Jag har en elmotor som ska styras av en kontaktor, dock är motorn på 2,2kW 1-fas 230V och kontaktorn är specad 220-240V 2HP 1-fas och 220-240V 3HP 3-fas.
Kan man parallellkoppla fasen genom kontaktorn för att fördela lasten?

En annan fundering, på ett annat ställe står det AC3 380V 5,5kW.kan det vara resistiv last och det angivet HP är för motor?

Sen står det även AC1 Ie=20A, vad betyder det?

Kontaktorn är en Strömberg OKYM 0W1,

Salig blandning av enheter. AC1 och AC3 har att göra med hur elak lasten är. AC1 är snäll mot kontaktorn och du kan lasta den med 20 A vid AC1-drift. AC3 är elakare mot kontaktorn varför den inte kan lastas med lika hög ström. 5,5 kW vid trefas 380 V innebär 8,3 A. 2,2 kW vid enfas 230 V innebär 9,5 A. Jag vet inte var gränsen mellan de olika driftfallen går, men AC1 är nog en rent resistiv last. På hissar parallellkopplar men ofta kontaktorns poler vid enfaslaster. Jag vet inte om det formellt är ok att därmed multiplicera maxströmmen med 3, men det kommer sannolikt att fungera.

Erik

Aha, då har man lärt sig något idag också :-)
Tack för hjälpen!

Nu väntar jag bara på att pdf'en ska komma hem, sitter på mobilen nu...

Vad är det som gör en induktiv last sämre för kontaktorn?
Spänning och ström är ju förskjutna, men hur belastar det kontaktorn mer?
Är det att det går mer ström genom kontaktorn?

Lite lagom fundering en lördag förmiddag :-)

Två saker gör den induktiva lasten elakare. Det ena (lilla) är fasförskjutningen som gör att samma överförda effekt innebär en högre ström. Det stora är att strömmen genom en induktans inte kan ändras hastigt. När kontaktorn släpper blir det stora gnistor som tär hårt på kontaktytorna. Det elakaste för en kontaktor att bryta är DC genom induktiv last.

Erik

Aha. Nu begriper jag varför också :-)

Sen är det väl så att motorn även drar väldigt mycket mer än nominell ström vid påslag, innan den kommit upp i varv och skapat sitt "mot-EMK". Det är därför (bl.a.) man sätter dit "motorskydd", Annars kan lindningarna brinna i motorn om den "fastnat". Även det gör ju att det ställs större krav på kontaktorn än om det vore rent resistiv last.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.