Hej!

Har gjort ett snarlikt problem som med frostvaktskabeln, dvs jag har grävt ned ca 25 meter gul-50-slang utan att innan petat i el-matarkabeln. Nu på fredag ska jag och min elektriker försöka dra i en el-matarkabel. I slangen finns det dock en grön fisk-line-dragtråd.

Matar kabeln ska gå från el-centralen i vårat bostadshus ut till en ny el-central i vårat garage.

Min fråga är nu om ni tror det är förbenat svårt att dra en matar kabel i ett gul-50-slang?
Givitvis beror det på hur slangen förlöper.

Men själva el-matarkabeln, hur tjock kan den tänkas vara, blir det tajt i slangen?
Kan man smörja med något glidmedel?
Är det ide att byta ut den fördragna gröna fisk-line-tråden mot t ex två stycken fk 1.5 för bättre draghållfasthet?
Om man har sådan otur att dragtråden går av, kan man på något fiffigt (magiskt) sätt få i en ny?

Tacksam för tips och erfarenheter om liknande situationer.

Alternativt får jag gräva upp slangen igen, men det vill man ju helst inte.

Mvh
Fredrik

Med fiskelinan drar du i en stadigare lina som sedan drar i kabeln, 50 mm rör räcker för en 5x6 mm2 och grövre kabel behöver du nog inte. Men varför lägga rör om man är orolig att inte få i kabeln, lägg kabeln direkt i marken.

Protte

• Gilla
AlfaRomeo4c och 1 till
  • Laddar…
Börja med att byta ut tråden som ligger i röret mot något starkare. FK1.5 bör funka men kanske ännu hellre någon starkare lina. Om ni är en som drar och en som puttar på och ser till att kabeln löper in i röret fint bör det inte vara något problem.

Finns att köpa speciell kabelsmörjmedel men jag vet inte hur bra det blir i ett markrör dit man kan ana att det kommer följa med lite sand och grus med kabeln....

Går draglinan av så får man in en ny enklast genom att med en rejäl dammsugare suga in en tunn tråd (t.ex murarsnöre) och sedan dra in en mer lämplig lina.

Ett tips är också att göra "nosen" på kabeln mjuk så att det inte finns kanter som hakar tag i rillorna på slangen

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Jag skulle sätta en slant på att fiskelinan fungerar utmärkt för dessa 25 meter. Använder ni en styv kabel, t.ex EKKJ och röret är någorlunda rakt så kan ni skjuva i kabeln utan problem. Skulle linan gå av så finns det dragfjädrar på 30m som elektrikern säkert har i bilen.

Åk på bensinmacken och köp ett tunt rep och dra in i stället för dragtråden. På mackarna brukar dom ha förpackningar med ett blått lite tunnare rep för några kronor.

• Gilla
Pesse77
  • Laddar…
Tvättlina funkar bra, eller "balsnöre" sånt som bönderna har när dom balar hö.
Skulle nu linan gå av, så en papperstuss som man knyter linan i, sedan dammsugare, annars finns det dragfjädrar för just markrör, glasfiber på 6-8mm oftast. Dragfjädern man har i servicebilen funkar inget bra, den är för klen för 50 rör. vet jag inte vad du har för kabel, men är det max 5x6 ska det inte vara några problem om en drar och en puttar, iaf inte så länge du inte har massa böjar på slangen!
men kommer det en elektriker får jag hoppas att han har koll på hur man drar i en kabel...

som sagt, lite starkare tråd i först och sen är det bara till o dra.
3X10+10 går den med om man nu skulle vilja dra den typen av kabel

Hej!

Måste återigen tacka för all hjälp jag fick här på forumet.
Tänkte berätta hur det gick.

När elektriken och jag drog i fiskelinedragtråden från varsitt håll så kände vi inte varandras ryck.
Suck tänkte jag. Elektriken förklarade det som om att det troligen nyper gärna om det är några böjra och då plast glider mot plast.

Vi testade då att peta i själva kabeln, elektriken tejpade till en "bulle" längst fram så den skulle glida över refflorna i gulslangen lite bättre, men vi kom bara halvvägs. Elektriken sade att just mitt val av gulslang används inte av proffs (inköpt på K-Rauta) proffsen använder ett annat styvare som inte går att böja lika tvärt samt tydligen är oräfflat på insidan.

Då blev det till att gräva upp röret där vi misstänkte att el-kabeln inte kom längre. Där skar vi av röret utan att kapa "fiskelinan". Nu satta vi på en bättre draglina och drog igen om den med fiskelinan utan problem, likadant gick det med el-kabeln.

Av någon anledning hade vi missat att fästa fiskelinan i andra änden varpå den nu hade ramlat ned i gul-slangeng utanför vårt räckhåll. Suck vad klantigt. Så nu har vi lyckats dra kabeln halva vägen men vi hade ingen dragtråd alls i resten av gul-slangen.

Men tack vara er så fick jag ju tipset med damsugaren, ett tips som elektriken aldrig hört talas om. Med detta trick tog det inte lång tid förrens en ny draglina var på plats och el-kabeln dragen hela vägen.

Återigen stort tack allihop!

Mvh
Fredrik

Den där elektrikern, finns han på riktigt eller är de bara en pseudonym för "min polare"? :)

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Hej!
Jorå han finns på riktigt!
Det är honom jag kommer anlita nästa gång också.
Men det är väl bäst att jag inte nämner hans firma om du tycker att det låter knasigt.

/Fredrik

Thomas59
fredand44 skrev:
"...ett tips som elektriken aldrig hört talas om."
Man undrar ju vad annat inom elektrikeryrket som din elektriker ALLLLLLLLLDRIG:rolleyes: hört talas om? Hantverkare som inte känner till basic-saker inom det egna skrået skulle jag nog radera ur adressboken.

Nu kanske han var din polare eller extremt billig och det kan ju sätta saken i en annan dager om det är enklare (läs väldigt enkla) grejer man vill ha utförda.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Smart med dammsugare men funkar nog inga längre sträckor, skarvar är inte täta, slangen kan spricka osv.. Finns ju större sugar men man klarar sig normalt med dragsnöret, vinsch, rörål och kabelkatt, kortare sträckor kan man bara trycka i, slang som är invändigt korrugerad behövs något som leder kabel rätt annars går den lätt i ett veck.

• Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
va ä de för jäkla tomte du anlitat som inte har en "rörål" med sig om han vet att ni ska dra kabel i markrör......50-60 meter för man i lätt med en sån

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Köp en burk med silicone spray. Lägg sedan ut kabeln på marken och gör den så rak som möjligt. Spraya mycket spray på en trasa som du sedan håller runt kabeln samtidigt som du matar in kabeln i slangen medan han drar i dragtråden i andra änden. Nylonlinan kommer säkert hålla om ni hjälps åt. Om den skulle vara lätt att dra av så skulle den inte finnas förmonterad i slangen.

Om röret är långt eller man inte har en damsugare som är stark nog funkar det ännu bättre att blåsa i ett snöre med tryckluft. Har blåst dragtråd i 40mm rör ca 90meter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.