Halloj.

Måste kolla detta med ni som jobbar mer med hushållsmaskiner. Grannen planerar att renovera sitt kök och vi satt och pratade om hur han har tänkt att lösa det med elförsörjningen.

Tänk kökets form som ett L

Gamla köket:

Vägg 1:
Spis med ugn (modell gammal) kopplad till perilexuttag 3 fas 20A
Fläkt förmodligen kopplad till belysningsgrupp kök 1 fas 16A
diskmaskin (egen säkring 1 fas 16 A)

Vägg 2:
Kylskåp samt frysskåp, egen grupp 1fas 16A
Lysrör bel bänk kökets belysningsgrupp 1 fas 16A

Nya köket:
Vägg 1:
- Fläkt som vanligt
-Diskmaskin som vanligt
- Spishäll induktion som monteras i bänkskiva

Vägg 2:
- Mikrovågsugn, inbyggnad
- ugn inbyggnad
- kyl och frys som vanligt

Räcker befintliga verkligen till för deras vision? Då köket ligger nära tvättrummet med central föreslog jag att man klamrar en upl EKK från en helt ny grupp för att mata mikrovågsugnen och ugnen, jag ser inget annat alternativ, både ugn och mikro drar en hel del, och man kan absolut inte lägga den lasten på vare sig kyl/frys eller belysningsgruppen.

Vad tror ni?
Min spontana tanke var att köket är underdimensionerat el-mässigt för dagens högteknologiska kök.
/Steve

O
tycker det känns ganska rejält.... om du har 16A till alla grupperna... en diskmaskin borde klara sig ganska bra på en 10A säkring så där har du lite tillgodo.. det är ugnen som skulle behöva en egen matning ev. dela med köksfläkten om du kör 16A Men det är min gissning det lär komma fler å bättre svar!

Jag tycker det verkar väl dimensionerat redan som det är d^_^b
Men som du säger behöver vägg 2 lite mer nu. Jag skulle dra två nya grupper, en till ugn och en till micro plus div andra (bänk)uttag och säkra ned allt till 10A (utom till ugn och spis som får 16A).

1. Finns det inga uttag i det bef. köket?

2. 3x20A till spisen?! Vad är det för värstingspis?

3.
Häll och ugn = gamla trefasmat.

Belysning och spisfläkt = lika som nuvarande

DM och Micro = Dra fram en fas till och skapa en tvåfasgrupp. Säkra ner till 10 A.

Kyl och frys och bänkuttag = Dra fram två faser till och skapa en trefasgrupp och säkra ner hela gruppen till 10 A. Kyl och frys på en fas, dela upp uttagen jämt över de två andra faserna.

Självklart installera JFB och gärna trepolig dvärgbrytare i.o.m. trefasfördelningen.

//Patrik

En sak som är viktig o kolla är ledningsarea på befintligt kablage. Det låter rätt ovanligt med så stora säkringar i den här typen av installation. T.ex borde det vara 5 G4 mm2 till spisen (20 A) och 2,5 mm2 til övriga förbrukare på 16 A . Kanske läge att kolla så det inte är "hemma trmmade" grupper med 1,5 mm2 respektive 2,5 mm2 till spisen

Jag tror att någon bara blandat ihop 20/16 och 16/10 ampere..

Hejsan!

Jag vimsade till det lite när jag skrev strömmen, är givetvis inte 20A utan 16. Resten av (automat)säkringarna är dock 16 och inte 10. Huset är 7 år gammalt så all el är således i nyskick.

Jo, på vägg 1 finns det tillräckligt med kräm för spishällen, det är vid vägg 2 jag är lite orolig att det blir för klent. Dock har jag kliat mig i huvudet för att fundera hur man på bästa sätt kan dra en ny matning från centralen till denna vägg utan att det blir ofult. De som bor där är även dessa skeptiska till utanpåliggande matning. Men huset var byggt från fabrik, så man kan absolut inte lasta dem för att det är klent med el i den väggen från början.

Kan någon vänlig själ lista vad de vitvarorna jag har listat ungefär kräver så kan jag själv räkna ut laster och annat. Kanske kan man välja "svagare" produkter och spara lite?

vänligen
Steve

Häll drivs oftast av 2 fas 16A, inbyggnads ugn 1 fas 16 A, man tar ofta en 3 fasgrupp där 2 faser får mata hällen och en fas grenas av till ugnen.

Dm 1 fas 10A, lämpligt att ha bara dm på en grupp
Fläkt drar oftast bara några hundra watt, kan lätt dela grupp med belysning och uttag.
Mikro bör ha egen 10A matning, kan med fördel även försörja lite belysning.
Kyl o frys ger man ofta en egen 10A grupp för att minska risken att ngt. annat skall lösa ut säkringen, de drar oerhört lite, typiskt 150-200 w totalt. Om det kniper så tycker jag att man med fördel kan nyttja ky/frysgruppen för uttag i köket också.

De saker man sedan gärna kopplar in i uttagen är:
kaffebryggare, typiskt 1200 - 2000w.
Vattenkokare, typiskt 1500 - 2000w.
Brödrost 1200 (- 2000 ?)w
Våffeljärn, osäker men typ brödrost i förbrukning.

De här storförbukarna som kopplas in i uttagen är oftast inget problem att köra 2 på samma 10A säkring, de drar sin effekt under kort tid.

Allt annat, mixer, food processor osv drar försumbart. Enkelt utryckt, sådant som värmer drar hög effekt, allt annat drar bara krypströmmar i jämförelse.

Det låter märkligt med 16A matning till alla uttag, ovanligt. Du/de bör absolut kontrollera att trådarna verkligen är 2,5 kvmm. Även om huset är relativt nybyggt så förekommer det en hel del icke fackmannamässigt elarbete i nybyggen också. Finns oroande många trådar här, där nybyggda hus har elinstallationer i klass med sämre hempul.

Ska de byta kök efter bara 7 år?

Som jag redan föreslagit så kan du dra in fler faser i något/några rör.
Annars om det finns vind ovanför så kanske du kan krypa upp där och dra fler rör från centralen eller nåt.

//Patrik

Hej!

De köpte hus av en tillverkare som massproducerar hus i fabrik med väldigt låg standard från början samt 0 möjligheter att göra något annorlunda. Köket har en 80-tals layout med många små skåp, väldig dåliga bänkytor och en spis med keramikplattor. De vill bygga om köket med en köks-ö inbyggnadsvaror och det köket de har idag går inte att bygga ut på ett enkelt sätt. Helst hade de velat ha uttag i köksön också men det såg jag ingen möjlighet att göra.

Tyvärr finns det ingen vid, det är ett 1 1/2 plans hus.

Tack för svaren till ritbordet .-)
/Steve

Ska de lägga nytt golv i köket? Då kanske det går att fräsa en ränna i golvet och lägga i slang till en köksö.

//Patrik

Vid ombyggnation i kök så beror det helt på hur det ser ut från början, vilket som blir det bästa att göra.
Om uttagen vid köksbänken är någorlunda separat matande, d.v.s. inte ligger på en grupp som belastas för mycket så är det lugnt. Det är inte så att säkringen går direkt när man överstiger 2300W på en 10A-grupp. Man kan ta ut mer effekt under en viss tid.

Det du gör med ugn och häll är att du behåller det befintliga perilexuttaget och matar hällen med 2 faser. Sen går du vidare från uttaget med en 3G2.5 till ett vanligt uttag och kopplar ugnen på detta.
Allt detta förutsatt att ugnen är 1-fas och att hällen går att koppla 2-fas.
Tänk på att en induktionshäll drar kopiöst mycket ström, så lägg den på de 2 minst belastade faserna.

Resten av grupperna flyttar du bara som det behövs.

Hej!

Tack för svaren. Nej golvet är de faktiskt nöjda med.

Problemet med förslaget att dra två faser till häll och den sista till ugn är att det är en dörr emellan vägg 1 och vägg 2 och detta paret är allergiska mot allt vad *synlig* utanpåliggande montering vill säga...

Jag ska ta dit en kollega som jobbar med byggel och se vad han säger...

/Steve

Ta till det förhatliga i det här forumet dra fram en trefasgrupp till vägg två dvs byt matningen till gammla kyl/frys märk upp det o saken är klar
mvh Tille

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.