23 869 läst ·
39 svar
24k läst
39 svar
Eldragning - principer
Sida 1 av 3
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har sökt runt i massor av trådar här på forumet, men så fort någon frågar något om el så tenderar det att bli en moralpolistråd istället där alla upplyser om att det är olagligt att dra el själv. Jag ska anlita elektriker, men ska köpa material själv och vill planera själv för att spara timmar.
Hur är elprinciperna? Vilka mått gäller idag för höjd till/från strömbrytare, vägguttag mm? Räknar med att vp-rör ska dras till stjärngrenare i tak. Hur många strömbrytare smackar man upp i ett sovrum t.ex.?
Hur är elprinciperna? Vilka mått gäller idag för höjd till/från strömbrytare, vägguttag mm? Räknar med att vp-rör ska dras till stjärngrenare i tak. Hur många strömbrytare smackar man upp i ett sovrum t.ex.?
Vägguttag cc 20cm strömbrytare cc 100cm (jag har mina på 120)
I regel räcker det med en dosa vid dörren för strömbrytare, i den går det ju att sätta antingen trapp (en knapp), kron (två knappar) eller 3x1 polig brytare (tre knappar) beroende på hur många olika lampor du vill kunna styra.
I regel räcker det med en dosa vid dörren för strömbrytare, i den går det ju att sätta antingen trapp (en knapp), kron (två knappar) eller 3x1 polig brytare (tre knappar) beroende på hur många olika lampor du vill kunna styra.
...om du nu verkligen har tänkt anlita en elektriker, gör upp med h?n vad som är ok att du gör själv, och om det är ok att du köper material själv (och isåfall VAD för material du ska köpa) INNAN du börjar!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
aight, bra tips hjerpe.
Rrrrr, jadå, lugn i gatan
Rrrrr, jadå, lugn i gatan
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Om man har elcentralen i rum1 (arbetsrum/gästrum) och även ska dra el till rum2 (sovrum). Visst drar man två slingor, en för rum1 till stjärna och en helt annat till rum2 stjärna... har sett att man drar till rum 1 och därifrån sedan drar till rum2. Försöker beräkna material.
En grov tumregel är att man har ca 10 uttag eller ljuspunkter (oftast en blandning) på varje grupp samt att det i varje rum finns två grupper. Flera rum delar på samma grupp. Vissa saker ska ha egen grupp som tex diskmaskin, kyl/frys, micro, tvätt, tork, motorvärmare har man värmeåtervinningsaggregat ska det ha egen, och naturligtvis egen till värmesystemet mm.
Och är du tänkt att ta hjälp av en elektriker gör du klokt i att planera dragning och inköp tillsammans med honom, du kommer att halvera matr. förbrukningen, slippa köpa fel grejer, troligtvis kunna köpa kvalitetsmatr. till samma pris som "billiga" lågprisapparater. Du får apparater och uttag på rätt ställe och en bra fungerande anläggning.
Planerar du och köper utan att först ta kontakt med den som du tänker anlita, är risken stor att han inte är intresserad av jobbet. Det brukar vara både besvärligt och tidsödande att "ta över" ett projekt som nån "amatör" startat och det blir dessutom sällan bra.
Det är en stor skillnad med att ha ett rum där det finns ett uttag och ett rum där det finns en "fungerande" elinstallation.
Och är du tänkt att ta hjälp av en elektriker gör du klokt i att planera dragning och inköp tillsammans med honom, du kommer att halvera matr. förbrukningen, slippa köpa fel grejer, troligtvis kunna köpa kvalitetsmatr. till samma pris som "billiga" lågprisapparater. Du får apparater och uttag på rätt ställe och en bra fungerande anläggning.
Planerar du och köper utan att först ta kontakt med den som du tänker anlita, är risken stor att han inte är intresserad av jobbet. Det brukar vara både besvärligt och tidsödande att "ta över" ett projekt som nån "amatör" startat och det blir dessutom sällan bra.
Det är en stor skillnad med att ha ett rum där det finns ett uttag och ett rum där det finns en "fungerande" elinstallation.
Ett tips kan vara att ett eller flera vägguttag i rummen ligga på en annan grupp än takbelysningen. Går en säkring, eller att du vill stänga av strömmen till t ex taklampan, så har du ändå möjlighet till belysning eller annat i rummet.
Sätt i de felsta fallen, definitivt i sovrummen, ett uttag rakt under strömbrytaren, 98 % av dragningen är ju redan på plats.
Ett uttag på var sida om sängen (dubbelsängen). Ett uttag bevid sängen (enkelsäng).
Ett uttag på var sida om fönster.
Uttag i hörnen.
Glöm inte bort nätverksuttag, TV, ev, telefon...
Ska du handla materialet genom en elektriker så ska du be att få göra detta utifrån elektrikerns prislista hos grosisten. De stora grossisterna har fyra olika prislistor, eller flera ;-)
Billigare blir nog då att köpa in materialet själv och anlita elektrikern på timme. Innebär ju dock inte att du behöver utesluta elektrikern i planeringsstadiet.
Mina två cent
/PC
Ett uttag på var sida om sängen (dubbelsängen). Ett uttag bevid sängen (enkelsäng).
Ett uttag på var sida om fönster.
Uttag i hörnen.
Glöm inte bort nätverksuttag, TV, ev, telefon...
Ska du handla materialet genom en elektriker så ska du be att få göra detta utifrån elektrikerns prislista hos grosisten. De stora grossisterna har fyra olika prislistor, eller flera ;-)
Billigare blir nog då att köpa in materialet själv och anlita elektrikern på timme. Innebär ju dock inte att du behöver utesluta elektrikern i planeringsstadiet.
Mina två cent
/PC
Folk säger det här ofta, och helt ärligt så förstår jag inte riktigt hur viktigt det kan vara. Ponera att man har uttag och belysning på samma säkring, separat rum för rum, om jag nu vill arbeta i ett av rummen så går det ju att dra en skarvsladd för arbetsbelysning under tiden, och hur jobbigt är det? I mina ögon, inte alls.Patrick E skrev:
Blir rätt enkelt i slutändan med, (när man tar uttag och belysning och avsäkrar rumsvis) att skriva en förteckning för detta och det blir inga funderingar på vad som bryter vad.
Visst det går åt några fler säkringar/säkringsplatser men det kan det kanske vara värt.
Ett annat förslag min elektriker tyckte, var att man skulle ta första uttag fas 1, nästa uttag fas 2, nästa uttag fas 3, och sen börja om igen... men men... hur ska man ha koll på det sen, eller skriva en förteckning.
Jag har på eget mod beslutat att ett rum -> en automatsäkring, förutom apparater i kök och tvättstuga och uppvärmning på de blir separata...
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Grossisterna har en prislista som man utgår från, på den får varje företag rabatter (individuellt) på olika produktgrupper med olika procentsatser beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver samt hur mycket man köper. Jag kan inte garantera att alla men dom absolut flesta elfirmor kan ge ett mycket konkurrenskraftigt pris på matr. men för att få det måste man "förhandla" gör man inte det kan man få betala mycket dyrt.
Det finns ingen orsak att inte ha två grupper i samma rum merarbetet är oftast 10-20 cm rör/slang men då går det bort kanske 2 - 3 meter. Att ha en onödigt många grupper fyller ingen funktion utan utgör enbart en ökad kostnad utan att man vinner nått funktionsmässigt. Och just kostnadsaspekten är väl det som gör att folk vill fixa elinstallationen själva. Angående gruppschema är det aldrig nått problem för till gruppschemat ska det vara en ritning/skiss där man kan se hur det är draget och vart dom olika grupperna går.
Och man kan ju undra om du inte ska försöka hitta nån annan elektriker det låter inte särskilt fackmannamässigt med förslaget har gav angående grupper och uttag, det låter som nån som inte har riktigt koll på läget.
Och man kan ju undra om du inte ska försöka hitta nån annan elektriker det låter inte särskilt fackmannamässigt med förslaget har gav angående grupper och uttag, det låter som nån som inte har riktigt koll på läget.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Tackar för tips och råd! Jag gillar idén med att en grupp per rum. 10 uttag/strömbrytare klarar man sig långt på.
Drar man olika vprör/slang för de olika grupperna, eller låter man dem dela fram till punkt1/rum1 och därifrån drar vidare till rum2?
Kommer nog ta hit kära elektriker även för planeringen, men samtidigt intressant att räkna på materialkostnad och budgeten redan nu. Det är fan inte billigt o renovera
Drar man olika vprör/slang för de olika grupperna, eller låter man dem dela fram till punkt1/rum1 och därifrån drar vidare till rum2?
Kommer nog ta hit kära elektriker även för planeringen, men samtidigt intressant att räkna på materialkostnad och budgeten redan nu. Det är fan inte billigt o renovera
Du har nog fått fatt i en industrielektriker, du behöver en installations..
Förstår inte vad du vill dela i rum 1, menar du dra fram 3-fas dit och fördela till olika rum?
Det funkar att varje grupp går i eget rör/kabel sen kan den vara 1-fas/2-fas eller 3-fas. I vissa fall kan du fördela en 3-fas men är det nyinstallation undviker du detta,,
Förstår inte vad du vill dela i rum 1, menar du dra fram 3-fas dit och fördela till olika rum?
Det funkar att varje grupp går i eget rör/kabel sen kan den vara 1-fas/2-fas eller 3-fas. I vissa fall kan du fördela en 3-fas men är det nyinstallation undviker du detta,,
Jag tycker att det är både onödigt och dumt att blanda flera grupper i samma rum (om det är ett vanligt sovrum).
Jag kör alltid på 1 grupp / rum. Eller om det är flera små sovrum bredvid varandra så kan de dela grupp.
Detta har vi diskuterat flera gånger här förut.. bara använda sökfunktionen
Jag kör alltid på 1 grupp / rum. Eller om det är flera små sovrum bredvid varandra så kan de dela grupp.
Detta har vi diskuterat flera gånger här förut.. bara använda sökfunktionen
Vad är det som gör att det är dumt att dra ett rör 20 cm till andra sidan väggen och sätta en dosa i angränsande rum? Är det att man spar 3 meter rör och tråd till det uttaget eller att man får två olika grupper i samma rum