Vi fick badrummet renoverat för ca ett år sen. Då drogs det ny el till spottar i badrummet. I somras upptäckte jag att elen på vinden inte fungerade. Jag mätte på inkommande till en dosa däruppe och där fanns ingen spänning. Nu gjorde jag nya försök att hitta var spänningen "försvinner". Kunde följa pansarröret ca två meter i spånet via ett gammalt lamputtag och sen så kom jag inte längre utan att bryta upp spånten vilket jag inte hade tid till. Hittade sen några bortkopplade kablar i en väggdosa, men tyvärr var det nog inte till dosan på vinden de gick, de gick troligtvis till en annan bortkopplad taklampa i det gamla badrummet.

Frågan är om kablarna råkat bli kapade. Detta är väl kanske inte troligt ändå? Problemet är att man inte vet var änden på kablarna är utan att bryta upp golvet däruppe. Dock finns det ett annat uttag på väggen som de kan gå till som det borde kunna gå att mäta upp. Är ju inte helt bra om trådarna är kapade nånstans, kan vara brandfarligt.

Det var ändå "tur" att elen på vinden inte funkar, för jag upptäckte att isoleringen på koppartråden hade spruckit.

Jag tänkte anlita en elektriker, blir nog samma som drog elen i nya badrummet, han kanske kom ihåg vad han gjorde, och nu till min fråga: Är det lämpligt att dra ny el i de befintliga pansarrören? Jag tänker på möss som kan tycka att kablar är mumsigt. Något skydd av metall är väl bra i alla fall?

Hm, kan nog inte använda de gamla pansarrören, då det sitter ett gammalt lamputtag "i vägen".

Redigerat:
Pansarrör går att använda, men då ska det helst vara en kabel man drar inte, inte FK.
Men jag vet inte om det är brukligt att använda gnagarsäker kabel/rör på vinden i bostäder - risken är kanske inte så stor att det är motiverat.

Det är inte brukligt, annat än i lantbruk. Men de skadar ju inte att ha extra skydd på kablar som går på vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.