Ärade forumsmedlemar;

upptäckte precis att det knäpper i datorskärmen varje gång vattenpumpen till hydroforen går till. (vilket den gör rätt så ofta eftersom jag inte fått tummen ur och tryckt i mer luft på ett tag)
Detta kan ju givetvis inte vara bra för min stackars elektronik men förutom att köpa en ny såndäringa dosa med skydd mot blixtar, elstötar, häxor och annat otyg (den jag hade gick sönder vilket väl också säger en del) så undrar jag om det finns något annat jag kan göra?
Jag har inte koll på om vattenpumpen och uttaget till datorn går på samma säkring, jag har gjort listor på vilken säkring som går till vad - två gånger till och med men jag lägger dem alltid på något bra ställe och så.... Får väl göra ett tredje försök.

OM de gör det så antar jag att det hade varit bra att byta uttag till datorn, vilket iofs inte går för det finns bara ett uttag här i detta rummet.
Om de inte gör det så vad gör man då? Höjer volymen på musiken och tar en öl till?

El måste vara den sämsta uppfinningen någonsin efter levertran... :rolleyes:

Ola78
Det låter rimligt att det är samma säkring till pumpen som till uttaget, när pumpen slår till får du en strömtopp vilket orsakar knäppandet, det kanske är nån lampa som blinkar till samtidigt också? Försök hitta ett annat uttag eller lägg pumpen på en annan säkring. Ditt säkringsschema kan du kanske lägga ovanpå proppskåpet eller sätta det jämte så vet du var du har det.

Så hur som helst så krävs det en elektriker alltså? Attans...

Angående att lägga schemat på proppskåpet; om det ändå vore så enkelt ;)

Haft liknande problem med skärm och dator som bråkade när man slog av och på vissa saker (bl.a. gammal kopiator) i samma rum
Min lösning blev en UPS till dator och skärm.

Det kan ju också vara så att pumpen (enfas) sitter på en annan fas, och spänningsfallet i nollan/PEN då den startar gör att du får överspänning till skärmen...

(Jag är själv lite oroad för det problemet i stugan sen jag installerade en luft-luft-värmepump som ger rätt saftiga spikar då den startar...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.