt blir kvar som vatten och snart är påsen välfylld. Regn säket och luftigt är det som gäller så att ev kondens har möjlighet att droppa undan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Jag har praktiserat plastpåse ett antal år, fritt på marken och under snön, utan kondensproblem (som jag kommer ihåg) eller att JFBn löser.
Men annars finns det ju skarvskydd i plast som man sätter runt, eller en hink med lock.
Men annars finns det ju skarvskydd i plast som man sätter runt, eller en hink med lock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden