3 097 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
2 polig 400V?
Vi bor i ett 70-tals hus som har 400Volts elvärme och 220V belysning.
Fråga 1. Det är tvåpoligt, sv + grön & gul/grön ledare till elementet. Mellan svart & grön är det 400v och mellan svart & gul/grön 220V. Resp grön & gul/grön 220V.
Jag har för mig att 400V ska vara trepoligt. Vilka faser är inkopplade för att få 400V?
Jag vill lägga in 220V golvvärme istället på toaletten. Antar att en ny nolla måste dras istf den grönamärkta fasen.
Fråga 2. Kan jag lägga en jordfelsbrytare i anslutning till golvvärmen i taletten? :blushing:
Bra med lite tips innan vi drar igång.
Fråga 1. Det är tvåpoligt, sv + grön & gul/grön ledare till elementet. Mellan svart & grön är det 400v och mellan svart & gul/grön 220V. Resp grön & gul/grön 220V.
Jag har för mig att 400V ska vara trepoligt. Vilka faser är inkopplade för att få 400V?
Jag vill lägga in 220V golvvärme istället på toaletten. Antar att en ny nolla måste dras istf den grönamärkta fasen.
Fråga 2. Kan jag lägga en jordfelsbrytare i anslutning till golvvärmen i taletten? :blushing:
Bra med lite tips innan vi drar igång.
1) 3-fas har tre faser och PE (samt N om nödvändigt) där det är 400V mellan varje fas (vill minnas vi har svart, brun, grön i vårt 70tals elvärme radhus) . Du har 2-fas fram till ditt 400V elementen (svart och grön).
2) Du skall ha en JFB på golvvärme...
2) Du skall ha en JFB på golvvärme...
Tack för snabba svar. Kan man lägga JFBn utanpå väggen i toaletten eller ska de sitta vid proppskåpet som finns flera rum bort? Estetiskt eller ej, spelar ingen roll.
Och, ska all el på toan kopplas till JFBn? Elvärmen är på 120W så det är ingen stor belastning.
I princip känns det säkrast att ha det så men hur praktiskt?
Och, ska all el på toan kopplas till JFBn? Elvärmen är på 120W så det är ingen stor belastning.
I princip känns det säkrast att ha det så men hur praktiskt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Så du har en kopplingsdosa på toa för elradiator som du vill använda till golvvärmen?
Ja, då måste du i så fall dra fram en nolla.
JFB i anslutning till denna dosa blir svårt...visst går den att montera var som helst, men bäst är att sätta den i centralen.
Om detta är ett badrum som krävs dessutom JFB för hela badrummet.
JFB i anslutning till denna dosa blir svårt...visst går den att montera var som helst, men bäst är att sätta den i centralen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag skulle föreslå att du låter en elektriker sätta en JFB över hela centralen.
//Patrik
//Patrik
Det är inget badrum, bara en toalett med handfat. Däremot så vill hustrun ha ett uttag för hårfönen där, så det känns mera rätt med en JFB ändå.Bo.Siltberg skrev:Så du har en kopplingsdosa på toa för elradiator som du vill använda till golvvärmen?
Visst, men det skadar inte med lite funderingar innan lysman kommer. Vill gärna förbereda innan så man spar tid. Det behövs nog att man river en och annan vägg för att dra VP-rör å så när man ändå är igång. Sen är det kört med kaklet på.Patrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
120W golvvärme kan du köra på samma säkring som belysningen för det är ingen höjdare att blanda 400V belastningar (mellan faserna) med 230 V belastning (enfas).
Naturligtvis JFB på hela anläggningen.
Protte
Naturligtvis JFB på hela anläggningen.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nej, verkligen inte. Det är ju den huvudsakliga anledning till att detta forum finns.ingenjorn skrev:
//Patrik
det är bäst med en jordfelsbrytare i centralen för hela huset.
om du önskar att ha den på wc så föreslår jag att du köper ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
de brukar ha möjlighet för vidarematning
så du får mata golv värmen från vägguttaget (från vidarematningen).
om du önskar att ha den på wc så föreslår jag att du köper ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
de brukar ha möjlighet för vidarematning
så du får mata golv värmen från vägguttaget (från vidarematningen).
Jag säger som de flesta andra. Sätt en jordfelsbrytare vid centralen och låt den skydda hela anläggningen. Skulle du mot förmodan få problem med den lösningen har du troligen redan ett problem som du nog vill hitta och avhjälpa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Man kan ju bara titta på priserna för uttag med JFB kontra en JFB i centralen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara