2 731 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Regler ang biledare och en anna fundering!!
Tjenare,
Finns det några speciella regler på vilken färg krympslangen skall vara om man isolera bilderaren med en sådan? Får man vara ännu fräckare och tejpa den med svart eltejp eller måste det isåfall vara gul/grön tejp?
En annan fråga. Ska använda mig av EKRK 3G1,5 men behöver använda 4 ledare i ca 2 meter. Kan man köra men EKLK 4G1,5 eller bör det vara samma kabel?
Anledningen till att jag frågar är för att man fan inte kan få tag på EKRK 4G1,5 till ett vettigt pris!!
Finns det några speciella regler på vilken färg krympslangen skall vara om man isolera bilderaren med en sådan? Får man vara ännu fräckare och tejpa den med svart eltejp eller måste det isåfall vara gul/grön tejp?
En annan fråga. Ska använda mig av EKRK 3G1,5 men behöver använda 4 ledare i ca 2 meter. Kan man köra men EKLK 4G1,5 eller bör det vara samma kabel?
Anledningen till att jag frågar är för att man fan inte kan få tag på EKRK 4G1,5 till ett vettigt pris!!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
senaste kursen sa dom att det skulle vara transparent slang(inte krympslang) på biledaren
kablarna kan du blanda det spelar ingen större roll bara utrymmet är torrt då ekrk inte lämpar sig för våta utrymmen
kablarna kan du blanda det spelar ingen större roll bara utrymmet är torrt då ekrk inte lämpar sig för våta utrymmen
Tjenare,
Då kan jag köra olika kablar då! Perfekt.
Att tejpa biledaren med eltejp är inget att rekomendera då?
Men fan man blir inte klok på vad som igentligen gäller för biledaren. Det är ju olika vid olika tillfällen. Men jag ska göra en mindre installation där längsta kabellängden kanske är 6 meter. Jag tänkte lägga ihop biledaren med jorden i varje kopplingspunkt.
Är det fel att göra så? Ska biledaren gå själv hela vägen?
Då kan jag köra olika kablar då! Perfekt.
Att tejpa biledaren med eltejp är inget att rekomendera då?
Men fan man blir inte klok på vad som igentligen gäller för biledaren. Det är ju olika vid olika tillfällen. Men jag ska göra en mindre installation där längsta kabellängden kanske är 6 meter. Jag tänkte lägga ihop biledaren med jorden i varje kopplingspunkt.
Är det fel att göra så? Ska biledaren gå själv hela vägen?
eltejp funkar väl, och att lägga ihop funkar också
men jag brukar använda slang och lägga den separat på en egen klämma
men då har ju jag ett förråd att hämta allt på och det har inte du antar jag.
men jag brukar använda slang och lägga den separat på en egen klämma
men då har ju jag ett förråd att hämta allt på och det har inte du antar jag.
Så det är alltså okej att ansluta biledaren till jord hela vägen och inte bara i centralen och i sista koplingspunken? Eftersom att detta är en så pass liten installation där man inte behöver oroa sig för störningar osv kan man ju göra på detta sätt utan att skämmas tycker jag personligen! Man sparar en väldans massa jobb och plats i kopplingspunker!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Ja, det är aldrig fel att skyddsjorda manteln en gång för mycket om man nu slagit in på den linjen.
För att förvirra finns även rekommendationer om att skyddsjorda manteln enbart i matande ände (central, dosa) för att undvika EMC-störningar.
För att förvirra finns även rekommendationer om att skyddsjorda manteln enbart i matande ände (central, dosa) för att undvika EMC-störningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden