God jul!

Jag är först och främst väl medveten om att en Bahcoskiftnyckel är bättre än en motsvarande kopia för 5 kr. Likaså är jag medveten om att en volvo/saab är säkrare än någon asiatisk kopia med bromsar av plast. Jag vet varför en kapsling från Hager är bättre än nått smäck från biltema.

Men vad konkret är bättre med t.ex. ABB's dvärgbrytare jämfört med tex rutab och malmbergs som får skit i var och varanan tråd här?

Det finns redan en tråd om detta med bilder på innanmäte, några veckor gammal tror jag.. Sök lite så hittar du nog då blir det en bättre tråd att diskutera i..

Tyresö
Pga att dom borde vara typgodkända, så kan jag bara tänka mej att det handlar om hur smidiga dom är att montera - jag handlade torix på malmbergs och jag är definitivt ingen elektriker - men inte ens jag stod ut med deras pajas - torix. Vilket skämt det var. Jag betalade alltså en billig peng för Butterix-leksaker - det hade jag haft mer glädje av att handla i butiken Butterix - om det nu var ett skämt jag var ute efter.

Malmbergs är inget annat än ett skämt för mej, trots att jag är i betongpumparbranschen och ställer inga krav på smidighet i mina el-projekt här hemma. Malmbergs var för långt ifrån smidighet med sina pajasgrejer - och då är mina grundkrav nästan 0.

Aldrig mer Malmbergs för min del - oavsett om dom ger mej sitt pajaskrafs gratis....

Till stor del så får du vad du betalar för....det gäller i dom flesta fall.
När någon tar fram kopior på redan framtagna produkter är det nästan bara på matrl som man kan räkna hem marginalen...

I korta drag (efter ett samtal med folk på Hager för några månader sen) så handlar det om val av material, tjocklek på metaller, fjädrar och utlösningsvillkor direkt mer eller mindre på gränsen till det tillåtna.

Ja man undrar ibland hur saker har blivit godkända. Har man tur så lyckas man montera ihop sakerna (främst Malmbergs jag har erfarenhet av) utan att det går sönder. Men sen hur länge det håller vet jag inte.