Hej!

Ska byta strömbrytare mot en dimmer. Den gamla strömbrytaren är en tvådelad sak.

När jag öppnade upp det hela så tyckte jag det såg lite märkligt ut så jag vill bara kolla med alla duktiga här på forumet.

I den gamla så går fas (svart) från kopplingsplint in på en av brytarna och under går det ut en från varje brytare (blå+brun). Den blåa går via plint till lampkontakten (i taket). I plinten byter den från blå till svart, så det är svart som är fas in på lampan vilket ju kanske är logiskt. Från lampan går den blåa direkt till blå i plinten. Så långt är det inga konstigheter antar jag.

Det som jag undrar lite över är den bruna från strömbrytaren. Den går från strömbrytaren upp till plinten och är kopplad till brun på ledningen till lamputtaget. Så i lampkontakten har jag alltså en fas och två nollor (antar jag). Ska inte det tredje uttaget i en takkontakt vara jord?

Än så länge har jag bara kopplat ut den bruna helt och hållet och kopplat in fas och tändtråd på dimmern och det fungerar utmärkt. Är ändå nyfiken på hur man hade tänkt med den bruna ledaren.

Det är bara den ena "vippan" på strömbrytaren (den som har blå ledare ut) som har haft någon funktion tidigare.

Någon som har någon bra förklaring?

/Magnus

Förstår inte din text men kan det vara en kronbrytare?
Alltså en fas in och två separat styrda tändtrådar ut?

Jo Slugge, du har förstått alldeles rätt och nu tror jag att jag vet hur det hänger ihop. Kan det vara för att styra äldre (oftast) taklampor där man kan tända olika ljusslingor var för sig....

Jag kopplar bara ur den extra tändtråden och isolerar i bägge ändar så borde väl allt vara ok.

/Magnus

Fast installation.. Ska installeras av elektriker.
Vet du inte vad du pysslar med så låt bli..

Benny_o_Lina, vet inte vem av er som svarat, men är det inte tillåtet att byta befintlig installation om man har nödvändig kunskap? Kunskap kan inhämtas på många olika vis, man kan t ex gå en utbildning, eller så kan man ställa frågor och få svar på detta forum.

Om du i dagsläget bara använder den ena brytaren går det bra att göra som du föreslår. Ett annat sätt är att koppla båda tändtrådarna på dimmerns utgång. Skulle du då koppla in en gammal lampa med två ljusslingor så skulle båda två fungera och dimmas.

Erik

lospilotos skrev:
Jo Slugge, du har förstått alldeles rätt och nu tror jag att jag vet hur det hänger ihop. Kan det vara för att styra äldre (oftast) taklampor där man kan tända olika ljusslingor var för sig....

Jag kopplar bara ur den extra tändtråden och isolerar i bägge ändar så borde väl allt vara ok.

/Magnus
Det är inte ovanligt med flera trådar till lamputtag för att stödja att man tänder olika slingor i exempelvis plafonder. Jag är inte själv elektriker, men jag har jobbat ihop med en. Om det är en ledare som du inte tänkt använda så ska den tas bort helt och hållet. Vet inte om det är en regel eller allmän praxis, som min vän körde med, men jag tycker det verkar sunt.

Benny_o_Lina skrev:
Fast installation.. Ska installeras av elektriker.
Vet du inte vad du pysslar med så låt bli..
lospilotos skrev:
Benny_o_Lina, vet inte vem av er som svarat, men är det inte tillåtet att byta befintlig installation om man har nödvändig kunskap? Kunskap kan inhämtas på många olika vis, man kan t ex gå en utbildning, eller så kan man ställa frågor och få svar på detta forum.
Det är tillåtet att byta ut vägguttag, brytare och dylikt i befintligt installation, men då måste man ha nödvändig kunskap (vilket man kan få via forum, böcker eller liknande) OCH man måste byta ut mot enhet med samma egenskap och specifikation.

Man får exempelvis inte byta ut vanlig strömbrytare mot dimmer, och man får heller inte byta ut exempelvis 20-350W dimmer mot 60-400W dimmer. Det är i alla fall så jag förstått det hela.

:)

jbjorling har rätt. Kollade Elsäkerhetsverkets hemsida och där framgår det faktiskt att man inte får byta strömbrytare till dimmer själv. Hur som helst, det är korrekt typ av dimmer och nu sitter den där kopplat helt enligt instruktion och den fungerar utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.