Ett spänningsfall på några % ska inte påverka en elmotor märkbart, orkar inte motorn är den nog helt enkelt för "klen". Man kan ju även ha ett matande nät som är för dåligt om man bor avsides och har gamla underdimensionerade ledningar. För du har väl en Y/D start så att du kan köra den i D efter det att motorn startat.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du haft större maskiner som fungerat så måste felet ligga på nått annat än det elektriska, en hydralpump är en relativt lättdriven anordning som inte ska vålla några problem. Problemen kan komma om pumpen är för stor i förhållande till motor
jag är tyvärr inte säker på ett skit... Har kollat igenom allt utom att prova med en grövre kabel. Ska göra det till veckan.
Har varit större maskiner inkopplade men nu är det en klenare kabel (4mm2) som är dragen ut genom väggen till denna maskin.
Har varit större maskiner inkopplade men nu är det en klenare kabel (4mm2) som är dragen ut genom väggen till denna maskin.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Men börja med att kolla, När det stoppar i hydrauliken stannar motorn? eller tappar den mycket i varv ?
Det låter som om överströmmningsventilen öppnar. Eller har pumpen lagt av.
Har du hydraulikfel ska du inte först byta elkabel.
Trefas asynkronmotorer är sådana att de försöker hålla varvtalet även om spänningen sjunker (strömmen ökar istället).
Protte
Det låter som om överströmmningsventilen öppnar. Eller har pumpen lagt av.
Har du hydraulikfel ska du inte först byta elkabel.
Trefas asynkronmotorer är sådana att de försöker hålla varvtalet även om spänningen sjunker (strömmen ökar istället).
Protte
jo jag tror att jag egentligen har hydraulikfel men jag har mätt alla tryck och dom är rätt inställda nu. Enda fel jag kan se är på elsidan annars måste jag ha hit nån hydraultekniker från finland på garantin på maskinen och hittar ijnte han ett fel kostar det väl lite väl mycket pengar som man skulle kunna köpt öl för 
Eftersom jag får maskinen att gå som den ska med byggcentralen så är det nåt fel på den fast det är 32A kontakter på den, jula vägrar att erkänna att det är fel på deras grejor utan säger att den inte är gjort för så så hög ström som 32A, men en central med 32A handskar borde väl måsta klara av 32A? inte fan kan väl dom få rätt i en sån sak???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jag antar att det inte är några extra kablar inblandade när byggcentralen används, utan att den helt enkelt sitter på skarvkabeln varefter klyven sitter i ett uttag? Och då både intag och uttag på byggcentralen är 32 A så finns det ingen säkring i byggcentralen (för detta uttag)? Då är det bara kontaktresistanser och resistansen i dom korta förbindningsledningarna internt som är med i ekvationen. Ligger den på 50-100 mΩ så kan det märkas. Det skulle kunna uppvägas av en grövre skarvkabel. Lite laborationer här skulle kunna påvisa om maskinen påverkas av små spänningsfall på någon enstaka procent.
Jag har knappt 60 mil till Sundsvall och ingen plog på bilen - bara en larvig kjol i plast...
Kan vara dålig kontakt / avbrott i nollan så att manöverspänningen till vissa funktioner i maskinen blir fel? (Om nu nollan används vill säga)
ca 70 mil och 1-hjulsdriven bil...
ca 70 mil och 1-hjulsdriven bil...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden