Vi har tänkt att sätta in downlights i taket i vårt badrum. Det är betongtak och jag har tänkt att sätta ett antal "fuskbjälkar", 45x95 eller 45x120, som jag fäster i taket. I dem fäller jag in kablage och armatur, troligtvis hide-a-lite 1206. Så som jag planerat så kommer transformatorn att hamna mellan två spottar. Kan jag dölja den med hjälp av bjälken och hur gör jag med ventilation för den? Kan jag dra 230 V till trafon i bjälken och kabel till spotten parallellt med några cm mellanrum utan störingar (rör sig om ca 1 m)?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur kommer du åt trafon efter att bjälken är uppsatt då?
Jag hade tänkt ett perforerat aluminimiumgaller för inspektion och ventilation, under hur mycket luft som krävs? Den trafo jag tittat på är ca 2 cm tjock, det blir då 2,5 cm kvar och dessutom perforeringen, räcker det? Kan jag dra 230V inne i bjälken, se ovan?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag hade dragit fram en värmebeständig kabel (PLS90 2X1.5) i rör eller slang som matning till trafon och från trafon till spottarna, om de inte redan har kabel.
Det där med utrymmet är svårt att sia om. Står det inget i anvisningarna? Bättre kylning = längre livslängd på trafon. Gör utrymmet så stort som möjligt om det inte står något i anvisningarna. Hur stor är trafon och hur många spottar ska du in med?
Det där med utrymmet är svårt att sia om. Står det inget i anvisningarna? Bättre kylning = längre livslängd på trafon. Gör utrymmet så stort som möjligt om det inte står något i anvisningarna. Hur stor är trafon och hur många spottar ska du in med?
En "fuskbjälke" behöver väl inte göras massiv.. Ett "U" av relativt tunnt material fungerar lika bra och är enklare att lyfta & fästa. (Kan byggas av tunna plankor, plywood, eller MDF tex...)
Gott om plats i det dolda utrymmet, för ledningar trafo & luft som kan cirkulera...
Gott om plats i det dolda utrymmet, för ledningar trafo & luft som kan cirkulera...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Var tar du matningen ifrån?
Det blir bjälkar byggda av brädor som en avlång låda. Transformatorn kommer att sitta inne lådan med en spot på varje sida, en av spottarna kommer att sitta ovanför badkaret.. Hur ansluter jag transformatorn till 230V? Kan jag dra PLS och ansluta i dosan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, PLS 90 är tillåten på både primär och sekundärsida. Dra den i slang.
En bekant menar att jag inte får använda PLS för fast anslutning i kopplingsdosan. För att förtydliga bifogar jag en detaljbild.Kopplingsdosan är utanpåliggande och fäst i taket strax intill väggen.Inkommande el kommer via EKK i kabelkanal på väggen. Jag skulle vilja gå med PLS-kabeln från dosan via kabelkanalen in i bjälken/lådan till transformatorn.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag synar din bekantes påstående
Rikard: kan du förklara mer?Rikard Ågren skrev:
Det jag egentigen är ute efter är hur jag ska bygga bjälkarna/lådorna med urjackning mm, sen får en elektriker dra lämplig kabel. Det som jag inte kan påverka (utan större jobb) är kopplingsdosans placering och kabelkanalen med EKK som är befintlig.
Din kompis har blandat ihop fast förläggning med fast anslutning.bengtf skrev:
Fabrikanten definierar PLS som en anslutningskabel, det betyder att man inte får förlägga den fast, tex klammra den. Dock är den godkänd för rörinstallation...
Men man får lov att ansluta anslutningskabel fast om vissa vilkor är uppfyllda och det är det här.
Klicka här för att svara