2 379 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
"överlasta" en nexa professional mottagare?
God fortsättning på er alla.
Har 12 stycken 35w spottar som sitter i ett rum. Jag vill ha trådlös styrning av dessa och för att det skall bli bra så behöver jag formellt 2 st Nexa WRR-1, då max VA uttag på lågvoltshalogen är 400VA per styck (och mitt rum är 420watt).
Nu undrar jag dock vad som tekniskt sett händer om jag driver 420 watt med en WRR-1 istället för två? Kort sikt och lång sikt vore intressant att veta. Risker samt eventuella erfarenheter mottages tacksamt. Kablaget till/från mottagaren verkar vara 0,75mm2 vilket bör klara strömen ifråga.
Med vänliga hälsningar
Fredrik
Har 12 stycken 35w spottar som sitter i ett rum. Jag vill ha trådlös styrning av dessa och för att det skall bli bra så behöver jag formellt 2 st Nexa WRR-1, då max VA uttag på lågvoltshalogen är 400VA per styck (och mitt rum är 420watt).
Nu undrar jag dock vad som tekniskt sett händer om jag driver 420 watt med en WRR-1 istället för två? Kort sikt och lång sikt vore intressant att veta. Risker samt eventuella erfarenheter mottages tacksamt. Kablaget till/från mottagaren verkar vara 0,75mm2 vilket bör klara strömen ifråga.
Med vänliga hälsningar
Fredrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, om inget annat så minskar livslängden högst troligt.
//Patrik
//Patrik
Livslängden lär ju minska, hur mycket är lite svårt att säga.
Tänk även på att de är specade till 400 VA, du lägger på 420 W...en aning induktivt med trafon så blir överlasten lite större än 20 VA.
Finns ju även risk för irriterande blinkningar eller flimmer även om jag inte har ett jota erfarenhet av just dessa prylar.
Jag skulle dela upp det på två styrningar, då finns det även utrymme för att ändra sig gom man vill ha en spott till.
Tänk även på att de är specade till 400 VA, du lägger på 420 W...en aning induktivt med trafon så blir överlasten lite större än 20 VA.
Finns ju även risk för irriterande blinkningar eller flimmer även om jag inte har ett jota erfarenhet av just dessa prylar.
Jag skulle dela upp det på två styrningar, då finns det även utrymme för att ändra sig gom man vill ha en spott till.
Tack för snabba svar. Tyvärr är jag för dålig för att förstå skillnaden på VA och Watt - det enda jag kan hitta är att de i princip är likvärdiga (1VA = 1Watt), men att det finns element som ger avvikelser (som jag inte är kompetent att räkna på). Mitt problem är att jag idag har prövat lägga upp den på två styrningar, men Nexas produkter behöver tydligen sitta någon meter från varandra för att inte störa varandra, dvs det är "svårt" att tända/släcka lamporna som det är idag, därav min fundering på att överlasta.
Flimmerrisken är väl annars större om man lastar dimmers för klent?
Min erfarenhet av de gamla fasvinkelstyrda triacbaserade dimmersarna är att triac'en "hänger sig" i tillslaget läge, först bara när den varit igång ett tag men ju mer man överlastar den destå lättare fastnar den för att till slut fastna på 100% ljusstyrka..
Den som är händig med elektronik och törs ge sig på att modifiera prylar och därmed "bryta CE-märkningen" skulle kunna se till att bättra på kylningen...
Min erfarenhet av de gamla fasvinkelstyrda triacbaserade dimmersarna är att triac'en "hänger sig" i tillslaget läge, först bara när den varit igång ett tag men ju mer man överlastar den destå lättare fastnar den för att till slut fastna på 100% ljusstyrka..
Den som är händig med elektronik och törs ge sig på att modifiera prylar och därmed "bryta CE-märkningen" skulle kunna se till att bättra på kylningen...
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/FSR61NP_30100030-4_internet_sw.pdf
Som sagt som ovan, det borde inte vara några probelm. Minst 500VA ska funka, ring eller maila Eltako annars..
Som sagt som ovan, det borde inte vara några probelm. Minst 500VA ska funka, ring eller maila Eltako annars..
Redigerat:
Klicka här för att svara